Inför seminariet ska ni ha förberett er genom att ta del av de åsikter som finns i hänvisad litteratur och utifrån dessa, samt egna reflektioner/egen research föra en mediedebatt. Era roller är tilldelade, vilket följdaktligen innebär att ni inte får välja den åsikt som passar er bäst.
Syftet är att försöka överföra de olika teorierna på verkligheten. Försök göra era argument så konkreta som möjligt! Fundera på "era" åsikter utifrån tankar om till exempel demokrati, makt, komersialisering, IT, ny teknik, konkurrens, annonsmarknad, jämställdhet, kvalitet och så vidare.
Sätt dig in i den tilldelade rollen. Hitta på ett namn på personen. Hur tänker den här personen? Vilka argument kan passa in? Samla på er så många argument du kan komma på till debatten, både "egna" åsikter och motargument till motståndarna (anteckna gärna stödord).
Du skall också kunna hålla ett inledningsanförande på en halv minut till debatten. Det vill säga, var och en får en trettio sekunder på sig i början av debatten för att framföra sina åsikter. Det underlättar antagligen om ni har anförandet uppskrivet, särskilt med tanke på att inledningsanförandet skall lämnas in till momentansvarig efter seminariet.
Det fullt tillåtet att ta ut svängarna i seminariet. Använd rekvisita om så behövs och karikatyrisera gärna de roller ni har fått. Detta är trots allt ett debattprogram där bara de mest excentriska och talföra personerna är inbjudna för att skapa "god" television.
Rollerna
Liberala ideologin
Mediemogulen. En man eller kvinna i 50-årsåldern som äger reklam-TV, reklamradio, internetmagasin, en kvällstidning och flera populära veckotidningar. Brukar anklagas för att vara mer intresserad av vinsten än innehållet i sina medier. Naturligtvis tycker han/hon att public service är ett ovanligt korkat och odemokratiskt påfund.
Sociala ansvarsideologin
TV-producenten. Medelålders man eller kvinna som jobbat hela sitt yrkesverksamma liv inom public service. Började som radioreporter en gång i tiden och har sedan jobbat med det mesta inom både radio och SVT.
Numera producent för ett rätt smalt kulturmagasin som sänds 22.30 på söndagkvällar i Kanal 1. Skulle aldrig kunna tänka sig att jobba med något annat än public service och föraktar allt som mediemogulen och det mesta som kvällstidningsjournalisten står för.
Auktoritära ideologin
Diplomaten. En ansedd politiker och affärsman från arabvärlden som har en diplomattjänst i Sverige sedan ett år tillbaka. Ser med fasa på den svenska mediemarknaden som enligt hans/hennes ögon förstör folket och anser att det auktoritära tankesättet i hemlandet är det enda rätta.
Fritänkaren
Medieforskaren. Den unge medieforskaren som kan hitta både bra och dåliga sidor hos den liberala och sociala ideologin, men som egentligen inte tycker någon av dem fungerar i verkligheten. Varken den svenska pressen, reklammediemarknaden eller public servise tar sin publik på allvar. Medieforskare har därför utvecklat sin alldeles egna variant (hitta på!), vilken han/hon inte är sen att marknadsföra.
Journalisten
Kvällstidningsjournalisten. En 25-årig nyutbildad journalist som i början av sin utbildning var en idealist som ville förändra världen med sitt skrivande. Nu kan han/hon däremot offra det mesta för att få behålla sitt vikariat på en av mediemogulens tidningar.
– Vi ger bara folk vad de vill ha, brukar journalisten säga när han/hon får kritik för innehållet i den tidning han/hon jobbar för.
Journalisten ser den här debatten som sin chans att visa sig för mediemogulen. Kanske blir resultatet ett bättre jobb.