För en tid sedan tillbringade jag en slö helgmorgon med att kolla in Dexters laboratorium på Cartoon Network. Där visades en fantastisk episod där Dexter och hans vänner (inte visste jag att han hade sådana) roade sig med att spela nånting som kallades "Monsters & Mazes", vilket visade sig vara ett bordsrollspel av klassiskt snitt. Det fick mig att börja fundera lite över hur allas vår favorithobby framställs när den figurerar i andra sammanhang. I fallet med Dexter var det uppenbart att manusförfattaren var någon med erfarenhet av rollspelande och beslutat att använda det för att skriva ett skruvat avsnit. Resultatet blev stor komik som dock inte var skrivet så att tittaren måste vara gammal spelare för kunna uppskatta det hela (även om det nog ger en extra krydda om så är fallet). Ett annat exempel på rollspel som ingrediens i film är någon av "Terror on Elmstreet"-filmerna där en scen innehåller en spelssession innan spelarna slutligen (för en gångs skull SPELARNA, och inte deras rollfigurer) slits i stycken. Det manuset var förövrigt mycket uppenbart skriven av någon som inte visste hur spelande går till i verkligeheten, för både spelledaren och spelarna gör och säger saker som aldrig skulle förekomma runt ett riktigt spelbord. Jag vill även minnas att det spelas D&D i "ET" men minns dock inga detaljer (förrutom det faktum att "Dungeons & Dragons" översattes med "Drakar och Demoner", vilket kanske är uppkomsten till den inte helt ovanliga vanförställningen att DoD är en svensk översättning av D&D).
Är det någon som har några fler exempel, eller varför inte bara en fundering eller kommentar kring detta?
/Anders
Är det någon som har några fler exempel, eller varför inte bara en fundering eller kommentar kring detta?
/Anders