hedmeister
Kollegiemagistrat
- Joined
- 15 Oct 2021
- Messages
- 367
Som rollspelare vill jag ofta försöka få in rollspel i tillvaron när det är möjligt, och ett tillfälle jag gärna hade använt det mer är i mitt yrkesutövande som svensklärare på gymnasiet. Det är inte (bara) för att få in eleverna på den bästa hobbyn, utan för att jag faktiskt tror att de kan lära sig något av det.
Vid ett tillfälle hade jag en klass som jag tyckte var lämplig för att spela rollspel med, och jag började leta efter information om vad man skulle kunna spela och hur man skulle kunna gå tillväga. Mycket av det jag hittade var om FN-rollspel och liknande, vilket inte riktigt var det jag letade efter. Till slut ramlade jag över denna uppsats, "Adventures in the Classroom Creating Role-Playing Games Based on Traditional Stories for the High School Curriculum" av Csenge Virág Zalka, som väckte mitt intresse. Uppsatsförfattaren skapar ett enkelt rollspelssystem som går att spela i en klass med många elever. Hon presenterar tre olika äventyr anpassade efter den amerikanska läroplanen för high school, baserade på olika litteraturvetenskapliga saker; folksagor där hjälpredor med övernaturliga krafter förekommer, Det gyllene skinnet och Arthurlegenderna. Med denna vetenskapliga grund designade jag ett eget litet äventyr som jag spelledde med eleverna. Jag är dock inte säker på om jag lyckades lära eleverna nåt men jag tror de flesta tyckte det var ganska kul att gå till lektionerna!
Nu undrar jag om nån av er har nån idé om hur man kan använda rollspel i undervisningen! Det måste inte vara i svenskan på gymnasiet utan kan breddas till att användas i alla klassrum!
Vid ett tillfälle hade jag en klass som jag tyckte var lämplig för att spela rollspel med, och jag började leta efter information om vad man skulle kunna spela och hur man skulle kunna gå tillväga. Mycket av det jag hittade var om FN-rollspel och liknande, vilket inte riktigt var det jag letade efter. Till slut ramlade jag över denna uppsats, "Adventures in the Classroom Creating Role-Playing Games Based on Traditional Stories for the High School Curriculum" av Csenge Virág Zalka, som väckte mitt intresse. Uppsatsförfattaren skapar ett enkelt rollspelssystem som går att spela i en klass med många elever. Hon presenterar tre olika äventyr anpassade efter den amerikanska läroplanen för high school, baserade på olika litteraturvetenskapliga saker; folksagor där hjälpredor med övernaturliga krafter förekommer, Det gyllene skinnet och Arthurlegenderna. Med denna vetenskapliga grund designade jag ett eget litet äventyr som jag spelledde med eleverna. Jag är dock inte säker på om jag lyckades lära eleverna nåt men jag tror de flesta tyckte det var ganska kul att gå till lektionerna!
Nu undrar jag om nån av er har nån idé om hur man kan använda rollspel i undervisningen! Det måste inte vara i svenskan på gymnasiet utan kan breddas till att användas i alla klassrum!