Nekromanti Rollspel i Schweitz

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Hej alla vänner. Jag har en kusin som är nyfiken på rollspel och nu undrar vi om det finns några rollspel utgivna i Schweitz där hon lever och verkar. Jag misstänker dock att de "stora" amerikanska rollspelen kan tänkas finnas, om inte annat går det säkert att beställa hem. Men finns det något utgivet i den "lilla-stora" staten?

Jag måste säga att det känns lite långt för oss att resa över till landet ifråga för att provspela med henne så jag undrar om någon känner till några grupper som spelar däråt.

Jag vet att det är en långshot, men ni har inte svikit mig tidigare. :gremsmile:

Och jag vet att detta låter som ett kontakförsök, visst är det i viss mån det. Men jag har större chans att hitta spelen här än på ett kontaktforumsinlägg juh!

Rosen

Myrmidon
Som Wilper säger behöver man veta vilket språk kusinen pratar först. Jag har aldrig hört talas om några spel utgivna av schweizare, men de importerar rätt mycket populärkultur från sina stora grannländer, som allihop har spelproduktion.

--
Åke

Eva Florén

Swashbuckler
Typ Svenska. Men jag förmodar att hon talar franska och en del andra lokala varianter utöver det. Jag minns faktiskt inte om hon bor i den del som huvudsakligen talar det eller det språket, jag vet faktiskt inte ens vilka språk de tjattrar därnere och just nu har jag ingen direktkontakt med henne, så jag kan inte kolla upp det. Hon är dock gift med en lokal man därnere så... hon torde tala lokalspråk för han kan inte svenska speciellt bra (mött honom en gång och då utbyttes artigheter på engelska - bägge lika knaggliga) :gremsmile:

Vad har grannländerna för produktion och är det några spel som är att rekommendera för en "nybörjare"?

Rosen

Myrmidon
Vad har grannländerna för produktion och är det några spel som är att rekommendera för en "nybörjare"?

Rätt omfattande; listor på inhemska produkter kan bl.a ses här:
http://www.darkshire.net/~jhkim/rpg/encyclopedia/bylanguage/French.html
http://www.darkshire.net/~jhkim/rpg/encyclopedia/bylanguage/German.html
http://www.darkshire.net/~jhkim/rpg/encyclopedia/bylanguage/Italian.html
Man får läsa lite mellan raderna för att se vilka spel som är stora och vilka som är småpjuttar (jfr med Swedish.html på samma sajt), men tyska Das Schwarze Auge är t.ex lika marknadsdominerande där som DoD var här en gång i tiden, och det finns hyllmetrar med material till den.

Sen har de också översatta versioner av amerikanska spel; det finns bl.a en fransk version av GURPS, och jag har för mig att tyskarna har översatt D&D.

--
Åke

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Min granne, som är schweizisk utbytesstudent och tydligen har spelat lite rollspel, säger att det inte finns några stora inhemska spel, men väl några små sådana utgivna av privatpersoner. De som spelar rollspel spelar något utländskt.

/tobias

Eva Florén

Swashbuckler
Tacksam för alla svar. Nu vet jag mer om var hon är placerad i verkligheten. :gremsmile:

"vid Genèvesjön i en liten by vid namn xxxx i franska Schweiz"
Damen talar alltså franska både i jobbet och hemma. Utöver svenska och engelska då. :gremsmile:

Har ni som sagt ytterliggare tips så är jag tacksam. Annars kanske jag borde skicka ett trevligt litet Västmark till henne. Men tusan, det borde jag ha tänkt på. Alla fria små spel...

:gremsmile: