Intressant. Så det fanns faktikst ett rollspel åtminstonde om temat. Föga förvånande faktikst, jag hade förväntat mig minst 2-3 stycken om man tittar på den internationella marknaden. På den svenska är det dock rätt tomt antar jag?
Ja dinosaurier är coolt. Och jag tror också att dem passar bäst som bakgrunds hinder. En T-rex i varje äventyr gör det ju inte så spännande. Vrål i djungeln och stora fotspår är mycket mer skrämmande. Visserligen kan jag tänka mig att dinosaurier har revir såsom många andra djur så att dinosaurier i sig kanske inte är ovanligt men dem riktigt saftiga bestarna träffar man inte på så ofta... Ett möte med en T-rex eller Spinosaurus borde väll liknas med att bege sig in i en svalvelluktande svedd grotta för att träffa en drake i ett vanligt fantasy spel.
Om äventyren ska handla om själva bosättningen krävs dock nån lite med strukturerad sådan för att det ska bli intressant tror jag. Större invånadantal gör det lättare för kriminallitet, konspiration och dolda agendor att slå rot. Givetvis skulle uppdrag kunna handla mycket om mer kollonins överlevnad också.
Kanske man tappat kontakten med en utpost där man bedriver gruvdrift - givetvis viktig för kolonin. Eller så kanske man behöver resa mellan olika koloner av en eller flera anledningar - givetvis farligt.
Jag kan tänka mig faktikst, att det borde finnas flera kolonier i en sån här spelvärld. Där vissa har det rätt bra ställt med höga staket och hög militär närvaro medans andra har det lite tjärvare... kanske till och med så att nån bosättning är stor nog för att kallas för en stad? Jag vet inte riktigt, hotet måste ju finnas där för att det ska bli spännande dock.
Terra Nova känner jag till. Sett några DVD:er när jag varit och hyrt film med flickvännen.Men det finnas bara en säsong alltså? Trodde det fanns mer bara att vi var sega med att få hit dem. Aja, Jag ska spana in det inom en snar framtid. Tack för tippset.
Vad för typ av story borde man ha för att mixa den moderna människan med dinosaurier förresten? Det lär ju bli cheesy hur som helst, men till skillnad från Jurassic Park är det ju lite tuffare om det inte bara är en liten Ö det handlar om.
[EDIT; jag stavar som en kråka. Ursäkta mig]