Som lärare har jag i mindre skala utnyttjat de pedagogiska fördelar som rollspel har men nu har en unik möjlighet dykt upp. Jag kommer att få en hel dag till mitt förfogande. Det känns som att hitta en hjärtbehållare i Zelda.
Förmiddagen tänker jag ägna åt olika övningar och introducera eleverna för form och innehåll. Eftermiddagen kommer att vigas till att spela ett kortare scenario.
Problemet är gruppstorleken. Jag måste sysselsätta en elevgrupp på runt tjugo samtidigt. Jag vill inte dela upp dem i mindre grupper utan alla ska känna sig delaktiga hela tiden.
Jag skulle uppskatta dina tankar och idéer kring hur scenariot skulle se ut. Nedan följer en spoiler för vad jag tänk, för jag vill inte färga era förslag.
Förmiddagen tänker jag ägna åt olika övningar och introducera eleverna för form och innehåll. Eftermiddagen kommer att vigas till att spela ett kortare scenario.
Problemet är gruppstorleken. Jag måste sysselsätta en elevgrupp på runt tjugo samtidigt. Jag vill inte dela upp dem i mindre grupper utan alla ska känna sig delaktiga hela tiden.
Jag skulle uppskatta dina tankar och idéer kring hur scenariot skulle se ut. Nedan följer en spoiler för vad jag tänk, för jag vill inte färga era förslag.
Fantasysetting. Scenen är en bankett vid ett hov. Kungen är gammal och döende. Han har inga arvingar och det ligger i luften att han under kvällen kommer att utse sin efterträdare. Eleverna spelar representanter för de mest inflytelserika familjerna som alltså lobbar för att deras familjeöverhuvud ska bli vald. Jag spelar några ströroller med olika viktiga personer i och runt kungafamiljen. Sidoploter kan introduceras om det ser ut att funka bra t.ex. rykten om att kungen ska mördas av en spion - vem är det? etc Scenariot är alltså intrigerandet vid hovet under banketten och avslutas med att att kungen namnger sin efterträdare (efter att alla familjer fått audiens och getts chans att lägga fram sin sak (och trasha de övriga).