Rollspel med "Gotta catch 'em all"-känslan för hamnskiftare?

Lanina

Oneironaut
Ge mig tips på rollspel som gör en viss mekanik bra: att samla på sig på olika hamnar/former/demonkontrakt. Låt mig ge lite sammanhang:

Jag älskar Pokémon. Jag gillar även Persona-spelen (iofs, bara spelat 2 och 5 och inte klarat någotdera). Sen håller jag på och läser om Animorphs-böckerna just nu.

Helt enkelt: det finns något särskilt hos mig som tycker om idén att samla på mig olika monster/djur med olika förmågor och använda dem. Framför allt lockar idén att på något vis förkroppsliga/förvandla sig till varelsen (som i Animorphs och Persona). Men det är inte bara rollspel där man kan spela någon slags hamnskiftare överlag som jag är ute efter. Utan just möjligheten att samla på sig olika former/krafter allt eftersom rollspelet fortsätter. Inte heller som automatisk grej man får av erfarenhetspoäng heller, utan just att man i själva berättelsen gör saker för att låsa upp formerna.

Jag är nog inte den enda som gillar tanken att samla på mig djur. När jag spelledde Dungeons & Dragons 5e hade jag en tonåring med i spelgruppen som inte brydde sig så mycket om striderna eller de politiska intrigerna - hon ville mest tämja alla vilddjur gruppen träffade på djungeln!

Jag tittar lite på Idiot Teenagers with a Death Wish, som är gratis och baserar sig på Animorphs. Men dels baserar den sig på Blades in the Dark, vilket jag inte riktigt känner är rätt för mig - och dels tycker jag inte den tillfredställer mitt sug efter ett pokédex, eftersom den inte listar en massa förslag på djur. Utan har mer svepande antaganden så som, "du kan få följande bonus om du morfar till ett djur som är väldigt stort".

Sen kollar jag också på Pokérole (ett fangjort Pokémon-rollspel). Där finns fördelen att det bokstavligen finns hundratals varelser med tydliga stats att välja mellan, men systemet är också rätt crunchy, eftersom den försöker sig på att imitera tv-spelens stridssystem med olika attacker, träning inför utveckling osv.

Ungefär ett år sen filade jag lite på lösa idéer för något som använde År 0-motorn och skulle likna Persona-spelen, där man växlar mellan vilken Persona ( jungiansk arketyp) man får sin magi ifrån, typ. Och för att låsa upp fler så måste man bli kompis med demoner/monster i världen. Min tanke för reglerna var att när RP gör något på egen hand, rullar man färdighet + kopplad grundegenskap, så som man burkar göra med År 0 (t ex Slåss + Styrka för att slå någon). Men när man använder sig sin "persona" är det magiska attacker där två grundegenskaper kombineras, och kan t ex ha kravet att lyckas med rull på Kyla + Styrka.
Där tänkte jag mig att man börjar med en persona/arketyp (namngiven efter en mytologisk hjälte, t ex), men genom att samla på en resurs (magiska pärlor?) från att slåss mot eller bli kompis med monster, kan man låsa upp fler personor. Som har olika kombinationer av grundegenskaper, och vars attacker gör olika saker. Däremot är man bara aktivt kopplad till en i taget, man kan inte byta mitt i en strid.

Vilka rollspel känner ni till som gör det här bra? Låter mig fylla ett pokédex av olika former att skifta mellan?

Zeedox

Hero
Som druid i D&D tror jag reglerna egentligen säger att du bara kan måntiara-förvandla-mig till ett djur du en gång träffat. Men ingen spelgrupp jag hört om spelar så i praktiken.

entomophobiac

Pistoler & Mord
I Agone, som är ett franskt rollspel som kom i en engelsk översättning, så fångar magiker féer (kallade Dancers) som de sedan behandlar olika för att få olika magiska krafter. Minns inte exakt, men om du torterar vs tar hand om din Dancer så har det olika effekt.

Inte former, men samlande!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Well… Det kommer ju ett officiellt Shin Megami Tensei-rollspel snart, va?

Eller ja… Tydligen har PDF:en redan släppts på DrivethruRPG, ser jag nu. Men den fysiska boken kommer 28:e, så jag ska nog försöka hålla mig till dess och köpa något slags fysisk bok + PDF-paket.

Men givet att SMT-spelen precis som spinoffen Persona har en "pokedex" så känns det inte orimligt att tänka sig…

(Dock. Om de håller sig för nära spelet så lär det ju vara ur-trögt rent mekaniskt. Vilket är synd!)

(Tyvärr verkar de också ha utgått från det tråkigaste SMT-spelet, trean…)

(EDIT: Herrejävvlar vad dyr frakten blev om man försökte frakta till sverige via hemsidan. 570 spänn! Det blir alltså billigare att köpa PDF:en nu och sen köpa boken på typ SF-bok när den kommer… 611 + 570 vs 559 + 330)

Last edited:

Fnord

Veteran
Klassikern Pokéthulu är ett alternativ. Som namnet antyder så kombinerar spelet Call of Cthulhu och Pokémon, och skall nog tas lika seriöst som den mixen antyder att det borde göras. Spelet illustrerades av samma person som illustrerade en massa av de tidiga Munchkin-spelen (vet inte om han fortfarande sysslar med det).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Spontant känns det också som en nisch som borde vara mer attraktiv att fylla – jag menar, folk gillar Pokemon! Och Persona, och Shin Megami Tensei!

Det känns egentligen som en no-brainer – men de flesta spel jag sett har hållit monster-uppsättningen alldeles för lös. Man vill ju ha en lista! Att checka av!

Det borde inte vara raketforskning: Nutida skräckblandad fantasy, jag tänker typ Hellboy/BPRD/Persona/SMT. Större delen av grundboken upptas av typ 100 olika varelser/monster. Varje monster kan fångas in på något sätt, och kan sedan användas. Varje monster har också ett litet äventyrsfrö eller så, som man måste klara av för att fånga in monstret.

Sen säljer man splatböcker med fler monster.

God45

#PrayersForBahakan
I Exalted, som är vad du får om Bibeln var en anime, så finns Lunars som kan anta formen av alla djur eller monster vars hjärta de ätit. 2ed hade bra regler för det, har mindre bra koll på 3ed.

Caligo

Swashbuckler
Intressant tråd. Vad finns det för andrs spel där man samlar på andra saker? Vi har ju erfarenhetspoäng i olika former, guldpengar och magisk utrustning. I många spel samlar man på magiska reagenter. Mer?

Zeedox

Hero
Intressant tråd. Vad finns det för andrs spel där man samlar på andra saker? Vi har ju erfarenhetspoäng i olika former, guldpengar och magisk utrustning. I många spel samlar man på magiska reagenter. Mer?
Vagt relaterat: I Svärdets Sång så får man XP av att upptäcka nya saker: äventyrsplatser, besegrade monster, etc, och spelet uppmuntrar spelledaren att tillgängliggöra rykten om diverse artefakter rollpersonerna kan söka efter. Har man en gång rest genom en kartruta gör man det också snabbare och riskfriare nästa gång. Så när jag spelat SväS har jag fått lite liknande samlarkänslor!