Nekromanti Rollspel med figurer

rabski

Veteran
Jag spelar sedan en lång tid tillbaka Warhammer och har alltid gillat figurspel, men jag är dock helt ny på rollspelsfronten och undrar lite om det finns några rollspel som integrerar figurer i spelsystemet.
Vet att D&D har figurer men önskar gärna lite andra tips.

/robin

Ögat

Hero
Först och främst, välkommen hit.

Som du säger är det främst D&D som använder figurer. D&D finns dock i många olika "avarter", där två populära är Pathfinder och Conan, och alla spel som är baserade på D&D fungerar utmärkt med figurer.

Samtidigt är det lätt att använda figurer till de flesta spel. Det enda som krävs är att spelet innehåller en regel för förflyttning ELLER att ni hittar på en sån själva.

PS. Det svenska spelet Fantasy! som är på väg ska enligt uppgift innehålla stöd för att spela med miniatyrer.

D&D 4th edition (den senaste) använder sig av figurer, till den grad att det är ett måste. Warhammer Fantasy Roleplay 3 (också den senaste versionen) ska tydligen använda sig mycket av figurer med.

Surukai

Warrior
Ungefär halva stridskapitlet för GURPS hanterar även "Tactical combat" där grid och figurer kan vara till mycket stor hjälp och tycker man om konceptet med lite mer spatiell taktik i sina rollspelsstrider kan jag rekomendera det men rent generellt går det ju att rita upp layouten för striden på papper/whiteboard eller bräde och flytta figurer, magneter eller rita/sudda i nästan vilket system som helst.

Det man får tänka är väl att det lätt känns ganska mycket som ett brädspel (på gott och ont) när man tar fram figurer och mäter avstånd med mätsticka eller räknar rutor.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Surukai said:
Det man får tänka är väl att det lätt känns ganska mycket som ett brädspel (på gott och ont) när man tar fram figurer och mäter avstånd med mätsticka eller räknar rutor.
Bara om man har uppfattningen att rollspel i grundutförandet är något som spelas utan miniatyrer.
För mig är miniatyrer en lika självklar del av rollspel som rollformulär.

Botulf

Hero
Har börjat gilla använda figurer. Trotts att jag inte spelat nyare versioner av D&D så mycket. Använder figurer och markörer i 80-tals D&D, DoD:T och har för avsikt att göra det i Mutant Chronicles(kombinera med reglerna från Domedagens Hjältar).

Dock så tycker jag inte om att måla(Jag är askass och tycker det är skittråkigt), sätta ihop och samla figurer. Och det är alldeles för kostamt. :gremfrown: