Nekromanti Rollspel i film , TV, litteratur o.dyl.

Organ

Out of time, out of mind
För en tid sedan tillbringade jag en slö helgmorgon med att kolla in Dexters laboratorium på Cartoon Network. Där visades en fantastisk episod där Dexter och hans vänner (inte visste jag att han hade sådana) roade sig med att spela nånting som kallades "Monsters & Mazes", vilket visade sig vara ett bordsrollspel av klassiskt snitt. Det fick mig att börja fundera lite över hur allas vår favorithobby framställs när den figurerar i andra sammanhang. I fallet med Dexter var det uppenbart att manusförfattaren var någon med erfarenhet av rollspelande och beslutat att använda det för att skriva ett skruvat avsnit. Resultatet blev stor komik som dock inte var skrivet så att tittaren måste vara gammal spelare för kunna uppskatta det hela (även om det nog ger en extra krydda om så är fallet). Ett annat exempel på rollspel som ingrediens i film är någon av "Terror on Elmstreet"-filmerna där en scen innehåller en spelssession innan spelarna slutligen (för en gångs skull SPELARNA, och inte deras rollfigurer) slits i stycken. Det manuset var förövrigt mycket uppenbart skriven av någon som inte visste hur spelande går till i verkligeheten, för både spelledaren och spelarna gör och säger saker som aldrig skulle förekomma runt ett riktigt spelbord. Jag vill även minnas att det spelas D&D i "ET" men minns dock inga detaljer (förrutom det faktum att "Dungeons & Dragons" översattes med "Drakar och Demoner", vilket kanske är uppkomsten till den inte helt ovanliga vanförställningen att DoD är en svensk översättning av D&D).

Är det någon som har några fler exempel, eller varför inte bara en fundering eller kommentar kring detta?

/Anders

Krille

Super Moderator
Åh, rollspel förekommer lite här och var i modern populärkultur. Mulder har ju till exempel spelat D&D med The Lone Gunmen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag minns att jag sett ett avsnitt av "Nollor och nördar" där de spelar rollspel. Det såg rätt fånigt ut, men framställdes i alla fall som något positivt. Till och med sportfånen tyckte att det var kul.

Jag minns också ett Kalle Anka-pocket där Musse Pigg och Långben spelade rollspel (och naturligtvis hamnade i spelet på något sätt). Vad jag reagerade på var att de i spelet råkade ut för en gåta som även förekommer i introduktionssoloäventyret i den gamla röda D&D-lådan.

Skulle nog kunna komma på fler om jag ansträngde mig. I "Nemi" har naturligtvis rollspel förekommit, men det är lite för uppenbart att nämna den...

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag minns också ett Kalle Anka-pocket där Musse Pigg och Långben spelade rollspel (och naturligtvis hamnade i spelet på något sätt). "

Jag vill minnas att de även blev indragna i någon form av fantasy-historia som var väldigt lik Sagan om ringen.

Organ

Out of time, out of mind
>Mulder har ju till exempel spelat D&D med The Lone Gunmen.

Ahhh...det avsnittet minns jag! Den långhårige snubben med glajjerna hade en rollfigur som lysstrade till det genomsnajsiga namnet "Lord Battlehammer" :gremgrin:

/Anders

Storuggla

Champion
Homer Simpson har spelat D&D också en gång, om jag inte misstar mig spelade han en älva (fairy elle rpixie, jag minns inte). Det var i det avsnittet när han återvänder till högskolan för att.. göra... något... eh.
Säkerligen har Comic Store Guy nämnt det någon gång också.

Storuggla, försöker minnas

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Rollspel har förekommit i Herman Hedning (nt)

NT = Notificierad Tillstökning

Nightowl

Champion
Det finns en KA-pocket som kom ut i våras - Den Svarta Pärlan - där Kalle, Musse och Långben spelar vad som skall föreställa rollspel, men författaren vet nog inte hur rollspel går till.

Det är inte en fantasy-historia, men man ser hur de föreställer sig sakerna i spelet. Och ja, Kalle är en powergamer som uppenbarligen använder spelet för att kompensera för brister i verkligheten, och ja, han och stroppen Musse kör över stackars Långben som faktiskt har lösningen på äventyret.

Bäst är att se genomhederlige Musse bortförklara varför han spelar tjuv...

Erik

Sodivra

Champion
En elf, "I got slained by an elf" säger han deppat när han kommer hem, även om det översattes till älva.

Men så är det ju bara modern fantasykultur som säger att "alv" är en stor människoliknande knutte och "älva" en litet flygande miffo, snarare än att de är maskulinum och feminum av älvfolk.

Johan K

Gammal & dryg
Jag gillar när det dyker upp rollspelande i olika situationer, oftast så skrattar så man ligger dubbelvikt... Det brukar ju vara så sanslöst illa så det blir skoj.
Senså gillar jag Herman Hedning när han spealde rollspel, otrolig komik !!

Storuggla

Champion
Hur resonerar du nu?

Va? Citatet lyder: "We played Dungeons & Dragons for three and a half hours. Then I was slain by an elf.”

Ingenstans står det att han spelade en alv och vad jag mumlade om var att han kanske spelat en älva. Nu hade jag fel, men ändå. :gremtongue:

Storuggla, rauka rör

Sodivra

Champion
Re: Hur resonerar du nu?

"även om det översattes till älva" skrev jag, eftersom "elf" brukar översättas till "alv".

Nightowl

Champion
Ovidkommande kommentar

"även om det översattes till älva" skrev jag, eftersom "elf" brukar översättas till "alv".
I geek-sammanhang - men vad gäller sagor etc. översätts det fortfarande gärna till älva, när det inte blir, säg, 'nisse' ('Santas little elves'). I en översättning av Nils Holgersson som jag gav till min fästman kallas Nils en 'elf' när originaltexten säger att han krympts till en 'tomte'...

Erik, svammel

Duddmannen

Hero
Jessie och Buffy

I Jessie (den med Christina Appelgate från Våra Värsta År) tillbringar hon en kväll med ny pojkvän genom att spela D&D i ett bibliotek där alla spelare bar hattar som passade deras figurer. Det var ett coolt koncept, tyckte jag.

Buffy säsong sju, näst sista avsnittet på hela serien. Giles spelar D&D med några av nördarna (Xander och två proto-slayers). Där nämns draken Trogdor som man kan finna på följande fina sida:
Strongbad ritar en drake.

Hartland

Warrior
Sagan om ringen kopian är ganska kul... mins inte exakt pocket nummer just nu men istället för en ring drar Kalle med sig en stekpanna och har Knasen som följeslagare.

/Hartland - har inte alla, men ändå inte långt ifrån, kalle ankas pocket

G

Guest

Guest
Förutom alla redan nämnda filmer och serier så vill jag minnas ett avsnitt av 70's Show där några snubbar på en radiostation sitter och spelar D&D med Alice Cooper och de sitter och deppar över att det aldrig är några tjejer som vill vara med och spela. :gremgrin:

Och sen kommer jag osökt att tänka på Big Trouble där några undomar spelar Killer (kanske inte ett rollspel men nära nog) och det blir lite lustiga händelser.
:gremcool:
Kan säkert komma på fler ifall jag ger min hjärna lite tid

Dofhjort

Veteran
Air Heads

I filmen Air Heads står folk och öppet erkänner att de varit töntar i sin ungdom. Bla ropar Lemmy att han varit redaktör för skoltidningen, och en snubbe erkänner att han spelat D&D. Alla är glada och ingen trakasseras för att de är töntar. Utom snubben som säger: "I used to masturbate constantly". Han får stryk.

Den filmen måste ses för att tros.

Rosen

Myrmidon
Jag minns också ett Kalle Anka-pocket där Musse Pigg och Långben spelade rollspel (och naturligtvis hamnade i spelet på något sätt).

Tror faktiskt jag minns den... Jag tyckte iaf att det var rätt ballt att de bokstavligen blev uppslukade av spelet, á la Jumanji.

Fritt ur minnet: De hittade ett spel i en kista, och Musse konsterade att det verkade vara "ett sånt där rollspel som mina brorsöner brukar spela" (fast det var misstänkt likt ett vanligt brädspel av Alga-modell), så de la ut brädet på golvet.
Långben: "Men hur spelar man det?"
Musse: "Rulla bara tärningarna!"
Lånben slog 2D6, det sa FLASH och så befann de sig i en fantasyvärld... och var tvungna att lösa ett äventyr för att kunna ta sig tillbaka till sin egen värld igen.

Där kan lajv gå och slänga sig i väggen. (-:

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Re: Hur resonerar du nu?

"We played Dungeons & Dragons for three and a half hours. Then I was slain by an elf.”

Sa inte han "I was slain by a pixie" ?? Det är vad jag har för mig iaf.

--
Åke