Jag har i andra trådar nämnt att jag nyligen återvände till Victory Games gamla 80-tals-spel James Bond - Roleplaying in Her Majesty's Secret Service. Det var bara en one-shot spelgruppen flikade in mellan våra ordinarie sessioner. Men jag och spelledaren fick en sådan blodad tand att vi ville fortsätta. Och då det bara var vi två så tänkte vi att testa att köra med en spelledare och bara en spelare. För spelet stöder uttryckligen det. Äventyren är skrivna så att det ska gå att spela dem med allt från ett "normal spelgrupp"-stort antal agenter till, bara rollpersonen är kompetent nog, en ensam 00a. Ganska självklart egentligen då förlagan är ett av de mest typiska exemplen på den ensamme hjälten som besegrar horder med skurkar på löpande band.
1. Finns det andra rollspel för en spelledare och en spelare? Och då menar jag inte spel där det går att spela så. Det går det ju att göra med nära på vilket spel som helst. Det jag frågar efter är sådana som uttryckligen har stöd för sådant.
2. Vad har du för erfarenheter av spel på två med den ene spelaren som spelledare och den andre som spelare? Är det bättre, sämre eller bara annorlunda? Vilka problem kan uppstå till följd av detta? Är det något som går förlorat jämfört med att spela med fler än en ? Eller är det tvärtom? Är det något som går förlorat när man är fler än två runt spelbordet?
1. Finns det andra rollspel för en spelledare och en spelare? Och då menar jag inte spel där det går att spela så. Det går det ju att göra med nära på vilket spel som helst. Det jag frågar efter är sådana som uttryckligen har stöd för sådant.
2. Vad har du för erfarenheter av spel på två med den ene spelaren som spelledare och den andre som spelare? Är det bättre, sämre eller bara annorlunda? Vilka problem kan uppstå till följd av detta? Är det något som går förlorat jämfört med att spela med fler än en ? Eller är det tvärtom? Är det något som går förlorat när man är fler än två runt spelbordet?