Nekromanti Rollspel med taktisk strid - men inte D&D4?

Storuggla

Champion
Jag har ett problem - jag har en kampanjidé som kräver, mer eller mindre, ett spel var stridssystem har vissa drag av taktisk strid. I detta avseeende vore antagligen D&D4 guld. Men jag har ingen lust att jaga golvplaner över halva jorden och sedan köpa upp en hela jävla armé av goblins och orcher bara för en kampanjs skull (och nej, det där fjantsnacket om att man kan använda tärningar eller godisbitar och vad det nu var istället duger inte, det ser för jävligt ut och sen äter Mats upp istrollet). Fingal Olsson heller. Jag har spanat in Fiery Dragons BattleBox och deras snygga counters som ersättning, men det känns ändå som en oförsvarbar utgift för en kampanjs skull.
Finns det då något fantasyspel när det inte kostar skjortan att ens börja tänka på en strid och som dessutom har vad som kan liknas vid en taktisk strid, fast... rolig?

Storuggla, ingen hatt inomhus

Botulf

Hero
Har aldrig spelat det, men Castles&Crusades kanske? En sorts basic D&D-klon spel fast med en del uppdatering och inspiration av D&D 3,5 .Seden beror det lite på hur du menar med taktisk strid. Vill du har strid som ger många valalternativ för karaktärerna eller mer tabletop stil? Jag håller inte så mycket koll på nyaste spelen så jag kan endast rekomdera dig gamla hederliga Expert DoD eller kanske DoD91 och i båda fallen komplettera med lite tilläggsregler från exempelvis Krigarens Handbok och modda en hel del. Nej det är inget perfekt system men det är ändå rätt enkelt men tillräckligt detaljerat. Jag har testspelat Mindless Gamings tabletop rpg Tysta Stadens Hjältar, ännu ej utgivet, och jag kan säga att det är ett bra system och perfekt om man vill ha ett mer lättspelat och mindre regeltungt än D&D 4 och rätt dynamiskt. Hoppas de kommer slutföra projektet.

Storuggla

Champion
"Seden beror det lite på hur du menar med taktisk strid. Vill du har strid som ger många valalternativ för karaktärerna eller mer tabletop stil?"

Bra fråga. Eh, jag menar inte valmöjligheter som i Parera, Slå, Ducka, Snabb Attack och så utan mer som i tabletop. Jag har svårt att beskriva det egentligen utan att skriva en massa ovidkommande strunt, men jag kan försöka:

Jag vill ha möjligheten för en rollperson att försvara en öppning i en mur medan folk försöker komma förbi honom, samtidigt som hans polare drar sig tillbaka bakom en annan mur (i D&D3 skulle Reach och Attack of Opportunity vara det som gällde här) och när de kommit i skydd ska han kunna fly hals över huvud medan hans polare förhoppningsvis tokskjuter pilar och lod för att täcka hans reträtt. Och detta vill jag gärna ha regler för, så att man slipper avståndstjabbel och godtyckliga regelpåhitt. Så BRP och dess derivat tror jag... inte funkar.

Storuggla, järnhattar i gruvor

Botulf

Hero
Jag skulle då nog säga:

Tysta Stadens Hjältar (men det lär dröja innan det kommer skulle jag gissa)

D&D basic (RC eller b.e.c.m.i) med ett och annat regeltillägg från 3,5. Eller någon klon typ Castles&Crusades. Jag gissar på att du redan övervägt D&D 3,5.

Storuggla

Champion
"Jag gissar på att du redan övervägt D&D 3,5."

Jag övervägde det men kom fram till att jag skulle kasta alla papper i luften efter ett halvt spelmöte och började dra siffror ur tomma luften, vilket inte precis fungerar i så balanserade regelverk som de senare utgåvorna av D&D.

Storuggla, avbanna alla nu

Storuggla

Champion
"Burning Wheel har en hel del taktiska element iom det scriptade handlings- och avståndssystemet."

Ja... det är faktiskt ett alternativ. Ett rätt bra sådant, faktiskt. Jag skulle bara behöva lära mig range and cover då. Resten är ganska enkelt.

Storuggla, jag menar wtf?

CapnZapp

Myrmidon
Sorry, men jag fattar inte: är det kostnaden för spelet eller för figurer/golvplaner du snackar om?

Om du inte nöjer dig med legobitar eller rutpapper är finns det väl inget alternativ till att hosta upp stålar?

Och hur påverkar det ditt val av spelsystem?

Vill du testa D&D så gör det oavsett hur du löser minis-frågan - är vad jag tycker! :gremsmile: Kan ju laddas ner i perfekt PDF-kvalitet från nätet.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det känns ju lite som att sparka in öppna dörrar, men WHRP tycker jag är ganska taktiskt. Eller?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Du skulle inte kunna inspireras av DoD8? BRP i botten, men sedan delas striden in i zoner, och så lägga på lite vilkor för hur man flyttar sig eller skjuter mellan zonerna.

Även om spelet inte finns till försäljning än så lär det gå rätt bra att skriva ihop liknande regler själv om man sätter sig en kväll.

http://nanoapa.blogspot.com/2009/01/drakar-och-demoner-8.html

Christoffer

It's all pig.
Enligt ditt exempel så låter det ju som ett klockrent uppdrag för Burning Wheel. Murgrejen är bara positionering som går från Fight för att sen övergå till Range and Cover där rollpersonerna delas upp i två grupper... mumsfillibabba! Kör BW såklart!!! Fan, nu blev jag sugen på BW igen...

walruz

Veteran
Disclaimer: Jag kommer att rekommendera ett spel som jag inte har haft möjlighet att spela. Däremot har jag läst igenom boken ganska grundligt, så jag talar inte helt ur röven.

REIGN har ett jävligt taktiskt stridssystem. Eller tja, det är inte taktiskt som default, men det finns en jävla massa optional rules och olika stridskonster. Skydd (för avståndsattacker, etc) funkar på ett jävligt snillrikt sätt, så ditt murscenario skulle nog funka finfint. Det finns inte riktigt regler för nedhållande eld* (vilket "täcka hans reträtt"-biten verkar kräva), men det är inte någon egentlig faktor innan någon i din setting uppfinner åtminstone semiautomatiska krutvapen. Vidare, finns det regler för mooks och följeslagare (så, det är inte bara den onda trollkarlen som kan ha horder av minions), och ifall du vill skala upp taktiken till strategi, finns det jävligt intressanta regler för att spela ut gatugäng, arméer eller hela nationer mot varandra (sedan skadar det inte att det finns ett utstattat monster som använder statsen för nationer istället för statsen för varelser).

Det låter på din idé som att du vill spela någon slags krigskampanj, eller åtminstone en kampanj där krig inträffar. Det kan i det syftet vara värt att kika lite granna på Legend of the Five Rings, då det innehåller ganska intressanta grejer för att hantera stora episka slag.

For the record, har jag inte spelat BW heller (ett av de sorgligt många spel som jag inte har tid att lira :gremfrown: ), men det verkar jävligt lovande, så testa det för all del.

*såvitt jag minns.

Vic Volta

Veteran
Förr funkade det alldeles utmärkt att teckna upp större bataljer på ett sk plastat hexpapper. Du tar såndäringa plast med klister på ena sidan (som mamma klädde dina Äppel Päppel Pirum Päron-böcker med på lågstadiet) och klistrar på på ett numrerat hexpapper. Sen använder man sig av finspetsade white-boardpennor för att rita och skriva. Bara att torka bort :gremlaugh:

Hexpapper kan man nog köpa på nätet eller googla jpegs och skriv ut själv!

Rickard

Urverk speldesign
Jag har fått uppfattningen att Savage WorldSSSSSS är ett taktiskt system. Åtminstone förutsatte dess föregångare att man skulle använda figurer. Du kanske får göra lite konverteringar dock.

/Han som inte har orkat läsa systemet än