Rollspel med beslöjade världar

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,527
Så, hur når man dessa världar? Vad vill man göra där?
New World of Darkness/Chronicles of Darkness:
Vampire, Hunter, Mortal, Promethean, Demon - Fuck you, du stannar på jorden. Eller så hittar du portar till andra världar som kan finnas på särskilda mystiska platser eller liknande.

Changling the Lost - Så du är ett magiskt våldtäcktsoffer som kidnappades av extradimensionella gudar som kallar sig feér till deras hemvärld Arcadia och det fuckade upp dig. Liksom, du är ett muterat och spirituellt stympat freak som ser ut som en sagofigur och äter känslor. Ditt mål nummer 1 är att feérna inte ska hitta dig. Medan det är värre än självmord att åka tillbaks till Arcadia så kan du åka till gränslandet mellan världen och Arcadia för att skaffa vapen mot och försöka hindra feérna från att hitta dig.

Geist the Sin-Eaters - Du är besatt av ett supermäktiga spöke och försöker hjälpa spöken/hemsökta personer. Dödsriket är ett fruktansvärd helvete fullt med dåliga Cthulhus och skit, men där finns en massa mäktiga saker och sätt att göra omöjliga saker. Så ibland måste man åka. Man kan också försöka Orpheusa folk men det brukar inte fungera.

Mage - Verkligheten är ett gnostiskt fängelse och du försöker bryta dig ut till den riktiga verkligheten. Du är kort i den riktiga verkligheten när du blir en magiker. Det finns också dödsriken, andevärldar och så som du åker till för att hitta magi, saker från den riktiga verkligheten eller liknande. Du kan basically surfa runt så länge du är i den gnostiska buren. Oh, det finns också avgrunden som är motsatsen till verklighet och full med extra dåliga Cthulhus.

Mummy - Du är en ständigt reinkarnerande supermäktig Terminator för uråldriga mystiska gudtrollkarlar. Det är ärligt talat sjukt coolt. I alla fall, du är mest i ett quasi-egyptiskt dödsrike ibland. Men inte så ofta i spel. Du har lite krafter för att crasha andras andevärldar.

Werewolf - Du är gränspolis mellan verkligheten och andevärlden. Du vet hur jag snackade skit om gammla werewolfs andevärld? Det är inget mot nya werewolfs. Andevärlden är fylld med oändliga horder skräckfilmsmonster som vill komma hit, stjäla våra jobb, begå brott, they are rapists… And some, I assume, are good people. Fast nej det är de inte för alla andar vill komma över och skapa seriemördare, bli kackerlacksmonster som i Men in Black, släpp loss cthulhus… Och människor som vill över är dåliga trollkarlar i bästa fall. De är fan nästan värre än andarna! Du åker över för att spräcka huvudet på folk/monster som inte håller sig på mattan.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,590
RuneQuest har en andevärld, en gudavärld, en trolldomsvärld, en underjord, en himlavärld och en uppsättning parallella hjälteplan.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,590
I Changeling finns älvornas rike. Har för mig att det finns något liknande i Ars Magica med.
Are Magica har "världar" (oftast: lokala regios) för var och en av de magiska krafterna - divine, faery, infernal och magical.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,590
D&D är som bekant nedlusat med andra dimensioner. För att inte tala om man börjar spela i Marvel eller DC.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,590
Kindred of the East - Du åker till dödsriket och umbran för att äta andar, nå spirituell upplysning och ha magiska äventyr. Men mest för att hitta saker att fucka över dina fiender. Du kan oftast bara åka till en av dimensionerna men är du en tönt (ingen borde spela en Trana) kan du åka till båda.
1718922791854.jpeg
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,527
Ah, så ”Helvetena” i Kindred of the East är superintressanta! För de är inte faktiskt helveten! (Det finns faktiska helveten i World of Darkness också.) De är delar av dödsriket eller umbran som blivit kapade av mäktiga onda varelser som kallas för Yama Kings. Vad är en Yama King? De är mäktiga och onda, många är andar men de kan vara vem som helst som tar över ett eller flera av ”helvetena”. I helvetena torterar de själarna från människor som inte går vidare när de dör utan blir Wraiths och kungarna får makt från detta. Det är canon att en av Yama Kingsem är en Technocratisk Mage och att en är Ravnos Antedeluvianen från Vampire. De torterar alltså själar av ingen rättfärdig anledning, de för inte folk närmre bättring eller upplysning eller reinkarnation. De straffar inte de skyldiga. De är bara onda och dåliga.

Det är de här helvetena Kindred of the East karaktärer flytt från tillbaka till vår värld. Och Yama kungarna är därför big bads i det spelet. Gruppen av Kindred of the East som mest vill störta Yama Kungarna är The Devil Tigers vars mål är att bli riktiga demoner som torterar själar av rätt anledningar.

Så de 1000 helvetena finns (nästan) bara i Asien och det är pågrund av vilka varelser som håller makt i ande/undervärlden. Det är alltså realpolitik som avgörs om du torteras i helvetet av nålar eller helvetet av kokande olja för alltid.

Det tar sig lite in i den märkliga Mage/Demon metafysiken också där tro skapar verkligheten. För folks själar är bokstavligt talat annorlunda i olika delar av världen, vilket möjliggör de 1000 helvetena.

Man åker till de här ställena för att rädda själar, slåss mot Yama kungarna eller för att få reda på saker som kan hjälpa mot en Yama
Kungs operarioner i verklig
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,076
Location
Nordnordost
Så, hur når man dessa världar? Vad vill man göra där?
@terje lyfte Kuf, som dock precis som han skriver inte riktigt har en färdig och djupgående beskrivning. Vad som finns är principer för hur världen är konstruerad och en fin tabell där man kan slumpa fram andra världar.

I allmänhet når man en annan värld genom ehh... trigga buggar i världens konstruktion? Skapa rätt omständigheter och ha rätt sinnestillstånd och vips uppstår det en reva i gränsen mellan världarna genom vilken man kan färdas, eller till och med få besök från andra sidan.

Varför man gör det här kan man verkligen fråga sig, det brukar inte sluta lyckligt. :) Som människa går man från att vara apexrovdjur till att vara ett dammkorn när man lämnar den skyddade verkstaden som är vår värld. Vad som i praktiken brukar ske är att rollpersonerna letar reda på varelser att nuppa med, eftersom det ger insikt som såsmåningom leder till att de får superkrafter. De kan också hitta magiska föremål och texter som gör livet intressantare på olika vis.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,590
Unknown Armies har några alternativdimensioner, har jag för mig.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,590
Laundry, förstås, som den kassa parallelldimensionen där The Sleeper In the Pyramid bor.
 
Top