Nekromanti Rollspel i nästa decennium

Ackerfors

Alas, your rapids!
Många spelar rollspel utan regler och upplever det som den ultimata formen av rollspel. Idag kom jag och min spelgrupp fram till att vi spelade den nya generationens rollspel. Inte nog med att vi struntat i reglerna, vi har även struntat i rollspelandet.

Vi är därmed gått om Maleficior (och andra liknande strömningar) och är numer Sveriges mest avancerade spelgrupp.

Isletbranch

Veteran
Nu förstår jag ju att du bara vill skapa diskussion och egentligen inte menar vad du skriver, men det är intressant ändå. Det finns nog dem som mer eller mindre får sådana tankar ibland.

Men det jag undrar över är vad du menar med att man ni har struntat i rollspelandet? Vad är det ni gör egentligen i så fall?

Roger

Sanjuro

Warrior
Vad är det ni gör egentligen i så fall?
Beror väl på målet med rollspelskvällen, inte sant? Om målet är att träffas och ha roligt så träffas dom väl och har roligt. Kanske tar en öl, kollar på nån film, snackar skit, eller så går de kanske till någon form av offentlig lokal som är avsedd för att människor skall kunna träffas och dricka alkohol tillsammans under det att hög musik spelas... hmm.

*Gör mental anteckning om ny affärsidé*

Isletbranch

Veteran
Beror väl på målet med rollspelskvällen, inte sant? Om målet är att träffas och ha roligt så träffas dom väl och har roligt. Kanske tar en öl, kollar på nån film, snackar skit, eller så går de kanske till någon form av offentlig lokal som är avsedd för att människor skall kunna träffas och dricka alkohol tillsammans under det att hög musik spelas... hmm.
Om det är detta dom gör, så håller dem ju inte på med rollspel och detta inlägget borde vara under off-topic forumet.

Roger

Troberg

Sinister eater
Även om jag skrattade högt åt inlägget och tycker att det är effande lysande så är det nog farligt nära gränsen till trollning.

Får man fråga vad ni egentligen gjorde? Körde ni rollspel i den sexuella betydelsen?

MrG

Swashbuckler
Re: Rollspel i nästa dec. (kan OT vara On Topic?)

Äsch det är ju hur gammalt som helst. Fenomenet uppstod redan tidigt nittiotal när regelspelare skulle friforma, men inte hade lärt sig agera för fem öre. Pinsamma stunder när folk inte kunde spela ut någon roll, men så gärna också ville få friforma. Såg en gång en kille sitta stilla och stirra in i en vägg, en annan som skrek tills han tappade rösten. Någon stängde in sig på toaletten ett halvt SydCon och trodde han skulle vunnit tourenringen...

Eller så nappar man på rubirken och postar något seriöst om vart rollspelandet är på väg. Har varit ett par sånna trådar, men varför inte:

Jag tror att nätet håller på och gör mycket för att förändra hobby, det verkar finnas en trend mot små spel och färre aktörer som har mycket krut att bränna ned i marknadsskapande aktiviteter. Å andra sidan har vi här i sverige Sverok som växer och knakar och som agerar för att få hobbyn att växa. Jag kan till början av nästa decenium se ett "Vikinginköp" gjort rätt och att det investeras i billiga vettiga nybörjar/testa-på rollspel. Det kan vara grejen som skaffar en ny boom när det gäller spelande.

Sedan tror jag da shit för framtiden är spel med färdiga plottar eller storys inkluderade. WoDs metaplottar var bara början, nästa som lyckas stort kommer ha tagit den aspekten och tagit det ett steg längre.

Gordeg

Hero

Jag tror att nästa decenniums rollspel kommer att försöka kombinera regelspel och stårytelling mer än vad man lyckats med tidigare. Sådana tendenser kan man redan se.

Tidigare har det svängt som en pendel. Regelspel på 80-talet, stårytelling på 90-talet, regelspel på 00-talet (när D&D/D20 tog över White Wolfs ledartröja). Nu börjar åsikten mogna att det inte behöver finnas någon motsättning mellan regler och rollgestaltning, vilket några av oss har vetat hela tiden.

Gordeg

marcuslinder

Veteran

Sedan tror jag da shit för framtiden är spel med färdiga plottar eller storys inkluderade. WoDs metaplottar var bara början, nästa som lyckas stort kommer ha tagit den aspekten och tagit det ett steg längre.

Precis. Vi får en större och större mängd rollspelare som är av det lite äldre slaget. Som har gått ut gymnasiet och kanske till och med jobbat ett par år. För dessa spelare tid en ständig bristvara, och rollspel tar - som vi alla vet - hiskeligt mycket tid. Därför kommer det att sälja bra med rollspel som minimerar graden av förberedelse som krävs från spelledarens och spelarnas sida. Speciellt de som lyckas med detta utan att tappa det kreativa och roliga i spelet kommer sälja bra.

Gör någon det tillräckligt bra kan denne dessutom i så fall ta ut ett ganska bra premiumpris på böckerna. Jag skulle lätt betala det dubbla för rollspelsböcker som gjorde att mina förberedelser kunde minimeras till en fjärdedel av det normala. (Tyvärr vet jag inte hur det ska åstakommas generellt nog för att kunna sälja i stora upplagor, så där återstår en svår nöt att knäcka.)

I praktiken pratar jag helt enkelt om färdiga äventyr antar jag, men där blir det nog svårt att ta ett premiumpris om man inte har grymt bra kvalitet helt enkelt. Dessutom är det nog klokare att rikta sådana mot både fattiga ungdomar och tidspressade vuxna, med tanke på den totala marknades storlek. Synd!

Sodivra

Champion
Det är här, nu:

My life with Master.
Spelet som är ett enda scenario.
Väver ihop regler och rollgestaltning.
En del av vågen med liknande spel som kom, och kommer under 00-talet.

Eller menar ni att detta kommer börja märkas i rollspelshobbyn som helhet?
Jag tyckte att svaret var så smärtsamt uppenbart, så det är möjligt att jag missförstått er. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître

Jag skulle lätt betala det dubbla för rollspelsböcker som gjorde att mina förberedelser kunde minimeras till en fjärdedel av det normala.
Finns väl massor med förberedelselösa rollspel, även om de flesta är av indie-typen, snarare än stora mainstream-rollspel. Själv spelar min spelgrupp en gång i veckan utan några som helst förberedelser överhuvudtaget. Vi ser bara till att använda ett system som strukturerar improvisationen och ser till att saker händer och historier byggs automatiskt.

Själv tycker jag illa om förberedelser och när jag skriver egna rollspel så brukar jag se till att man inte behöver någon förberedelse. I vissa typer av spel är det svårt, men då kan man istället bygga in strukturer som hjälper SL att hålla förberedelsen fokuserad (typ Town Creation Rules i Dogs in the Vineyard). Faktum är att av fem mer eller mindre pågående projekt så kräver inte ett enda av dem någon förberedelse.

Spel som inte behandlar förberedelserna överhuvudtaget (varken designar bort dem eller strukturerar dem) tror jag är en anledning till att rälsning är såpass vanligt inom rollspelsvärlden. Folk tror att rollspel ska vara som böcker eller film, och när inte rollspelen själva talar om annorlunda (utan snarare uppmuntrar övertygelsen genom att publicera färdiga äventyr och kampanjer) leder det till rälsning.

Rosen

Myrmidon
eller så går de kanske till någon form av offentlig lokal som är avsedd för att människor skall kunna träffas och dricka alkohol tillsammans under det att hög musik spelas

Fast han sa bara att de hade skippat rollspelandet, inte spelsessionerna...

--
Åke, har känt spelgäng som gjorde tvärtom

marcuslinder

Veteran
Verktyg för strukturerat improviserande

Finns väl massor med förberedelselösa rollspel, även om de flesta är av indie-typen, snarare än stora mainstream-rollspel. Själv spelar min spelgrupp en gång i veckan utan några som helst förberedelser överhuvudtaget. Vi ser bara till att använda ett system som strukturerar improvisationen och ser till att saker händer och historier byggs automatiskt.

Har du något favorittips på lager kanske? Har mest spelat de svenska mainstreamspelen (sen början av nittiotalet). Gärna något som går att få tag på på Gothcon eller Sci-fi-handeln här i Göteborg.

Själv tycker jag ofta att tämligen rälsade äventyr, med rikliga förberedelser från SLs sida för flytets skull, har varit de roligaste äventyren. Men kanske kan man få till precis lika roligt spel genom att göra sig av med rälsningen något och satsa mer på strukturerad improvisation. Jag inser nu att jag hade omedvetet antaget att vägen till mindre förberedelser var bättre färdigäventyr/system. Men det är ju inte helt sällan som den bästa (mest kreativa) lösningen visar sig vara precis tvärtemot hur man tänkt sig, så jag är fortfarande öppen för andra vägar. Var hittar man de bästa verktygen för rollspelsimproviserande isf?

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Verktyg för strukturerat improviserande

Har du något favorittips på lager kanske? Har mest spelat de svenska mainstreamspelen (sen början av nittiotalet). Gärna något som går att få tag på på Gothcon eller Sci-fi-handeln här i Göteborg.
Asså, det vi spelar är mitt eget system Oskrivna Blad. Det kan jag eposta dig gratis, om du vill (och skulle bli tvärlycklig om du läste igenom och kommenterade). Om inte annat så kan intrigsystemet (som har hand om den strukturerade improvisationen vad gäller äventyrsgenerering) enkelt brytas ut och användas i andra spel. Det gäller även genereringsreglerna, som kan användas för att generera intressanta platser som kan användas som inspiration till äventyr.

Annars är det nog svårt att hitta sådana spel i affärer. På Indie Press Revolution finns det nog en del. Jag tror att My Life With Master, som Arvidos rekommenderade, och The Shab Al-Hiri Roach är förberedelselösa. De har båda fått god kritik, men jag har faktiskt ännu inte spelat något av dem. Skall dock beställa hem ett gäng indie-spel i veckan. Dogs in the Vineyard är ju inte helt förberedelselöst, men erbjuder starka verktyg för SL att strukturera upp förberedelsen med, så jag skulle tippa på att det skulle kunna klippa av halva din förberedelsetid.

Själv tycker jag ofta att tämligen rälsade äventyr, med rikliga förberedelser från SLs sida för flytets skull, har varit de roligaste äventyren.
De kan rocka fett, absolut. Och vi spelar fortfarande sådana när någon orkar förbereda (då oftast mer eller mindre friformat). Men om vi bara spelade när någon hade skrivit ihop ett äventyr skulle det väl bli en gång varannan månad eller så. Vilket vore synd.

En intressant sak med till exempel Oskrivna Blad är att ingen vet vad som kommer att hända, eller vad vissa element som förs in i spel har för betydelse. Exempel från vår senaste spelkväll:

Vi lirar uniformsprydd steampunk på flygande städer. I förra speltillfället blev Lilla Tunnan, som vi kallar honom, kidnappad. Vi följde spåren till zeppelinarhangaren. Jag, "Ace", får syn på mannen jag tror kidnappade honom. Han är klädd i finkläder och han ser nästan exakt ut som kejsaren! Jag tar mig dit, men Valentino Stahl, som var ansvarig för att sabotera zeppelinaren, blir upptäckt, och ett tumult uppstår. Mannen får syn på mig och springer iväg och hoppar över kanten! När jag kommer dit får jag se honom med hjälp av en fallskärm landa i en luftballong. Hjälte som jag är (Ace är våghalsig på gränsen till suicidal) så hoppar jag efter, men landar på själva ballongen och studsar av!
Turligt nog så har Valentino under tiden snott en flygfarkost och lyckas plocka upp mig i luften. Vi försöker jaga ballongen (det är alltså flaxande flyg här, inte propellrar), men den sprider ut en tjock dimma och försvinner.

Allt det där improviserades fram med hjälp av konflikt- och intrigsystemen. Det fräcka här är att varken jag, Yolle (Valentino) eller Youcef (Lilla Tunnan), som faktiskt förde in kidnappningen och mannen som ser ut som kejsaren, vet vem mannen är. Är det kejsaren? Eller en dubbelgångare? Elak tvilling? En mästare på att förklä sig? Trots att han finns där, och garanterat kommer att spela en stor roll i framtiden, så är det inte bestämt vem han är.

Det tycker jag är dödscoolt.

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag skulle vilja kalla er för Sveriges mest förenklade spelgrupp. Snacka om att nå den verkliga botten, själva grunden för rollspelandet. Detta stadium kan man endast nå via förenkling av sitt rollspelande och först då inse rollspelandets sanna natur.
Det är först när man har nått denna botten av sann insikt i rollspelsanda som kan man bygga upp sitt nya rollspelande.
Märk mina ord när jag säger att er spelgrupp kommer vara den ledstjärna vi övriga vilsna spelgrupper behöver för att ta oss in i nästa decennium.

Sodivra

Champion
Re: Verktyg för strukturerat improviserande

Kommer du på GothCon så kan du besöka Indierummet, och kanske inte köpa men iallafall prova på dem.
Här är spellistan för närvarande: http://jonas.dagar.se/Rollspel/Indierummet/spelen.php

Dead of Night, Universalis, Polaris, Primetime Adventures, Shock och Berättelser från Staden kräver inga förberedelser från spelledaren (3 av dom har inte ens någon spelledare) förutom en förberedande diskussion innan man sätter igång. Dogs in the Vineyard använder färdiga scenarion, men spelet ger stor hjälp i att skriva dom, som Genesis säger.

My life with Master kan också komma att dyka upp, The Shab Al-Hiri Roach troligen inte.

Favorittipset är Dogs, men ska det vara något helt utan förberedelser så ligger Berättelser från Staden bra till. Lite fult tips kanske, det är ju mitt spel. :gremtongue:
Jag tycker även att Polaris och Shock känns väldigt lovande.
Primetime Adventures har fått väldigt bra kritik, men innehåller ändå förberedelser för SL om man kör mer än ett avsnitt.