Nekromanti Rollspel med bra färdighetslistor?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Någon som känner till några rollspel med bra färdighetslistor?

Obs, inkluderar även attribut/GE här, då olika system har olika tillvägagångssätt.

Så nämn ett rollspel och varför du tycker dess färdighetslista är bra!
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,269
Jag tycker rollspel ska innehålla färdighetslistor men ochskå att de ska vara kompakta och breda. Exempelvis hur de har löst det rätt elegant i DoDT(jämfört med andra DoD-spel efter lilla svarta grundregelboken och möjligtvis gamla Expert) med en fast lista med breda färdigheter som kan fördjupas. M:UA är också trevligt med sin kompakta färdighetslista(sedan att systemet är långt ifrån perfekt är en annan sak). D&D4 gjorde helt rätt med färdigheterna genom att hugga ner på dem och göra dem bredare och att till synes rätt onödiga plockades bort. Sedan så är idén med att lägga ihop ett värde från GE med ett färdighetsvärde (Saga, WoD, Bortom m.m) i kombination med en kort breddad färdighetslista något som tilltalar mig en hel del.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Saga har bra färdigheter, men jag tycker det bästa spelet på den fronten är Gemini, som kör tio väldigt breda färdighetsgrupper där man har ett och samma FV som är en modifierad GE i alla färdigheter i den gruppen.

Grupperna är följande:

Rörelse, Lärdom, Hantverk, Kommunikation, Närstrid, Avståndsstrid, Vildmark, Tjuv, Magi och Uppfattning.

Om man vill vara bättre på en viss färdighet i gruppen så köper man specialiseringar. Man har ett visst antal "grundpluppar" som man sätter ut i färdighetsgrupperna och sen har man "specialiseringspluppar" som man sätter ut i enstaka färdigheter.

Specialiseringar i Rörelse är t.ex. Hoppa, Klättra.
Specialiseringar i Tjuv är t.ex. Låsdyrkning och Skumraskaffärer.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Åh Gemini! Jo, det hade ett intressant upplägg på sina färdighetslistor som jag gillar. Har det i hyllan. Tack för påminnelsen.

Jag är också inne lite samma tankegång som Wulfrik - gärna breda färdigheter. För min egen del är jag inne på att överväga faktorerna bredd(ex jmfr "spjut" med "närstrid"), användningsfrekvens (minst i snitt 1 gång per session/äventyr?) och samhörighet (vilka färdigheter som kan buntas ihop - efter liknande färdighetsanvändning eller inlärningsområde). Gemini kör lite på det här, faktiskt.

Lägga ihop attribut+färdighet känns också rätt smart och intuitivt på något sätt.

Jag kan lätt lista ett par rollspel vars färdighetslistor jag inte är så glad för, det är lite värre med det motsatta.

Fler förslag? Nån som har skräckexempel? (Själv tycker jag Palladiums färdighetslistor är hemska, och BESMs färdighetslistor är inte roliga alls - de är dock inte menade att användas egentligen).
 
G

Guest

Guest
GURPS färdighetslistor är bra, inte för själva listorna i sig utan för att det finns med regler om hur man moddar dem... sedan gillar jag konceptet grundegenskap + färdighet...

Exempel modd, istället för olika vapenfärdigheter kan du ha färdigheten guns! och färdigheten handweaponry! eller tillochmed weaponry! dessa är bredare än man kan tro då de applicerar på allt som har med tingesten att göra, tillexempel om du hotar någon med ett vapen eller ska impa på vapenlobbyister i USA...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,411
Location
Helsingborg
Max Raven said:
Så nämn ett rollspel och varför du tycker dess färdighetslista är bra!
Feng Shui, just på grund av dess upplägg. Det är få färdigheter som är anpassade till spelets genre (action). Fast det jag gillar är tankegången kring att man kan använda alla färdigheter på ett teoretiskt, ett praktiskt och på ett kontaktbaserat sätt. Någon som har Intrusion kan säkerhetssystem (praktisk) och vet vilka diamanter det finns i världen (teoretisk) medan färdigheten Detective kan användas för att dyrka upp lås (praktisk) eller känna hälare, kåkfarare, poliser och liknande (kontakter).

/Han som gillar det bättre än att ha kontaktfärdigheter
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Jag har alltid gillat det lilla rollspelet Tellus (Västerås Stift). Det börjar bli lite gammalt nu men något jag alltid tyckt var genialiskt är hur spelet behandlar färdigheter. Mekaniken bygger på att grundegenskapen läggs samman med färdighetsvärdet och därefter slås 3t6. Man ska slå under summan av dessa värden men över svårighetsgraden, ju större effekt desto bättre.

Färdighetslistorna i sig är kanske inte så ovanliga. De är uppdelade i en allmän (som alla kan) och en professionell (för de som köpt färdigheten). Förutom detta tillkommer några övergripande färdighetsgrupper; hantverks-, språk- och sportfärdigheter.

Det i mitt tycke geniala i kråksången är att varje färdighet kan kombineras med, i princip, varje grundegenskap, för en visserligen inte oändlig men väldigt stor mängd olika användningsområden.

Jämför exempelvis skillnaden på att kombinera färdigheten Argumentera med egenskapen Fysik mot att använda egenskapen Social Interaktion.

Eller att använda Minne med Vapen för att dra sig till minne vilka vapenmodeller skurkarna använde sig av.

Och så vidare.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,348
Location
Umeå
Om man prompt måste ha listor så: Så länge man kan välja färdigheten "Young girl in the city for the first time-wise" är jag nöjd och belåten. Eller det är en lögn, det finns alldeles för många och koola wises i BW/BE.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,991
Location
Stockholm
Max Raven said:
Nån som har skräckexempel?
Rolemaster Companion … II, tror jag det var.

Flera hundra färdigheter av vilt varierande bredd. Varje vapensort är t.ex. en egen färdighet (men sköldar har inga färdigheter alls). Jämfört med en färdighet som låter dig upptäcka saker i din omgivning utan att använda synen.

Dessutom bisarra släktskap mellan färdigheter – har du 5 ranks i en viss färdighet får du även 1 rank i några andra färdigheter.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,660
Location
Fallen Umber
Max Raven said:
Så nämn ett rollspel och varför du tycker dess färdighetslista är bra!
Mitt eget rollspel Terone har en bra färdighetslista, eftersom jag designade det på den tiden jag gillade sådant (färdighetslistor, alltså). :gremsmile:
 
Top