Efter långa diskussioner med Måns om indiespel, funderingar på egna preferenser och även med ett öga på Dimfrosts tråd om Terones framtid så har jag börjat fundera på vad det är som ger rollspel "staying power".
Jag testade Shab-al-Hiri Roach för andra gången för en dryg vecka sedan och konstaterade precis som förra gången att det var ganska kul, men nu har vi spelat det. Det ger samma känsla som ett brädspel. Nu har vi spelat klart. Ett parti till?
Sedan har vi ett spel som Drakar och Demoner. Det finns egentlgien ingenting som jag kan säga att jag är direkt förtjust i med spelet, men detta till trots så spelar jag det med jämna mellanrum.
Sedan finns det bra och intressanta spel som Gondica, Oktoberlandet, det där spelet där man spelar ett party med magiker som jag inte för mitt liv kan komma på vad det heter just nu och Burning wheel som ännu så länge står på hyllan och samlar damm.
Vilka rollspel är det egentligen som har staying power och varför? Vad är det med rollspel som gör att man tar upp just det rollspelet om och om igen?
* Är det den nuvarande hypen? Är spelet nytt eller inne i vissa kretsar?
* Är det mängden supplement eller den stora mängd information som finns i grundmodulen? Finns det så mycket att göra att man alltid kan varriera sig?
* Är det ren gammal vana?
* Finns det features i spelet som är så bra att det aldrig blir tråkigt?
Vad är det som ger spel "staying power" för dig? Vad tror du är anleningen att andra spel får/har staying power?
Jag testade Shab-al-Hiri Roach för andra gången för en dryg vecka sedan och konstaterade precis som förra gången att det var ganska kul, men nu har vi spelat det. Det ger samma känsla som ett brädspel. Nu har vi spelat klart. Ett parti till?
Sedan har vi ett spel som Drakar och Demoner. Det finns egentlgien ingenting som jag kan säga att jag är direkt förtjust i med spelet, men detta till trots så spelar jag det med jämna mellanrum.
Sedan finns det bra och intressanta spel som Gondica, Oktoberlandet, det där spelet där man spelar ett party med magiker som jag inte för mitt liv kan komma på vad det heter just nu och Burning wheel som ännu så länge står på hyllan och samlar damm.
Vilka rollspel är det egentligen som har staying power och varför? Vad är det med rollspel som gör att man tar upp just det rollspelet om och om igen?
* Är det den nuvarande hypen? Är spelet nytt eller inne i vissa kretsar?
* Är det mängden supplement eller den stora mängd information som finns i grundmodulen? Finns det så mycket att göra att man alltid kan varriera sig?
* Är det ren gammal vana?
* Finns det features i spelet som är så bra att det aldrig blir tråkigt?
Vad är det som ger spel "staying power" för dig? Vad tror du är anleningen att andra spel får/har staying power?