Det pratas en hel del om rollspel med explicita och tydlig regelmekanik som aktivt jobbar för spelets uttalade premiss. Som Wick säger i nån youtubefilm; om du har ett spel som ska handla om hopp och uppgivenhet, varför har du då ingen hopp-och-fruktanmekanik?
Det finns en poäng i de här explicita reglerna. De fyller sitt syfte, och tilltalar en hel del spelare.
Något jag är nyfiken på är implicita strukturer. Alltså, regler som på ett mer subtilt sätt formar spelupplevelsen. Som skapar hopp/uppgivenhet utan att ha en mätare som heter Hopp och en som heter Uppgivenhet, liksom. Det kan handla om både ren mekanik eller om strukturer, det sätt spelet berättar för läsaren att det ska spelas, de verktyg spelledaren får att arbeta med bakom kulisserna...
Vilka spel finns det som har bra exempel på såna mekaniker? Om jag nu ens är begriplig, vill säga. Nåja, det lär väl märkas...
Det finns en poäng i de här explicita reglerna. De fyller sitt syfte, och tilltalar en hel del spelare.
Något jag är nyfiken på är implicita strukturer. Alltså, regler som på ett mer subtilt sätt formar spelupplevelsen. Som skapar hopp/uppgivenhet utan att ha en mätare som heter Hopp och en som heter Uppgivenhet, liksom. Det kan handla om både ren mekanik eller om strukturer, det sätt spelet berättar för läsaren att det ska spelas, de verktyg spelledaren får att arbeta med bakom kulisserna...
Vilka spel finns det som har bra exempel på såna mekaniker? Om jag nu ens är begriplig, vill säga. Nåja, det lär väl märkas...