Gerkub
Gelékub
Jag försökte skoja vidare med att vara lite onödigt konfrontativ, bara mena att även det som ser enkelt ut är också formgivetJag sa väl fuck form, inte att det saknade form?
Jag försökte skoja vidare med att vara lite onödigt konfrontativ, bara mena att även det som ser enkelt ut är också formgivetJag sa väl fuck form, inte att det saknade form?
Noll konfrontativt, tolkade det som som en ryggdunk som jag omfamnade och dunkade tillbaks.Jag försökte skoja vidare med att vara lite onödigt konfrontativ, bara mena att även det som ser enkelt ut är också formgivet
Delvis handlar det väl om smak, men för mig är de absolut viktigaste värdena läsbarhet och navigerbarhet. Allt annat betraktar jag som sekundärt – det är ju trots allt text som ska läsas, och ofta är det ganska mycket och informationstät text, inte alltid skriven av någon som förmår trollbinda läsaren genom fantastiska ordval eller formuleringar. Så då behövs all hjälp som behövs. Och böckerna ska dessutom vara lätta att hitta i – jag är visserligen en sådan som avskyr tanken på att öppna en rollspelsbok under spel, men även jag slår ju ibland i böckerna när jag t.ex. skriver äventyr eller så.Vad mer kan man generellt säga om lyckad formgivning i rollspel?
Jag håller med om att läsbarhet är viktigt. Ser man inte vad det står så funkar det oftast inte för mig. Samtidigt är det skillnad mellan rubrik och brödtext. Rubrikerna tycker jag kan vara djärvare och mer urflippade (genren avgör nog ofta på vilket sätt). Jag funderar även en del på faktarutor och statblock - de borde gå att göra ballare än vad som ofta är fallet. Utan att försämra läsbarheten. Dessutom finns det grafiska element - exempelvis droppar, fläckar, avtryck och spår av olika slag - som ligger i gränslandet mellan illustrationer och dekorationer/ornament. Sådant tror jag verkligen kan lyfta ett rollspel från förutsägbar genreprodukt till något mer oväntat och intressant.Delvis handlar det väl om smak, men för mig är de absolut viktigaste värdena läsbarhet och navigerbarhet. Allt annat betraktar jag som sekundärt – det är ju trots allt text som ska läsas, och ofta är det ganska mycket och informationstät text, inte alltid skriven av någon som förmår trollbinda läsaren genom fantastiska ordval eller formuleringar. Så då behövs all hjälp som behövs. Och böckerna ska dessutom vara lätta att hitta i – jag är visserligen en sådan som avskyr tanken på att öppna en rollspelsbok under spel, men även jag slår ju ibland i böckerna när jag t.ex. skriver äventyr eller så.
Så… För mig är alla andra val gällende typsnitt, grafiska element, rubrikstorlekar och -nivåer, illustrationer, allt sånt – något man gör för att underlätta läsbarhet och navigerbarhet.
Så jag vill ha lättlästa typsnitt (vilket ofta betyder en hyfsat välkonstruerad serif för brödtext t.ex) och rubriknivåer där hierarkin är väldigt tydlig. Sedan kan man absolut välja mellan olika lättlästa rubriktypsnitt för att skapa en genrekänsla eller så, men tydligheten måste komma först.
Det här är dock verkligen inget universellt, jag vet flera som t.ex. inte ser några problem med grafiska plattor bakom text eller marginalgrafik som kryper in i texten för att de ser det övergripande grafiska intrycket och den allmänna stämningen som skapas som viktigare.