Rollspel med snygg grafisk form?

Christoffer

It's all pig.
Jag försökte skoja vidare med att vara lite onödigt konfrontativ, bara mena att även det som ser enkelt ut är också formgivet :)
Noll konfrontativt, tolkade det som som en ryggdunk som jag omfamnade och dunkade tillbaks.

Intressant är att, om jag minns rätt, omslaget var någon slags nödlösning pga att kool illustration sket sig, minns inte riktigt varför. Men sjukt ikoniskt blev det!

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag tycker nog att Kult: Divinity Lost är rollspelet med snyggast grafisk form i hela världen. De svarta sneda kanterna ger ett intyg som är skevt och olustigt på precis rätt sätt och de religiöst inspirerade guldkanterna passar spelets mörka tematik fint!

IMG_1886.jpeg

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Det är ju bra med exempel, vilket också (bland annat) efterfrågades av trådstartaren. Vad mer kan man generellt säga om lyckad formgivning i rollspel? Jag tror att det är lätt att hamna i att man försöker plocka upp det för genren mest välbekanta - exempelvis snirklig medeltidsgrafik i fantasy, art deco i Call of Cthulhu och lite splashig punkig futurism i cyberpunk. Det svåra ligger då i att både få med det genretypiska och göra något nytt med det. Eller helt strunta i det välbekanta och istället försöka komma med något nytt som ändå passar.

För mig personligen är valet av rubriktypsnitt och rubrikstorlek helt avgörande. Särskilt stor text kan fungera som bilder eller åtminstone grafiska objekt som lirar med bilder. Textens färg - gärna kontrasterande eller matchande övriga grafiska objekt - tycker jag också är viktig, vilket flera av exemplen ovan visar. Djärva och kontrasterande färgval verkar ofta funka. Ytterligare en detalj som intresserar mig är grafiska ramar. Måste exempelvis Call of Cthulhu signalera art deco? Det fanns väl olika stilar då också? Hur såg trycksaker från den tiden faktiskt ut? Behöver Star Wars eller annan närbesläktad rymdopera dofta 70- eller 80-tal?

Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad mer kan man generellt säga om lyckad formgivning i rollspel?
Delvis handlar det väl om smak, men för mig är de absolut viktigaste värdena läsbarhet och navigerbarhet. Allt annat betraktar jag som sekundärt – det är ju trots allt text som ska läsas, och ofta är det ganska mycket och informationstät text, inte alltid skriven av någon som förmår trollbinda läsaren genom fantastiska ordval eller formuleringar. Så då behövs all hjälp som behövs. Och böckerna ska dessutom vara lätta att hitta i – jag är visserligen en sådan som avskyr tanken på att öppna en rollspelsbok under spel, men även jag slår ju ibland i böckerna när jag t.ex. skriver äventyr eller så.

Så… För mig är alla andra val gällende typsnitt, grafiska element, rubrikstorlekar och -nivåer, illustrationer, allt sånt – något man gör för att underlätta läsbarhet och navigerbarhet.

Så jag vill ha lättlästa typsnitt (vilket ofta betyder en hyfsat välkonstruerad serif för brödtext t.ex) och rubriknivåer där hierarkin är väldigt tydlig. Sedan kan man absolut välja mellan olika lättlästa rubriktypsnitt för att skapa en genrekänsla eller så, men tydligheten måste komma först.

Det här är dock verkligen inget universellt, jag vet flera som t.ex. inte ser några problem med grafiska plattor bakom text eller marginalgrafik som kryper in i texten för att de ser det övergripande grafiska intrycket och den allmänna stämningen som skapas som viktigare.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Delvis handlar det väl om smak, men för mig är de absolut viktigaste värdena läsbarhet och navigerbarhet. Allt annat betraktar jag som sekundärt – det är ju trots allt text som ska läsas, och ofta är det ganska mycket och informationstät text, inte alltid skriven av någon som förmår trollbinda läsaren genom fantastiska ordval eller formuleringar. Så då behövs all hjälp som behövs. Och böckerna ska dessutom vara lätta att hitta i – jag är visserligen en sådan som avskyr tanken på att öppna en rollspelsbok under spel, men även jag slår ju ibland i böckerna när jag t.ex. skriver äventyr eller så.

Så… För mig är alla andra val gällende typsnitt, grafiska element, rubrikstorlekar och -nivåer, illustrationer, allt sånt – något man gör för att underlätta läsbarhet och navigerbarhet.

Så jag vill ha lättlästa typsnitt (vilket ofta betyder en hyfsat välkonstruerad serif för brödtext t.ex) och rubriknivåer där hierarkin är väldigt tydlig. Sedan kan man absolut välja mellan olika lättlästa rubriktypsnitt för att skapa en genrekänsla eller så, men tydligheten måste komma först.

Det här är dock verkligen inget universellt, jag vet flera som t.ex. inte ser några problem med grafiska plattor bakom text eller marginalgrafik som kryper in i texten för att de ser det övergripande grafiska intrycket och den allmänna stämningen som skapas som viktigare.
Jag håller med om att läsbarhet är viktigt. Ser man inte vad det står så funkar det oftast inte för mig. Samtidigt är det skillnad mellan rubrik och brödtext. Rubrikerna tycker jag kan vara djärvare och mer urflippade (genren avgör nog ofta på vilket sätt). Jag funderar även en del på faktarutor och statblock - de borde gå att göra ballare än vad som ofta är fallet. Utan att försämra läsbarheten. Dessutom finns det grafiska element - exempelvis droppar, fläckar, avtryck och spår av olika slag - som ligger i gränslandet mellan illustrationer och dekorationer/ornament. Sådant tror jag verkligen kan lyfta ett rollspel från förutsägbar genreprodukt till något mer oväntat och intressant.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
whitehack.jpg
Här är en bild från Whitehack 2ed. Älskar att det är så stilrent och minimalistiskt. Finns mycket att lära av den tycker jag, även om det nog inte hade skadat med en liten bild någonstans.

bh.jpg
Gillar också Black Hack som går mer åt; brötigt med mycket feta fonts och svärta.

Quadrante

Grisbonde
Vet inte hur det är för er, men jag ser infotext (till vilket jag räknar rollspel) på annat sätt än annan löptext. Att här presenteras ofta kortare information, innehåll delas upp och grupperas efter hur de hör ihop, inte hur de läses bäst.

Så jag vill kunna navigera mig genom texten med rubriker och grafiska element (ikoner, färger, former, bilder). Jag ska inte behöva läsa innehållsförteckningen eller texten för att se det viktigaste. Helst ska jag genom att läst rubriker och sett grafiken veta nog mycket.