Nekromanti Rollspel i film , TV, litteratur o.dyl.

Rising

Vila i frid
"Jag minns att jag sett ett avsnitt av "Nollor och nördar" där de spelar rollspel. Det såg rätt fånigt ut, men framställdes i alla fall som något positivt. Till och med sportfånen tyckte att det var kul."

Nja, "sportfåne" var han inte, utan han var en av freakarna, en sådan där potsmokande slyngel som inte är bra på någonting. Nå, avsnittet hette förresten "Discos and Dragons" (avsnittet där Grateful Dead's American Beauty-album spelar en stor roll) och rollspelstemat började när Sam hade sagt att han var "sick of being called a geek" och undrat "What's so geeky about us anyway?" I nästa sekund kommer Harris fram och berättar att den nya D&D-manualen har kommit ut...

Senare säger Bill att han vill att hans nästa rollperson ska heta Gorthon; "because it sounds cool." Neal försöker ge rådet åt Bill att inte spela som tjuv igen: "You always fall down a well trying to steal stuff." Sam däremot säger att han nog inte vill spela D&D, eftersom det är ett "geeky game"...

Senare pratar de om vilken bild de tycker är tuffast i boken och Gordon gillar bilden på Ishtar, medan Bill föredrar Goddess of Vice; eftersom "you can see her butt." Harris pratar om Dancing Sword och då bryter plötsligt tuffingen Daniel oväntat in i samtalet: Han undrar vad det är för poäng med ett "dansande svärd" eftersom det låter så dumt. Stämningen blir lite tryckt, men efter att Sam förklarat att svärdet kan slåss på egen hand så att man kan fäktas mot två fiender samtidigt så säger Daniel att det var rätt coolt.

"Coolt?" kan man nästan höra Sam tänka, och vips så har han bjudit in Daniel för att spela rollspel med dem. Daniel blir förstås lite misstänksam, men de börjar rada upp argument för hur roligt det är, och bäst är den feta, lökiga nörden Gordon, som säger "and the best part is you get to pretend to be somebody you're not", vilket ju låter extra kul när det kommer från honom.

Nå, till slut spelar de rollspel iaf. De skojar med varandra om att Harris (som förstås är DM) är för sträng, men han kontrar elegant med repliken: "Oh, I'm sorry. Perhaps I should let you encounter kittens and grandmas so as not to upset you", och de slår fram att han, slyngeln (=Daniel) skulle vara dvärg. Det vill han förstås inte vara, även om Sam försöker övertala honom om att dvärgar i D&D är bra krigare. Daniel vänder sig om till Neal och frågar honom om han är dvärg, men han är ju barbar och heter "Kragenmore the Destroyer"... Nå, när Sam förklarat att dvärgar kan hitta värdefulla ädelstenar i tunnlarna så går Daniel till slut med på att vara Dvärg, men han insisterar på att heta Carlos...

Jag älskar när Bill protesterat med "Carlos the dwarf?" och Daniel replikerar "Yeah, you got a problem with that, Gorthon?"

Senare har alla kul, och trots att Bill's tjuv återigen har ramlat nerför en brunn och dött så har de ändå klarat äventyret. När Daniel går så frågar töntarna varandra: "Does his wanting to play with us again mean he's turning into a geek or we're turning into cool guys?" och självklart drar de slutsatsen: "Cool guys."

---

Annars tycker jag att det bästa rollspelsinslaget är i ET där mamman frågar "vem är det som vinner, egentligen?" och ungarna förklarar "det är som i verkligheten; ingen vinner".

Det märks ju att Spielberg har lirat en del rollspel själv.

/Riz

Nightowl

Champion
Lånben slog 2D6, det sa FLASH och så befann de sig i en fantasyvärld... och var tvungna att lösa ett äventyr för att kunna ta sig tillbaka till sin egen värld igen.
Det förekom åtminstone en uppföljare till den, där de återkallades till Parallelldimensionen. De italienska serieskapare som ligger bakom de serier som publiceras i Kalle Anka pocket är mycket för 'weird fiction'; lagom till nyår förra året kom ett nytryck av diverse Kalle-fantasy i en tjock volym som hette 'Mörkrets furste' eller dylikt.

Den innehåller bland annat den fantasy-historia som allra mest luktar Tolkien. Det rör sig om en annan favorit bland italienska disneyiter; man återberättar en historia från film, litteratur eller mytologi med disneyfigurer i huvudrollerna. Ibland för man helt enkelt in historien i de vanliga figurernas liv (som när Kalle, Knase och Alexander råkar ut för i stort sett samma sak som de tre huvudpersonerna i Focaults pendel ) eller man låter de rollerna 'spelas' av figurerna - som i nämnda serie, som i stort sett mappar Bilbo/Frodo/Sam till Joakim/Kalle/Knase.

Erik

Storuggla

Champion
Re: Hur resonerar du nu?

"Sa inte han "I was slain by a pixie" ?? Det är vad jag har för mig iaf."

Det är det jag minns också, men om man gör en googlesökning så får man noll träffar på homer och "i was slain by a pixie" men massor av "i was slain by an elf". Så jag minns väl fel, eller så har internet fel. Och då vill jag inte vara med längre.

Storuggla, ooglar

Storuggla

Champion
Re: Air Heads

"Alla är glada och ingen trakasseras för att de är töntar. Utom snubben som säger: "I used to masturbate constantly". Han får stryk."

Wow, det låter ju precis som våra forumsöl! :gremgrin:

Storuggla, dansmonstret

Rising

Vila i frid
Re: Hur resonerar du nu?

"om man gör en googlesökning så får man noll träffar på homer och "i was slain by a pixie" men massor av "i was slain by an elf"."

Jag minns det klart och tydligt som "i was slain by an elf", om nu någon skulle bry sig om vad jag tycker. Jag kommer dock inte ihåg om det sades något om vad Homer var för något.

Är det någon som sett bordsrollspel framstå som något annat än dungeoncrawlande/forestbashande någon gång?

/Rising

Dofhjort

Veteran
Kalles pendel

som när Kalle, Knase och Alexander råkar ut för i stort sett samma sak som de tre huvudpersonerna i Focaults pendel
Det låter som en riktig höjdare, den storyn måste jag försöka hitta. Focaults pendel är ingen barnhistoria precis, hur katten hänger det ihop :gremsmile:

Jag har för övrigt för mig att det finns en variant på Nibelungen-sagan i någon pocket också... Fråga mig inte när, det var många år sen jag prenumererade på Kallepocket.

Nightowl

Champion
Beauty and the Beast och Kenny Starfighter, etc

TV-serien. Inte den tecknade, alltså.

En kille som uppenbarligen spelar något som skall föreställa rollspel men mest liknar tennsoldater listar ut var Victor (ni vet, Odjuret) håller hus. Eftersom hans far är en stressad person som bryr sig mer om sitt jobb än sin son är pojken olycklig och försöker rymma till Victors hemliga underjordsvärld. Victor hindrar honom dock och tar tillbaka honom till hans far igen (hans tillhåll är för folk som verkligen behöver fly, inte barn från lagom dysfunktionella familjer). Fadern fattar eftersom sonen försökt rymma att det inte var en sådan bra idé att jobba över jämt och lovar att bli en bättre pappa. I slutscenen spelar sonen sitt spel med en kompis... och använder en 'SLP' som uppenbarligen skall föreställa Victor för att rädda rollpersonerna.

Det intressanta är väl att den förrymde pojken som springer runt i katakomber hänvisar till det där berömda fallet från verkligheten som skyllts på rollspel, men här är det uppenbart att det är en förälders fel (han har inte brytt sig om sin son).

I Kenny Starfighter förekommer en gång en hänvisning till att den jordiske huvudpersonen spelar för mycket rollspel - det är det hans mamma tror att han gör när han och hans gäng ränner runt med Kenny och avvärjer hotet mot jorden.

I ett sketchprogram för eoner sedan fanns en mycket rolig sekvens där seriefigurer spelar rollspel där de föreställer alldeles vanliga människor. Modesty Blaise är SL, och Stålmannen klagar högljutt när han råkar slå 'journalist' som Tidigare Bakgrund för sin rollperson... :gremgrin:

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Henning Mankell "Steget efter"...

...ska enligt baksidestexten innehålla ett gäng ungdomar som gör något som låter som lajvande. Är det någon här som har läst den? Har Mankell bättre koll på lajv än han har på datorer i "Brandvägg"?

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nja, "sportfåne" var han inte, utan han var en av freakarna, en sådan där potsmokande slyngel som inte är bra på någonting.
Aha! Min ursäkt är att det är det enda avsnittet jag sett och eftersom han inte verkade vara en nerd antog jag att han var en jock, eftersom det är de enda typerna av personer som finns på amerikanska high schools. :gremwink:

/tobias

Staffan

Myrmidon
Buffy

Det har varit några andra referenser till rollspel i Buffy (jag skulle inte bli förvånad om Joss Whedon är gammal rollspelare själv). I något avsnitt så håller de på att forska om veckans monster, och Xander utbrister plötsligt "Aha! Här är den, det är en isdemon!", varpå Anya tålmodigt förklarar "Nej älskling, det där är en monsterbok till D&D."

En annan mindre grej är i början av säsong 6, när man får se hur Nördtrion bestämmer sig för att bli superskurkar. Någorlunda antiklimaktiskt, de sitter och spelar något som ser ut som D&D Adventure Game när någon av de säger "Förresten, vore det inte coolt att bli superskurkar och ta över Sunnydale?". De andra nickar, säger "Visst." och fortsätter spela.

Staffan

Myrmidon
PvPOnline, Angel och Futurama

I nätserien PvP så spelas det rollspel då och då - bland annat i den här strippen.

Buffy har redan nämnts. I ett av de tidiga Angel-avsnitten är det också med en stormrik datornörd/företagsledare som tittar in på vägen till sin spelkväll, iklädd sin Dungeon Master-mantel (han har varit med i ett tidigare avsnitt och haft jobb åt Angel & Co.).

Sedan är ju Gary Gygax med i ett Futurama-avsnitt (Anthology of Interest vol. 1) som slutar med att universum kollapsar av en paradox och Gygax, Al Gore, Nichelle Nichols och Stephen Hawking är kvar i vad som blir över och spelar rollspel.

Mattis

Swordsman
Re: Rollspel i film , TV, litteratur o.dyl. (ANT)

Underbart skrivet, verkar som om jag hittat någon som älskar avsnittet lika mycket som jag själv. (grammatiskt fel blev det nu också)

Organ

Out of time, out of mind
>Jag kommer ihåg att The Lone Gunmen spelade D&D, men var verkligen Mulder med?

Som jag minns det blev Mulder inbjuden till en sittning men avböjde.

>Har det kanske hänt i fler avsnitt?

Mig veterligen finns det endast rollspelshänvisning i nyss nämda avsnitt. Det är det avsnitt som utspelas på nån nån slags teknikmässa där det samlas klichénördar från alla väderstreck, naturligtvis även Lone Gunmen. När en av nördarna mördas kallas Mulder in för att reda upp det hela och blir sedan inbjuden till den spelsession som skall hållas till den dödes minne.

Fasen, om det hålls en minnesrollspelsession till mig när jag dör ska jag le ett stort, nöjt skitätar-flin på andra sidan :gremgrin:

/Anders

Frixeray

Swordsman
Jo, den känner jag till...

Den första som nämns i tråden har jag dock inte hört talas om...
Det finns även en tredje rollspelsserie i Kalla Ankas Pocket där man först i slutet får veta att det handlar om rollspel, där det hoppas mellan olika genrer hejvilt

I förbifarten kan jag nämna att ett nummer av Tom & Jerry, utgivet i somras, innehöll en serie där det spelas rollspel...

Sodivra

Champion
Va? Va? Vabava?

Ja, han blev alltså slain av en "elf" som sedan den svenska översättaren översatte till "älva", vilket en del fantasyfans skulle klaga på (bland annat en i min spelgrupp) medans jag tycker att dom har fel.

Jag trodde jag kunde lita på er, men ni förstår mig inte heller.. ingen älskar mig.. buhuhuhuhu..

Storuggla

Champion
Re: Va? Va? Vabava?

Vårat gruff i kortform:
Storuggla: "Homer spelade en pixie tror jag, älva i alla fall."
Arvidos: "Nej, han blev dödad av en alv."
Så ser jag på det i alla fall. Språkförblistring :gremgrin:

Storuggla, blästrar