Nekromanti Rollspel med miniatyrer?

Bassejr

Hero
Hej. Har funderat på att spela igenom ett par Dungeons i "Fantasy!" med ett par kompisar. Jag skulle gärna vela prova att spela med miniatyrer. Har ni några tips på hur man "bäst" spelar med miniatyrer, eller var man får tag på bra miniatyrer att spela med?

Eksem

Champion
Man spelar bäst genom att vara lite mer nogrann med positioner och förflyttningsförmåga än annars. Man kan också ha dem för marching order och veta var folk står när de pillar på dörrar och konstiga fontäner eller vad man nu tar sig för.

Jag vet inte om folk fortfarande säljer samlingar med Dungeons and Dragons Miniatures på typ eBay och Tradera, men det var en bra metod ett tag. Att köpa brädspel med många figgar till är också ett sätt att köpa många samtidigt. Tror dock att andra är mer kunniga om sådant här än jag.

Tomatalven

Hero
I brp-kopian jag kör funkar det både med och utan miniatyrer enligt boken, har dock märkt att striderna blir mycket smidigare när vi använder warhammerfigurer på rutat papper. Att se allas positioner i förhållande till terrängen, varandra och fienderna gör det lättare att hålla koll på allt, det blir mindre flummigt. Det är också användbart för att se tydligt vilken ordning alla står i som sagt (vem kliver i fällan först?). Man kan iofs använda markörer i form av t.ex tärningar, det gjorde vi i början, men alla tycker det känns mer levande med minis. Förresten har jag tänkt precis samma sak som du :gremtongue:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
När vi spelar kör vi ganska löst med figurerna. De hinner typ 15cm på en runda, skalan får vara lite som den vill för stunden.

Vi följer DeBracys exempel och bygger upp miljöerna löpande med dominobrickor.

När vi började körde vi med figurerna ifrån Dungeons & Dragons Boardgame, och några enstaka Genestealers från 40K som fick vara proxies för jättespindlar.

Nu kör vi huvudsakligen med http://www.megaminis.com de är billiga och retro.

God45

#PrayersForBahakan
Använd bara miniatyrer i fighter och liknande. Få rpg grejer är värre än att behöva flytta sin gubbe runt på världskartan.

tull

Hero
God45 said:
Få rpg grejer är värre än att behöva flytta sin gubbe runt på världskartan.
Gör folk det? Jag har bara varit med om - och använder endast miniatyrer vid "konflikter".

Om man inte gillar att måla upp figurerna så skulle jag säga att det bästa alternativet är att köpa begagnade grejer på Tradera till exempel. Stenar och pappersdockor tycker jag personligen känns lite - meh.

Brynolf

Dum fan
Vi körde ett tag warhammergubbar på en liten whiteboard som man ritade terräng och skit på. Funkade bra för eon. Eller om det var Mutant...

God45

#PrayersForBahakan
Pärsson said:
God45 said:
Få rpg grejer är värre än att behöva flytta sin gubbe runt på världskartan.
Gör folk det? Jag har bara varit med om - och använder endast miniatyrer vid "konflikter".

Om man inte gillar att måla upp figurerna så skulle jag säga att det bästa alternativet är att köpa begagnade grejer på Tradera till exempel. Stenar och pappersdockor tycker jag personligen känns lite - meh.
Hade en GM som tvingade oss att flytta runt gubbar på en världskarta och som hade att natten började efter x steg och vi var tvungna att rulla för random enquonters som i Final fantasy 7. Det sög, gör inte så,

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Eftersom jag tror att Fantasy! saknar ett regelsystem för miniatyrstrider bör du utveckla ett. (Med reservation för att det redan finns -- jag har köpt fantasy, men har en hög med rollspel som jag planerar att läsa vilken dag som helst som når upp till taket.) För att det ska bli roligt att spela med miniatyrer tror jag att de måste fylla en funktion utöver att visa att rollpersonerna står i ett rum. Det måste alltså spela roll var de står och hur de går. Om det inte gör det kommer man snabbt att tröttna på det meningslösa kringskyfflandet av metallgubbar.
Jag skulle välja att använda ett system med zoner snarare än ett rutnät, och försöka konstruera möten där rollpersonernas och fiendernas placering i olika zoner spelar roll. Mycket broar, smala korridorer, hål, trappor, avsatser, höjdskillnader och liknande som tvingar rollpersonerna att springa runt och att slåss med vissa fiender för att kunna komma förbi och angripa andra fiender. Även specialregler för olika zoner så att de kan gömma sig bland träd, ducka bakom murar, simma över floder och liknande.

/tobias