Nekromanti Rollspel med stridspsykologi

entomophobiac

Low Prep High Play
Så länge jag spelat spel av olika slag (=nästan hela mitt liv) har Advanced Squad Leader (ASL) varit det där ökända neckbeardspelet som spelats av de ständigt äldre. Men för kanske ett år sedan, framförallt triggat av att jag numera är en av dessa neckbeards (men mirakulöst nog helt utan att vara äldre) och därför är tvingad att bära facklan vidare, så skaffade jag mig lite ASL-prylar och började spela spelet med motvilliga vänner. Och det visar sig att det faktiskt är riktigt coolt, bortom den makalösa mängden korkade regeltekniska undantag och åldrade konventioner förstås, men det är en annan diskussion som inte hör hemma i ett rollspelsforum.

Framförallt är det två saker som är väldigt intressanta med ASLs konstruktion:

- [Citerat från en ASLSK tutorial] "ASL is a 'design for effect' game, rather than a rigorous simulation. A simulation will try to use the most realistic game mechanics possible, but such games can sometimes be tedious to play as a result. A design for effect game will use abstracted game mechanics to keep the gameplay fast and easy, as long as the results of each turn are reasonably realistic."

- ASL handlar väldigt mycket om människor, på grund av hur det är konstruerat. Individuella ledare och mindre grupper av soldater (squads). En grupps kulspruta går sönder, och de tvingas laga den när fienden marscherar upp med eldkastare mot dem. Eller en ledare bryter samman och springer iväg från sin grupp. Eller en ledare tappar besinningen och börjar försämra för sin grupp istället för att hjälpa dem—bara under min korta bekantskap med spelet har jag många såna här små historier.

Så varför tar jag upp det här i ett rollspelsforum?

För att det fått mig att tänka på strid i rollspel och hur fantastiskt våldsamt och offensivt det faktiskt är.

Våldsamt för att det nästan uteslutande går ut på att döda alla fiender, snarare än att uppnå mål, få fiender att ge upp, ta fångar, eller i praktiken hantera fienden som en värdig och jämlik motståndare. Inte för att detta alltid görs i verkligheten heller, men majoriteten av alla "casualties" även i de läskigaste av våra historiska bataljer är krigsfångar. Givetvis med undantag.

Offensivt för att initiativ uteslutande handlar om att få anfalla. Att reagera är oftast ett alternativ som kostar dig din egna handling. Att hålla en plats, inta en annan plats, retirera, etc., är betydligt ovanligare situationer. Ofta är det döda alla fiender eller dö själva som gäller. Förflyttning handlar nästan uteslutande om att positionera sig rätt för att anfalla.

Min teori är att vi är lite för besatta av vilka individuella handlingar personer utför i strid, och därför glömmer motivationerna till handlingarna, samt intentionerna med dem. Givetvis en del av konstruktionen bakom Fyra StuG, även om jag inte vill jämföra ett konventsscenario med ett helt spel.

Men finns det rollspel som faktiskt har både det mer taktiska sammanhanget och även de mänskliga faktorerna i åtanke?

Rollspel som tar upp strid utan att ha fyrtioarton sidor vapendata?

Och bara för att detta är specifikt för saker jag skriver själv just nu: finns det rollspel som gör det här i en futuristisk setting?

Mogger

Hipsteranka
https://docs.google.com/document/d/19AHbiimtv5BVdt6W4uHMEefB60-_PKFkSZiZudQJFis/edit?usp=drivesdk

Lite fusk för jag beskriver snarare taktik sedan får man tolka utifrån det. Men absolut inga vapendata. Mitt resonemang är att man inte väljer vapen utifrån hur mycket skada det gör utan utifrån anvä dsningsområde. En aspekt som rollspel nästan alltid missar.

finns även en del regler kring i vilket skick RPs kompani är i. Kolla rollformuläret.

Jag håller f.ö helt med dig i din tes. Strid handlar om objektiv. Inte om den enskilda skyttens enskilda kula.

Bifur

Veteran
Jag har inga bra exempel att komma med utan bara reflektionen att strid i rollspel väldigt sällan handlar om att genomföra manöver av militär betydelse. "Stora" strider inkluderar som mest något 10-tal individer vilket gör det de taktiska finesserna mindre viktiga.

Jag gissar att ASL rör sig i en större kontext av krig även om de bara handlar om grupper på brädet? De taktiska målen är alltså inte bara de enskilda soldaternas?

Vad gäller stridspsykologi förekommer ju det i en del spel men för just rollpersoner är det ju ovanligt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Bifur;n331104 said:
Jag gissar att ASL rör sig i en större kontext av krig även om de bara handlar om grupper på brädet? De taktiska målen är alltså inte bara de enskilda soldaternas?
ASL fick mig att tänka på perspektivet. Inte jätteintresserad av att översätta de taktiska bitarna specifikt till rollspel. Men du har absolut rätt om ASL och vad det gör. "Tactical Wargame" är genren, rentav.

Tror bara det är skillnaden mellan att simulera enskilda handlingar om och om igen, som de flesta rollspel är en smula besatta av, och att behandla intentioner och scener mer, även i strid. Rollspel gör ju ofta det för andra saker. Men strid får detaljregler, vapentabeller, och handlingslistor.

Har dock diskuterat detta med inbitna rollspelare som fullt och fast menar att det ska vara som det är och att rollspel som saknar detaljerade stridsregler inte är lika intressanta. Jag vill dock tro att det är mer tradition än måste.

entomophobiac

Low Prep High Play
Måns;n331102 said:
Lite fusk för jag beskriver snarare taktik sedan får man tolka utifrån det. Men absolut inga vapendata. Mitt resonemang är att man inte väljer vapen utifrån hur mycket skada det gör utan utifrån anvä dsningsområde. En aspekt som rollspel nästan alltid missar.
Gillar Registration Card och formalian kring det. Ger det en bra känsla. Fick väldigt mycket matnyttig information överlag. Existerar det i tryckt form, eller är det ett fritidsprojekt?

Måns;n331102 said:
[F]inns även en del regler kring i vilket skick RPs kompani är i. Kolla rollformuläret.
Det här gillar jag! Känns som lite mer tematiskt inriktade Aspects, typ FATE.

Måns;n331102 said:
Jag håller f.ö helt med dig i din tes. Strid handlar om objektiv. Inte om den enskilda skyttens enskilda kula.
Precis! Och det här är något som jag tycker skulle vara intressant i fler former. Oavsett om strid handlar om att kärnvapenbomba planeter från omloppsbana eller fäktas med orcher så görs det sällan i första hand för att döda fiender utan för att uppnå andra mål. Annars är det liksom krigsbrott.

Vill minnas att Song of Ice and Fire har lite tips kring "yield" som en konkret handling. La in lite såna saker i Best också — Ge upp som en handling bland annat.

Men det känns överlag som att rollspel (precis som digitala spel) är lite småbesatta av mord.

Mogger

Hipsteranka
entomophobiac;n331162 said:
Gillar Registration Card och formalian kring det. Ger det en bra känsla. Fick väldigt mycket matnyttig information överlag. Existerar det i tryckt form, eller är det ett fritidsprojekt?
Tack! Ja, tanken var att det skulle skrivas ut som ett litet häfte, i samma stil som US Army Field Manual. Fick positiv respons från amerkanska veterander. De kände sig "hemma" :)

Spelet har jag inte rört på flera år. En annan respons jag fick var att språket inte riktigt höll hela vägen. Ska jag plocka upp det igen så måste det antingen rättas ordentligt av någon med engelska som modersmål eller skrivas på svenska av mig. Båda alternativen ter sig lite ormiliga just nu, men jag skummade igenom spelet igår och fan, det är riktigt bra! :)

Det här gillar jag! Känns som lite mer tematiskt inriktade Aspects, typ FATE.
Lite så. Det är egentligen mest krokar/bomber. Lös detta annars går det illa, typ.

Precis! Och det här är något som jag tycker skulle vara intressant i fler former. Oavsett om strid handlar om att kärnvapenbomba planeter från omloppsbana eller fäktas med orcher så görs det sällan i första hand för att döda fiender utan för att uppnå andra mål. Annars är det liksom krigsbrott.

Vill minnas att Song of Ice and Fire har lite tips kring "yield" som en konkret handling. La in lite såna saker i Best också — Ge upp som en handling bland annat.

Men det känns överlag som att rollspel (precis som digitala spel) är lite småbesatta av mord.
Indievågen ändrade ju på detta. Alla konflikter hade ett uttalat syfte och det fick inte vara "döda motståndaren". Att oskadliggöra sin fiende kunde man kanske uppnå men man var tvungen att ha ett riktigt syfte med handlingen. Nu har ju indievågen dött ut och detta finns inte längre med i några spel. Tvärtom skulle jag våga påstå. Murder hobon har aldrig haft så hög status som den har idag.

Men bland de mer lättillgängliga spelen skulle jag säga att Mouse Guard ligger hyfsat bra till. Där blir strider nästan alltid intressanta konflikter. Dock sker det på bekostnad av att få rollspela. Det blir spännande, dynamiskt men lite väl stelt kan jag tycka.

entomophobiac

Low Prep High Play
Måns;n331178 said:
Men bland de mer lättillgängliga spelen skulle jag säga att Mouse Guard ligger hyfsat bra till. Där blir strider nästan alltid intressanta konflikter. Dock sker det på bekostnad av att få rollspela. Det blir spännande, dynamiskt men lite väl stelt kan jag tycka.
Gillar Mouse Guard, men mer som läsning och inspiration än som spelbart spel tyvärr. Har känt så med de få Luke Crane-grejer jag läst överlag. Älskar Burning Empires också, exempelvis, men kan inte se mig spela det heller.

Mogger

Hipsteranka
entomophobiac;n331179 said:
Gillar Mouse Guard, men mer som läsning och inspiration än som spelbart spel tyvärr. Har känt så med de få Luke Crane-grejer jag läst överlag. Älskar Burning Empires också, exempelvis, men kan inte se mig spela det heller.
Jag har spelat några, och Burning Wheel är väl det som flyter på bäst tycker jag. Har man spelat svenska spel som Eon, Svärdets Sång mfl så ska det inte vara något konstigt. Det har oförtjänt dåligt rykte. Mouse Guard är sjukt stämningsfullt, genomtänkt, snyggt och smart men lite för uppstyrt.