Nekromanti Rollspel & ISIS & ebola

CapnZapp

Myrmidon
konami_code;n39964 said:
Och det som föregår mitt personangrepp är en attack på en av Sveriges minoriteter och (tyvärr) direkt olagligt.
Skitsnack. Allt han sade var att religionen i Somalia var ond.

Jag tycker kristendomen är jätteond, mycket ondare än islam. Har jag nu begått ett brott? Näh.

Har jag däremot brutit mot wrnus regler om att respektera dig och alla andra. Antagligen. Förlåt. Men sluta blanda in lag och polis är du snäll.

Krille

Super Moderator
MODERERING:

Enligt SMHI kommer det att börja regna i Göteborg om fem timmar, vilket tydligen är för långt fram i framtiden. Därför föreslår jag att ni akut-nedkyler er med glass omedelbums!

För nu är ni överhettade, eftersom ni inte kan hålla er till ämnet ens efter två modereringar!

Ond bråd död;n39981 said:
Det är på intet sätt ett angrepp på någon minoritet. Muslimer är en minoritet, islam är en religion. "Kritik" mot en religion är inte ett angrepp på enskilda troende eller troende som grupp.

Jag föreslår att du polisanmäler mitt inlägg om du tror att det var olagligt.
Fortsätter det här offtopicandet så låser jag tråden. Kapisch?!!
Ond bråd död said:
Tar frågan som en kommentar istället då. Varför har jag fått en hobbymodereringspoäng? Mitt inlägg är ju bara en förklaring till varför jag inte tycker att religion = troende. Off topic kan jag däremot köpa att det är.
Krille said:
Du har fått en överträdelsepoäng.

Dropdown-listan med orsaker är lite ofullständig just nu. "Hobbymoderering" var det närmaste din anmaning att polisanmäla inlägget.
Ond bråd död said:
uhm. Ok, jag ser egentligen inte alls vad jag gjort för fel. Det jag ville ha sagt var att jag inte tror det är olagligt. Vad som nu var fel med inlägget var alltså i klass med att kalla någon "korkad eller rasist"? Eller är det bara så att du vill sätta dit mig oavsett?

Man Mountainman

Storsvagåret
För nåt år sen hade jag en idé som gick ut på att göra rollspel av tunnelsmugglarna i Gaza; den osäkra tillvaron på belägrat territorium, tunnlarna som när som helst kan rasa, kampen för att upprätthålla något slags normal ekonomi eller bara försörja familjen. Kunde säkert få in en hel del politiskt spel på både lokal och geopolitisk nivå, när tunnlarna blir föremål för israeliska militäraktioner eller blir intressanta för Hamas som kanaler för vapensmuggling. Dock övergav jag projektet eftersom jag kände att en hel del research skulle krävas för att göra settingen något slags rättvisa, och särskilt bra på research är jag inte trots att jag arbetar på universitetet.

Nässe;n39775 said:
Kanske skulle man ha slumpmässiga bomber- med en slumptabell, för att återskapa livets oförutsägbarhet. Ok, ni ska precis kyssas men nu sparkar soldater upp dörren och stormar in för att anhålla er... Nja, kanske inte. Men en T10 för att avgöra hur hård bomben är. Och sen förslag på bomber- kanske en lista som man gör ihop innan första passet?
Jag förmodar att du med "bomber" menar speltekniken, inte sådana som exploderar (även om de två kategorierna förstås inte nödvändigtvis är ömsesidigt uteslutande). Jag tror ändå att det bästa vore att inte lämna dem i slumpens idiotiska händer, utan försöka distribuera dem genom berättelsen så att de lyckas avslöja något om tillvaron i den setting man valt. Soldaterna som stormar kärleksnästet blir ju ett sätt att visa på svårigheten att ha normala mänskliga relationer i en krigszon, och så vidare. Just det var ju ett exempel du skapat själv, snarare än genererat från en tabell, och det visar väl att en dramaturgisk fingertoppskänsla kan spöa en ren regelmekanism. En mekanisk lösning kan kanske spä på känslan av våldets meningslöshet och slumpmässighet, men frågan är om man vill modellera varje aspekt av verkligheten ända ned till sådana existentiella förutsättningar. En berättelse måste ju upplevas som meningsfull, trots allt.

Mogger

Hipsteranka
Nässe, du har väl läst mitt The Fog of War? Det ska spelas utan skygglappar. För er som inte vet är det ett krigsspel, eller ett spel om krig snarare. Politiskt och dramatiskt. Jag tänker på FoW-hack varje gång jag läser tidningen (Fow i Ukraina, i Iran, i Palestina etc)
obak said:
Var får man tag på FoW?
Måns said:
http://frialigan.se/spindelkungen

Spelet är klart, men det är ännu inte layoutat. Kan tyvärr inte säga när det blir helt färdigt. Du vet hur det är :)

Arfert

Facit
Jag föredrar att spela nåt vi har lite mer distans till, som säg Spanska inbördeskriget eller upproret i Warsawa... But that's just me.

Herr Nils

Veteran
[FONT=Arial, sans-serif]Distans i tiden kan ta oss bort från kontexten vi själva befinner oss i och våra förutfattade ideer.

Amerikanska armen hade jättesvårt att ta i och formulera problemet med förlusten i Vietnam. För att hantera detta så började man diskutera utifrån Peloponnesiska kriget det går att dra en hel del paralleller med Atens agerande kring Syracuse. Man kunde då släppa sitt emotionella bagage och börja analysera situationen och dra slutsatser och lärdomar.

Själv brukar jag baka in och gömma denna typ av tema. Tex körde jag ett par äventyr baserat på skovelmästaren som handlar om Kolyma (Starlins jätte arbetsläger längst bort i Sibirien) men lät det utspela sig i svavelträsket på Majura. Skulle jag just nu göra något med inspiration av situationen i Irak, så skulle jag låta en grupp av mycket renläriga men väldigt intoleranta grupp Myrmidia krigare överraskade inta Nuln(warhammer). Jag skulle låna funktionen, men definitivt förändra färg och form, så jag inte automatiskt utnyttjar mina spelares förutfattade mening.
[/FONT]

Lupus Maximus

Tekniker
Hur jag skulle hantera det beror helt och hållet vilka jag skulle spela med. Vissa är för låsta i sin världsbild, så att använda de faktiska parterna skulle inte fungera; då blir det bättre att använda en hittepåvärld med hittepågrupper. Sedan är länder som Somalia, Irak, Mexiko och Colombia för lång bort för de flesta, och Vietnamkriget för lång bort i tiden, för att beröra de flesta; då kan det vara bättre att köra en påhittad situation i vårat närområde.

Men vissa har varken det ena eller det andra av ovanstående problem, och då är användandet av den riktiga situationen ett alternativ.

För känsligt? Inte för mig.

För svårt? Jag skulle ha väldigt höga krav på spelledaren att sätta sig in i situationen, oberoende om jag är spelare eller spelledare.

Osmakligt? I min åsikt är inget ämne osmakligt. Hur man väljer att hantera ett ämne kan dock vara osmakligt.

För icke-drömma-sig-bort? Jag rollspelar helst från en exploratistisk vinkel, inte eskapistisk.

Skulle jag lägga upp ett sådant handlar det om att bygga upp de relationer och dynamiker som spelar in. Så det blir en "fisktank". Men det är så jag alltid spelleder, även då det finns en illusion av linjärt spelledande (då jag har haft spelare som har svårt för öppenheten), Jag skulle antingen köra något "tradsystem" eller regellöst, men det är också vad jag brukar köra.

Vad som är viktigt är vad de olika faktionerna håller på med. En bomb som exploderar på ett kafé exploderar inte för att en slumptabell säger det, utan för att en grupp har en målsättning med det och förberett situationen. Vad är de ute efter, hur tror de världen fungerar, och hur rationaliserar de sitt agerande.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nässe;n39998 said:
Min bild av problemlösning är att man ofta gör världen svart/ vit för att slippa moraliska frågor och kunna hugga in på problemlösandet. Anar att du ska berätta för mig att jag har en fördom om en spelstil som jag är obekant med :)
Det är inget jag stött på iaf. Tvärtom tänker jag att om man nu ska ha problemlösning som gäller just Bin Ladin så skulle jag nog vilja ha just lite mer komplexa sammanhang som innebär att det skulle vara problematiskt att bara döda honom rakt upp och ner -- om till exempel dödande av honom innebär destabilisering av regionen. Problemlösning är som roligast när det inte finns några skarpa lösningar, eller åtminstone flera tänkbara -- och där kan just moraliska tvetydigheter spela en ypperlig roll.

(För att inte tala om mysterielösnings- och deckarspel. Där handlar det ju definitivt om att skapa just komplexa sammanhang där det inte alls är uppenbart vem som är skurken, vad folks egentliga agendor är, och vem som egentligen låg bakom den där bombningen som rollpersonerna undersöker.)

Lupus Maximus

Tekniker
Vill man rollspela det dilemmat om att döda eller ta till fånga Bin Ladin så är det nog snarare en politisk kampanj man bör spela. Det kan utspelas i Washington D.C., men lika gärna i ett annat land och man har just tagit honom till fånga, och USA pressar på om att han skall dödas och sänkas på okänd plats (alternativt lämnas ut, men det finns starka misstankar om vad USA har för planer).

Att planera själva räden, eller leda själva jakten på honom innebär en massa problemlösning. Men "rule of engagement" är redan bestämt över ens huvud. Så dilemmat kan snarare begränsas till om man skall följa ordern eller inte. Om det är som det blev i verkligheten där Navy Seals gick in, så är de som skulle tveka att utföra jobbet redan utsållade. Så vill man ha det dilemmat så bör man spela en vanlig skyttegrupp som snubblar över honom av en ren slump.

Vill man förstå konflikten, sätta sig in mer i det hela, så är det snarare Al Qaida-medlemmar man bör spela. Vad är det som motiverar en? Hur ser man på konflikten? Och det är inte en "nu skall vi spela ondingar" kampanj, eftersom i deras egna ögon är det de som är hjältarna; det är en "gå en mil i någon annans skor"-kampanj.

Tzeraph

Veteran
Utifrån din orginalpost så tänker jag:

Det skulle absolut gå att spela kring både ISIS-konflikten och ebola-katastrofen. Det är egentligen bara en mer realistisk grej av vad de flesta rollspel beskriver ju. Personligen tror jag inte du ska titta dig trött efter system, men kan rekommendera WoD eller Bortom, eftersom båda systemen är förlagd i en modern värld och båda är relativt enkla i regelsystemet. På så sätt finns det utrymme för mer drama än tärningsslag, vilket samtidsfrågor ofta förtjänar (antingen positivt eller negativt). Så bestäm dig för ett regesystem som innehåller dom färdigheter du anser vara nödvändiga/önskvärda, och koncentrera dig sedan på setting, tema och händelse, tror jag :) Hoppas det hjälper :D