Nekromanti Rollspel i Sverige idag?

ratatatata

Veteran
Hej!

Jag är ny på rollspel.nu och kanske råkar posta detta inlägg fel - någon vänlig moderator kan väl flytta på det då.

Jag har haft ett (minst sagt) långt uppehåll i mitt rollspelande, som avslutades för ganska exakt elva år sen men där mitt intresse vaknat igen tack vare den underbara bloggen på piruett.se Nu har jag och några vänner kommit igång med spelandet igen och det har blivit ganska uppenbart att det inte bara var kul av nostalgiska skäl. Jag är hookad igen helt enkelt.

Men jag har ju absolut ingen koll på rollspelscenen år 2009. Just nu spelar vi en ganska typisk semivariant mellan DoD 91 och Expert och har snackat lite om att plocka upp Kult igen. Men nu har vi ju upptäckt att det har hunnit produceras en massa nya rollspel sen jag senast hängde på Tradition.

Så jag hade hoppats att ni skulle stilla min nyfikenhet lite - hur mår rollspelandet i Sverige idag? Å ena sidan en massa nya spel - som tex DoD Trundvang (heter det så?), nya gamla (hm) Mutant och allt vad det nu är. Å andra sidan är väl båda de ovan nämnda nedlagda om jag förstått det rätt.

Senast jag spelade rollspel fanns det inte så mycket annat än DoD i vår värld, med sporadiska gästspel av gamla Mutant och lite Kult. Och så förstås utländska rollspel men det är inte de jag är nyfiken på nu. Men vad spelar folk nu för tiden? Finns det några rollspelsföretag kvar i Sverige? Finns det några svenska rollspel kvar med någon större spelkrets och utgivning?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Först och främst - välkommen!

Mycket har hänt, framförallt vad gäller hur man tänker kring rollspel och vad rollspel är eller kan vara. den gamla konflikten mellan "friformare" och "spel-spelare" är lika stendöd som den mellan "seriösa" och "oseriösa" eller mellan de som vill leva sig in i sin roll och de som hellre hittar sina kickar på annat sätt.

Överhuvudtaget finns det massor av olika spel för alla möjliga olika preferenser - vissa vill leva sig in i en roll, andra vill fokusera på rollspel som spel, och ytterligare andra vill bygga berättelser.

Detta är dock fortfarande ganska marginaliserat, de största spelen må ha lite influenser från det teoretiska tänkandet, men de flesta spelar nog rollspel likadant som de alltid gjort...

ratatatata said:
Men vad spelar folk nu för tiden? Finns det några rollspelsföretag kvar i Sverige? Finns det några svenska rollspel kvar med någon större spelkrets och utgivning?
De största i Sverige idag är väl, skulle jag gissa, Järnringen (trots att Mutant: Undergångens Arvtagare nu är nerlagt) som idag såvitt jag vet bara har rymdrollspelet Coriolis i aktiv utgivning (och då kan man diskutera vad "aktivt" är) och Neogames, och sen har vi väl Riotminds med DoD Trudvang och Götterdämmerung...

Jag märker att jag har svårt att svara på vad som är "stort", för jag köper så sällan rollspel för att de är stora. Det finns dock en stor nyhet idag, och det är att nästan vem som helst kan få sitt rollspel tryckt, tack vare "print on demand"- tjänster. genom internet blir det således möjligt att köpa inte bara vad som är största och mest populärt, utan det som passar ens spelstil och behov. Bra va'? =)

krank

Snow said:
Det finns också
Western: http://www.rollspel.com

Rävsvans: http://www.foxtail.nu (Drivs av forumiten Krille)

Kaleidoskop: http://www.kaleidoskop.se/ (Drivs av en drös forumiter)
Du kanske ska vara konsekvent i att kalla dem för företagsnamnen, isf blir deg väl Rävspel på den första länken? =)

Sedan får man väl fråga sig hur "stora" kaleidoskop egentligen är. Stora på indiescenen, kanske...

rjonas

Hero
Expert har nog inte överträffats, egentligen. Det har gjorts snyggare, större och vuxnare spel - men inte bättre.

Snow

Swashbuckler
Helt rätt, och ja... Jag tänkte på de som går att köpa fysiskt. Det finns ju en uppsjö sådana numera. Svårt att dra gränsen.

Saga ska såklart också vara med:
http://www.sagagames.com

krank

rjonas said:
Expert har nog inte överträffats, egentligen. Det har gjorts snyggare, större och vuxnare spel - men inte bättre.
Beror lite på vad men menar med "bättre". Mer realistiska? Enklare? Bättre avvägda realism/enkelhet? Bättre anpassade till sin genre? Mer genomtänkta?

/Krank, som tycker att det finns många "bättre" - lite beroende på vad man menar med "bra"

krank

Snow said:
Helt rätt, och ja... Jag tänkte på de som går att köpa fysiskt. Det finns ju en uppsjö sådana numera. Svårt att dra gränsen.
Synd att Urverk Speldesign inte pressat ur oss så mycket i den vägen än, då. Oskrivna Blad finns ju på Lulu, och sen kommer Evolutionens Barn och såvitt jag begripit Matiné båda under sommaren.

Snow

Swashbuckler
sen kommer Evolutionens Barn och såvitt jag begripit Matiné båda under sommaren
Det ser vi fram emot.

För trådstartaren: Matine är forumiten Han som gjort en totalrenovering av Expert. Kanske kan vara något att kika på.

Om du vill prova lite nya spelsätt kan Evolutionens barn vara något (skrivet av den Krank som postar här).

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Expert har nog inte överträffats, egentligen. Det har gjorts snyggare, större och vuxnare spel - men inte bättre
Den där kommentaren värmde ordentligt. Tack. :gremgrin:

Hos Rävspel hittar du inte bara Western, utan även Gondica och Lemuria. Senare i år kommer dessutom Wolframfästet.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Beror lite på vad men menar med "bättre". Mer realistiska? Enklare? Bättre avvägda realism/enkelhet? Bättre anpassade till sin genre? Mer genomtänkta?
Om jag idag skulle sätta mig ner och skriva som liknande Expert, vilka förbättringar skulle du föreslå. (Ja, själv skulle jag börja med att kasta ut de ursprungliga hjältedådsreglerna.)

Mogger

Hipsteranka
Mekanurg said:
Om jag idag skulle sätta mig ner och skriva som liknande Expert, vilka förbättringar skulle du föreslå. (Ja, själv skulle jag börja med att kasta ut de ursprungliga hjältedådsreglerna.)
Skapa en ny tråd. Det här kan bli kul! :gremsmile:

krank

Ulfgeir said:
Vet inte om jag är blind, men Neogames, med Eon, verkar vara bortglömt.
Nämnade Neogames i första svaret. Länkade dock inte, kanske därför det inte syntes.