Nekromanti Rollspel med familjen?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Utifrån gorilotaurs tråd om att läsa rollspel dök det upp ett ämne för en bitråd när det gäller att spela med partner, barn etc. Min spelgrupp är ett gäng som till stor del hängt ihop sedan barndomen, men det har aldrig varit aktuellt att några partners deltagit i spel. Vid några tillfällen för ett tiotal år sen har en son till en av spelarna varit med och spelat, och på senare år har han och en son till en annan spelare varit med på konvent.

Min fru har aldrig visat något intresse för rollspel och vi har egentligen aldrig diskuterat hobbyn eller hur det fungerar heller utan hon vet mest att jag spelar med mitt spelgäng. Jag har egentligen aldrig gjort någon kraftansträngning för att förklara rollspel för henne heller. Från början antagligen för att hon inte visat något intresse och att det skulle kännas underligt och eventuellt lite obekvämt att spelleda henne i vår spelgrupp. Nu är detta ändå inte aktuellt då det är extremt sällsynt att ingen av oss har barnen (som är för små för att sysselsätta sig själva) men skulle eventuellt kunnat tänka mig att spela med henne i en annan gruppkonstellation. Tror kanske inte heller på att introducera rollspel med något fantasy eller sci-fi isåfall utan något mer verklighetsnära för att få det att kännas mer seriöst än ”dvärgen, alven och Bellman i ett hexcrawl”.

Spelar du med din partner, dina barn eller någon annan i din familj? Hur blev de introducerade i hobbyn och med vilka spel? Positivt/negativt med att spela med sin partner/sina barn etc?

Rangertheman

Myrmidon
Alla i familjen utom äldsta dottern spelar eller har spelat. Allt började när jag fick hem mina gamla rollspel från pappas garage för 3,5 år sedan. Sambon och bonussonen skulle prova att göra EDD-rollpersoner. Efter en timme gav vi upp. Det tar aslång tid när man inte gjort någon rollperson på nästan tre decennier. Jag gav mig ut på nätet på jakt efter ett annat, smidigare system och hittade Symbaroum. Första gruppen var de två, bonussonens klasskamrat och kamratens mamma. Vi hade även en grupp tillsammans med dotterns dagiskompis föräldrar. I samma veva introducerade vi Tassar och Morrhår för dottern och dagiskompisen. Sedan har det rullat på med Sagospelet Äventyr, Handbok för superhjältar och Tails of Equestria för henne. Hon har även spellett det senare. Även Hjältarnas tid, men mer om det längre ner.

Sambon har varit med på allt vi har testat i olika konstellationer, som Fate Core, Barkhäxan, Fate of Ambria, Byrån för märkliga och oförklarliga händelser, D&D, m.fl. Förra sommaren såg vi en annons på FB om en nyinflyttad SL som sökte en grupp till Symbaroum. Delvis för att vi var ett par som spelade, blev hans fru också intresserad. Så de och 2-3 andra har vi spelat med sedan dess, mest Symbaroum men även Barkhäxan och ToE.

På Nordsken i fjol blev vi nyfikna på Hjältarnas tid. Sambon så att hon ville prova att spelleda det. Det har hon gjort nu, ett antal gånger. Efter ett prova-på-tillfälle under ett av vårens Nördhäng var suget så stort bland spelarna att det blivit en fast grupp bestående av dottern, två av hennes klasskompisar, en ny kompis, jag och en av klasskamraternas pappa. Jättekul!!

Jag ser det som nästan enbart positivt att vara tre rollspelsnördar i familjen (bonussonen har inte spelat på länge och min vuxna dotter har inte varit med och spelat...än). Enda lilla nackdelen är att vi inte kan skiftas om att vara med dottern när vi utövar vårt rollspelsintresse. Men vi spelar nästan alltid här och då kan hon sysselsätta sig med annat, så det är knappt ens ett problem . Andra kanske tycker det är en nackdel att det blir mycket rollspelsnördande och -snack eftersom vi har samma hobby =D

I år var vi på Nordsken tillsammans för andra gången och nästa år blir det nog GothCon :)

God45

#PrayersForBahakan
Jag träffade min sambo på ett vampyr lajv så vi har spelat ihop sedan innan vi började dejta :p (Hon satte ihop en konspiration och hade mig mördad. Det var great! <3 ) Mitt ex-träffade jag genom att vi spelade vampire tabletop ihop och tjejen innan det via Delta Green på ett mini-convent.

Annars har jag inte spelat med familjen. Jag har fått dem att läsa några av grejerna jag skrivit dock.

kwarnberg

Swordsman
Nope. Jag försöker få min fru att testa ibland, men hon känner sig obekväm med det, så jag tjatar inte för mycket.
Men nu har vi ju en ny rollspelare under produktion, så om några år kan jag introducera hen till hobbyn.