Re: Verktyg för strukturerat improviserande
Har du något favorittips på lager kanske? Har mest spelat de svenska mainstreamspelen (sen början av nittiotalet). Gärna något som går att få tag på på Gothcon eller Sci-fi-handeln här i Göteborg.
Asså, det vi spelar är mitt eget system Oskrivna Blad. Det kan jag eposta dig gratis, om du vill (och skulle bli tvärlycklig om du läste igenom och kommenterade). Om inte annat så kan intrigsystemet (som har hand om den strukturerade improvisationen vad gäller äventyrsgenerering) enkelt brytas ut och användas i andra spel. Det gäller även genereringsreglerna, som kan användas för att generera intressanta platser som kan användas som inspiration till äventyr.
Annars är det nog svårt att hitta sådana spel i affärer. På
Indie Press Revolution finns det nog en del. Jag tror att
My Life With Master, som Arvidos rekommenderade, och
The Shab Al-Hiri Roach är förberedelselösa. De har båda fått god kritik, men jag har faktiskt ännu inte spelat något av dem. Skall dock beställa hem ett gäng indie-spel i veckan.
Dogs in the Vineyard är ju inte helt förberedelselöst, men erbjuder starka verktyg för SL att strukturera upp förberedelsen med, så jag skulle tippa på att det skulle kunna klippa av halva din förberedelsetid.
Själv tycker jag ofta att tämligen rälsade äventyr, med rikliga förberedelser från SLs sida för flytets skull, har varit de roligaste äventyren.
De kan rocka fett, absolut. Och vi spelar fortfarande sådana när någon orkar förbereda (då oftast mer eller mindre friformat). Men om vi bara spelade när någon hade skrivit ihop ett äventyr skulle det väl bli en gång varannan månad eller så. Vilket vore synd.
En intressant sak med till exempel Oskrivna Blad är att ingen vet vad som kommer att hända, eller vad vissa element som förs in i spel har för betydelse. Exempel från vår senaste spelkväll:
Vi lirar uniformsprydd steampunk på flygande städer. I förra speltillfället blev Lilla Tunnan, som vi kallar honom, kidnappad. Vi följde spåren till zeppelinarhangaren. Jag, "Ace", får syn på mannen jag tror kidnappade honom. Han är klädd i finkläder och han ser nästan exakt ut som kejsaren! Jag tar mig dit, men Valentino Stahl, som var ansvarig för att sabotera zeppelinaren, blir upptäckt, och ett tumult uppstår. Mannen får syn på mig och springer iväg och hoppar över kanten! När jag kommer dit får jag se honom med hjälp av en fallskärm landa i en luftballong. Hjälte som jag är (Ace är våghalsig på gränsen till suicidal) så hoppar jag efter, men landar på själva ballongen och studsar av!
Turligt nog så har Valentino under tiden snott en flygfarkost och lyckas plocka upp mig i luften. Vi försöker jaga ballongen (det är alltså flaxande flyg här, inte propellrar), men den sprider ut en tjock dimma och försvinner.
Allt det där improviserades fram med hjälp av konflikt- och intrigsystemen. Det fräcka här är att varken jag, Yolle (Valentino) eller Youcef (Lilla Tunnan), som faktiskt förde in kidnappningen och mannen som ser ut som kejsaren, vet vem mannen är. Är det kejsaren? Eller en dubbelgångare? Elak tvilling? En mästare på att förklä sig? Trots att han finns där, och garanterat kommer att spela en stor roll i framtiden, så är det inte bestämt vem han är.
Det tycker jag är dödscoolt.