Rollspel med beslöjade världar

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Vilka rollspel finns där det existerar andra dimensioner med en utvecklad värld.

Tänker exempelvis på:
Kult - Metropolis
Call of Cthulhu- Dreamworld, Carcosa
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,065
Ereb Altor har flera genom multiversum och de Grå hallarna - Bythos, Inferno, Rodomelantos beskrivs mer eller mindre ingående i olika kampanjer.

Mer finns i pipen för det nya Ereb Altor, först och främst dödsriket Irkalla
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,536
Old World of Darkness har flera. Umbran som är en andevärld med flera olika delar. Dödsriket, självförklarande. The Dreaming, där changlings hänger och som också har en massa underdelar. Med flera.

New World of Darkness med. Där finns den supernala verkligheten som är en högre verklighet och abyssen som är en lägre men också en massa sidodimensioner till vår så som häcken, lägre arkadia, inferno med flera. Och det finns andra ställen med, som The Lower Depths.

Båda är riktigt solida med mycket material.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,536
D&D har ju Planescape och Spelljammer som är två olika metakosmologier med hela multiversum med parallela verkligheter men också helveten, himlar, elddimensioner med mera.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Järn har Andra sidan. Den påminner om spelvärlden men är förvriden, har olika skumma regler och saker är ofta spegelvända. Det är också här man hittar andarna som man kan förhandla med för att få till magiska effekter (i "vanliga världen"). Och så finns såklart diverse obehagliga och farliga varelser som håller till här. Magiker som använder för mycket eller för kraftig magi kan "ramla igenom" och i värsta fall bli fångade på Andra sidan.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Old World of Darkness har flera. Umbran som är en andevärld med flera olika delar. Dödsriket, självförklarande. The Dreaming, där changlings hänger och som också har en massa underdelar. Med flera.

New World of Darkness med. Där finns den supernala verkligheten som är en högre verklighet och abyssen som är en lägre men också en massa sidodimensioner till vår så som häcken, lägre arkadia, inferno med flera. Och det finns andra ställen med, som The Lower Depths.
New World of Darkness: "Vi har hört att det är coolt att vara influerad av neoplatonsk kosmologi, right? Det är coolt right? Så vi behöver mer av det"
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Andra sidan / älvornas land finns även i Pendragon. Dock aldrig beskrivet med någon form av konkretion eller i detalj. Det är mer ett löst hållet fenomen som kan användas i äventyr eller meta-handlingen.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Sorcerer & Sword jobbar ju med någon mer abstrakt som måste anpassas efter vad det är man spelar, precis som hela Sorcerer kräver som grund, minns inte om det kallas otherworld eller något sådant där, men finns lite regler och tankar för hur man ex. når platse, hur den dränerar humanity, osv. Kool skit! Lätt att som modellera efter vad det är den vara i grejen man spelar.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Så, hur når man dessa världar? Vad vill man göra där?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,536
Så, hur når man dessa världar? Vad vill man göra där?
I Old World of Darkness:
Mage - Om du är en trollkarl åker du till umbran för magiska äventyr i omöjliga världar! Du utforskar lemuria, eller pluto eller bygger en bas där du kan använda magi fritt. Du kan också åka till Dödsriket eller Drömvärlden, men då är det mest för att du behöver något eller behöver göra något där. Eller för att du måste spöa upp ett spöke. Man, fuck spöken. Du åker med magi.

Werewolf - Du är hälften av andevärlden, kan gå över till umbran med hjälp av en spegelbild eller där gränsen mellan världarna är ”tunn”. Du kan, antar jag, ha magiska äventyr. Men mest är du där för att dina ande allierade bor där och för att de värsta monstren du slåss mot är där. Så du vadar in i spirituella helveten för att mörda de ansvariga.

Vampire - Typ, inga vampyrer kan åka till någon annan värld. Undantaget är necromancers och då åker de till dödsriket. Det man gör där är att förslava spöken till att göra saker åt en, resa snabbt eller bygga ett doom fortress. Man kan också behöva åka hit för att sparka skiten ur en mumie så att det tar längre tid för dem att återvända till verkligheten. Det är en lång historia men kort sammanfattat… Fuck mumier.

Changling - Du har nästan bara med drömvärlden att göra. Du är ju en magisk varelse från drömvärlden som gömmer sig i en person och dör av att ha tråkigt. Så du har magiska äventyr men det är också din länk till att inte dö. Alla och deras mamma kan bara gå över in i drömvärlden.

Kindred of the East - Du åker till dödsriket och umbran för att äta andar, nå spirituell upplysning och ha magiska äventyr. Men mest för att hitta saker att fucka över dina fiender. Du kan oftast bara åka till en av dimensionerna men är du en tönt (ingen borde spela en Trana) kan du åka till båda.

Demon - Man… Liksom... Du letar efter Gud eller Lucifer eller sätt att förstöra världen på eller rester av hur världen var innan syndafloden eller… Demon is one hell of a game line. Du gör inget vettigt där. Man kommer över med random krafter man kanske har.

Hunter - Du kan magiskt aldrig resa till en annan dimension. Du kan få helfestliga krafter som gör att andra inte kan göra det heller.

Mummy - Du är ett spöke ibland efter din kropp dött och innan du kan komma tillbaks till verkligheten.

Wraith - Du är ett spöke. Du är fast i efterlivet för du är död. Du kan ibland interagera med världen… Men är mest i dödsriket, Vill du inte vara där försök att inte vara död!
 
Top