Nekromanti Rollspel i världen

Möller

Hubert Hortlax
Öhh, kom på en bättre titel då...

Jag har fått för mig att svensk rollspelsindustri är relativt stor. Okej, det finns ingen som lever på det (?). Och ingen kommer upp i Äventyrsspels upplagor längre. Men med 3 väletablerade utgivare (Järnringen, Riotminds och Neogames) samt en massa små och jättesmå får iallafall jag för mig att det ges ut ganska mycket rollspel i Sverige.

De engelskspråkiga spelen dominerar väl världsmarknaden, och de flesta är väl amerikanska antar jag.

Men hur är det i stora stater som Tyskland, Frankrike, Ryssland och Spaninen?

Och hur ser det ut i våra nordiska grannländer? De borde ju vara lika förstörda/upplysta av BRP som Sverige eftersom äventyrsspel sålde även där.

Arfert

Facit
Har för mig att Frankrike har en hel del rollspel, egna och översatta från engelska. Nu är jag inte franskspråkig, så nån annan har säkert bättre koll.

Samma sak med Tyskland, de har ju till exempel sitt Das Schwarze Auge , ett rollspel i stil med Eon eller gamla drakar. Har getts ut en massa material till det sedan många år. Mer om det här.

Har även sett ett Narnia-rollspel som ser helt OK ut (utgivet av samma förlag som har de vanliga Narnia-böckerna på tyska)... finns säkert mer. Mycket utländskt är även översatt till tyska.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det jag har hört sägas om fransmännen är att de gillar rollspel med högtravande koncept och krångliga regler. Det egenproducerade tyska materialet till översatta spel, å sin sida, tycks däremot vara högt hållet -- framför allt grejerna till Call of Cthulhu.

Spanien har också en del egna spel som är rätt stora, även om Capitan Alatriste är det enda jag minns nu.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Norrmännen hänger på http://n4f.no/forum/ Där kan du läsa om några av deras spel. Det finns inte så många "stora" norska rollspel dock. Itras By är ett (som också har översatts till finska) och ett som heter något på D, Krille säljer det i Sverige.

Ett tyskt rollspelsforum är http://www.blutschwerter.de/ . Det coolaste jag vet med tyska rollspel är att de fått en översättning av det franska rollspelet Bloodlust under namnet Hyperborea. Den engelskspråkiga översättningen verkade rinna ut i sanden.

Från Finland kommer det mysiga indiespelet Zombie Cinema, som först kom på finska.

... det är vad jag kan bidra med för stunden.

Jag har fått intrycket att i den ryskspråkiga världen är levande rollspel enormt mycket populärare än "Nastol'naja" ("på-bordet"), men givetvis finns det av den senare varan också. Enligt ryska Wikipediaartikeln om rollspel kallas friform för "situationsspel" (Situatsionka) eller "verbala spel" (Sloveska) på ryska - intressant. När jag var i Riga pratade jag med en ryss på en spelaffär, han nämnde en massa rollspel men jag kom mest ihåg att han spelade engelskspråkiga spel vi känner igen - typ D&D och CoC.

http://oz.by/books/more101854.html, en vitrysk onlinebokhandel, kan man annars köpa sig ett ex av "Era Vadaleja" ("Vattumannens tidsålder") där man tydligen spelar medlemmar i någon slags esoterisk specialstyrka som jagar paranormala fenomen i dagens Ryssland. Låter lite som ryska höjdarfilmen Nightwatch med en släng av Anime?

http://rpg.nsk.ru/sintary/system/system1.htm har tydligen någon slags allmänsystem vid namn Sintary, men tyvärr är mina ryskakunskaper lite för dåliga för att jag skall förstå mig på hur det riktigt fungerar.

terje

xenomorf mystiker
Coolt med en lägesrapport om rollspel i ryssland! Då jag tyvärr inte behärskar språket har jag ingen koll alls. Undra hur många vitryska rollspelare det finns?

Leon

Leo carcion
Definitivt, och det finns många välskrivna och läsvärda franska rollspel. Det franska rollspel gör bra är att de väver in litterära koncept och knep på ett bra sätt, det de gör dåligt är att det ofta blir historieberättande på ett ganska rälsat sätt: ett antal länkade scener helt enkelt.

Ett grymt franskt rollspel är Miles Christi, som handlar om tempelriddare som slåss mot ondskan och trollkonst i korstågens levanten. Speglar en "medeltida" världsbild på ett mycket mer insatt sätt än många "anglosaxiska" spel. Det som ligger närmst i stämning och upplägg är väl Ars Magica, fast Miles christi är inte lika texttungt.

Nephilim är ju också franskt.

p.s. Nephilim är väl relativt regeltungt. Ofta skriver fransmännen ut reglerna som löpande text, istället för den mer regel/formelbaserade form som är vanligt annars. Ett engelskspråkigt spel som jag tycker känns franskt är Barbarians of Lemuria.