Nekromanti Rollspel med tanks (Varning, Desu)

God45

#PrayersForBahakan
Vimes;n66212 said:
Har läst sedan tidigare och förstår fortfarande inte. När Mundo skriver "Varning, desu" menar hen "Varning, anime/manga/japanskt jox" eller?
Typ. Desu.

Mundo

Myrmidon
Vimes;n66207 said:
Vad innebär "Desu"?

EDIT: Om det fortfarande är förvirrande: Vad jag menade med det hela att det är animé-dumt.
Endast i en anime kommer det vara så dumt att alla flickhögskolor i världen tävlar i panzerfahren för att det utvecklar deras kvinnlighet att köra runt i tanks i kort-kort.

Sapient

Swashbuckler
Vimes;n66212 said:
Har läst sedan tidigare och förstår fortfarande inte. När Mundo skriver "Varning, desu" menar hen "Varning, anime/manga/japanskt jox" eller?
"Varning, språkligt förbindelseord, sk 'copula', som dessutom signalerar artighet eller formalism..."?

slanfan

Hero
Big eyes small mouth, är ett hyfsat bra spel som är tänkt att emulera anime... Systemt tillåter helt klart byggande, moddande och körande av stridsvagnar :) helt klart värt en titt.

Mundo

Myrmidon
slanfan;n66362 said:
Big eyes small mouth, är ett hyfsat bra spel som är tänkt att emulera anime... Systemt tillåter helt klart byggande, moddande och körande av stridsvagnar :) helt klart värt en titt.
Tackar!

Vimes

Sillkung
Mundo;n66294 said:
EDIT: Om det fortfarande är förvirrande: Vad jag menade med det hela att det är animé-dumt.
Endast i en anime kommer det vara så dumt att alla flickhögskolor i världen tävlar i panzerfahren för att det utvecklar deras kvinnlighet att köra runt i tanks i kort-kort.
Nu är det mycket mindre förvirrande! Tack, Mundo!

Pansarsvinet

Veteran
Mundo;n65883 said:
Så min första tanke är, finns det något rollspel som på något sätt har mer strid med fordon som är någorlunda bra / designat för att göra detta?
Min andra tanke är, sett ur ett rollspelsperspektiv, vore det roligast för spelare att alla spela besättningen i en och samma tank eller borde spelarna alla få varsin tank (och spela tank-commander för den tanken)?
Tredje tanken är, bör rollspelet försöka kopiera den grundläggande premissen med serien, alltså att det är en sport, eller ska man istället försöka sätta in tanksen i något slags pseudo-Europa 1940-something?

Tack!

Twilight 2k är det som jag SL:at som efter en massa rullande ger ett hyggligt resultat men det är svårt att definiera om det är bra eller dåligt då det egentligen inte finns något att jämföra med. Dessutom så håller det sig till moderna och det skulle vara för mycket jobb att konvertera det fram eller bak. Mech warrior kan vara något men jag har bara kört battle tech brädspelet. En annan 80-tals variant om man vill ha scifi är Renegade Legion. Är man pansarnisse och vill testa något helt annorlunda är detta faktiskt rätt grymt med helt originellt skadesystem. Det går nog att göra till något rollspelsaktigt om inte de släppte det redan på den tiden. Minns inte.

Spelade en gång med en grupp som körde stridsvagn i Mutant med några något hemmasnickrade regler (i bemärkelsen inte dumma). Fungerade utmärkt. Alla var ”inne” i handlingen trots att kanske bara en eller två som rullade någon tärning då och då. Det var som sagt mer bombastisk storytelling än aktiva beslut. Lite WoT. Lite mer abstrakt. ”Vi kör hit.” ”Vi skjuter.” ”Ja, vi sätter en spränggranat i huset bredvid vägen.” ”När vi kommer till kullen tar jag KSP:n och drar ett streck över rövarna.” osv.

Men visst finns det öppning för lite mer socialrealism men då det krävs det lite mer kunskap av SL och spelarna också… och ett spelsystem… Framförallt måste man passa sig mycket noga för att inte bogga ned sig i vinklar, vindförhållanden och diagram över granatpenetrationer vid olika räckvidd. Om man anser att ballistik för handeldvapen är drygt i jakten på det utopiska systemet då är det totalpanik när man kommer till dessa storlekarna.

Jag har själv grunnat lite då jag håller på med en del sådant privat och har lirat en hel del militära eller paramilitära spel så visst finns där en öppning. Jag skulle dock ha svårt att se det i kampanj modell men en serie länkade äventyr några sommarkvällar går nog om man lägger upp det rätt. Men sedan som SL så grips man av realism blindhet ju mer man vet om stridsvagnen. Man tappar rollspelet. Det är svårt att fantisera när man kommer nära verkligheten. Det är en helt annan värld.
Spelarna och SL behöver gå i pansarskola (sic) för att ta rätt beslut.

Hösten 1944 Övre Galizien. En tysk Panzer 4 har irrat iväg sig under ett pansarspaningsuppdrag.
(...)
”Oj, kollade vi filtret förra veckan? Fan nu är motorn överhettad och… Kan någon ta brandsläckaren och gå ut och kolla, det luktar bränt?”
Halvtimme senare i tvåans växel.
”Ska vi ta och rulla över åkern?”
Det har regnat.
(Vid mitten) ”Det går lite långsamt, känns som banden inte fäster riktigt.” Dags för Chaffisen att börja jucka med växellådan samtidigt som han håller koll på varvmätaren. Det går dåligt. Vagnens botten suger sig redan fast i den näringsrika myllan. Jord och lera ansamlas vid bärhjulen och hotar att avlänka vänstra bandet. En av splittersköldarna vid bakre luftintaget har redan hakats av och hänger på trekvart. Chaffisen stänger motorn.
”Var det någon som kollade lerdjupet?”
Alla tittar på varann. ”Vaddå kolla?”
”Ja, traska en bit över fältet för att kolla om stövlarna sjuker.”
”Ja, ja, säg till radio operatören och kolla med verkstadskompaniet om de har något bergningsfordon.”
(Radiooperatören) (Host) ”Äää, hur många km? Vi är nog utanför räckvidd. Vänta, radio av modell Fu-Xxx?... Har den antennförlängning? Förresten måste jag gå via kompaniet eller rapportera direkt till bataljons staben?”
Bläddrar i radiokodboken över frekvenser.
Befälet latar sig i tornluckan och slipper tillfälligt doften av svett, fotsvamp, urin, gamla korvar, olja, mögel och bensinånger. ”Ehh, grabbar… jag har ett dussin antal ”prickar” till fots 400m österut längs vägen. Det ser ut som något fordon också!”
(anstränger ögonen i kikaren) ”En BA-64!”
”En vad?”
”Det är en rysk pansarbil!”
”Råttakodd, det är en spaningsgrupp!”
(Chef)”Spränggranat inställd på kontakt tack!”
(Klonk)
(Skytt)”Host. Tornet är kl.11 måste ha det till 13. Var detta en H eller J modell? Asså har denna modellen elektrisk tornmotor eller måste jag be chaffisen starta för rätt varvantal för att svänga på tornet. Eller kan jag veva manuellt?”
(Chefen) ”Ska jag veva i stället?”
(Laddaren) ”Sitter inte den manuella reserv tornveven hos mig? Du har ju bara den lilla elektriska?”
(Skytten) ”Jag har en mindre för finjusteringar iaf.”
(Chaffisen) ”Starta My ass… Batterierna är redan sunkiga som de är, vi fick väl inga nya förra veckan så då måste jag gå ut och veva igång helvetet. Och för det My Ass igen.”
Laddaren rör en fingertopp genom det solkiga skäggstubbet. ”Undrar om de där har artilleriobservatörer i gruppen?”
(Skytten) ”Och sedan var det det där med kalibreringen av 7.5cm pansarkanonen som ni skulle påmint mig om i måndags. Skulle man ha gjort det var tredje dag eller var det per 150km????” ”SL, vad är felkalibrerings faktorn på L/48 på 62km om den inte var låst i pjässtödet? 40cm på 400m??”
(SL)”Det beror på granaten.”
”Ja just det…” ”Laddaren. Vilken granat stoppade du i?”
”Vänta. Jag ska kolla…”

/Oink