Nekromanti Rollspel & musik..

Johan K

Gammal & dryg
Efter att ha suttit ute på balkongen & låtit tankarna flyta fritt lite mer än vanligt, så kom jag att fundra lite på det här..
Satt & försökte koppla ihop kända musiktexter/låtar till rollspel.. några exempel som jag kom fram till....

The number of te beast, fear of the dark - Iron Maiden kopplas till CoC, Kult & linande spel

Hedningarna, då speciellt trä-skivan kopplar jag gjärna till DoD6.. har en klar Trudvangskänsla, måste jag säga..
Även Garmarna kvalar in här..

Metallica, då speciellt St. Anger, N2-känsla.. Hårt & brutalt.. :gremtongue:

Nån som har fler tankar ?!?!
Eller är jag ute & seglar mer än vanligt ?

/ Johan K, som har njutit av en fin eftermidag på balkongen. :zeppelinare:

Rising

Vila i frid
Jag tänker alltid på Eon när jag hör vinjetten till Joelbitar.

Ämen ärligt... Njae... För mig funkar det inte riktigt så. Det kanske hör ihop med att jag inte kan spela musik i bakgrunden när jag lirar rollspel, på något vis. Däremot förknippar jag gärna enskilda roll- och spelledarpersoner med någon särskild låt. Dock, det brukar mycket sällan vara fråga om någon låt som passar in i den miljö som karaktärerna lever i, (alltså att det ska vara "medeltidsmusik" för fantasyvarelser) utan jag går mer på känslan. Arrangemanget i sig brukar inte vara lika viktigt.

Men okej, när jag skrev saker till CCC så brukade jag lyssna på Jim Croce's Leeroy Brown, och den skulle faktiskt kunnat ha varit en 50-talshit, och jag återkommer alltid till musiken till Monkey Island när jag ska rita/skriva saker till Flux, så visst, mina egna rollspel förknippar jag mycket starkt med vissa låtar.

/Rising
kommer du ihåg alla stjärnor och strutar?

CGH

Warrior
Louis Armstrong

Jag körde en gång ett äventyr i en egen SF-värld samtidigt som What a Wonderful World med Louis Armstrong gick på.

Samtidigt förstod rollpersonena att deras hemplanet blev invaderad av det stora och mäktiga intilligande rymdimperiet. Själva såg de nog sin egen planet som ganska oskyldig. Det gjorde i varje fall jag.

Innan det här skedda hade sakta men säkert infrastrukturen i staden de bodde i börjat slås ut. Syhetssändningar slocknade för ett tag men ersattes ganska snabbt av propaganda från invasionsstyrkan. Efter ett tag fylldes himlen med stora skepp och det började dimpa ned gigantiska tanks och andra blandade teknologiskt överlägsna maskiner samt trupper. Försvararna verkade inte ha någon chans.

Det var den mest effektfulla användningen av musik jag har haft nån gång.

Visserligen var det en ren slump att just den låten gick på i spelningslistan, tror jag i varje fall. Jag kommer inte riktigt ihåg.
Självklart blev texten i låten ironisk. Allt blev väldigt hopplöst och... Jag kommer inte riktigt på några bra ord för det just nu.

Vi spelade aldrig mer i den spelvärden. Till en början var det väldigt effektfullt men hela spelvärlden blev så mörk och kontrollerad att det inte längre var vad spelarna ville ha. :gremfrown:

Fast när det väl hände så var det heftigt :gremlaugh:

rax

Swordsman
En ovanligt dålig ordvits...

Syhets...

Låter som en ovanligt grym folksport? :gremgrin:

/Rax, kunde inte motstå - "Sy din djävul, sy!"

CGH

Warrior
Re: En ovanligt dålig ordvits (ANT)

Du skulle bara veta... det är inte roligt att se. Ger men för livet! Det var det som det elaka imperiet skulle utsätta de oskyldiga invånarna på planeten för.

(Jag kan inte ändra inlägget nu. )

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Jag har använt mig en smula av musik i mitt spelledande. I bland med rikigt bra resulutat. Men, då försöker jag alltid anpassa musiken efter scenen. Att försöka anpassa musiken efter spelet i sig brukar generellt sett ge lustiga resultat i min erfarenhet. Men mitt tips är att om man ska ha en mer generell musik som ligger på i bakgrunden så ska för det första se till att den är tyst, så att folk inte sitter och lyssnar på musiken istället för på spelet. För det andra ska man ha musiken ganska neutral i genren, så den kan funka med lite allt möjligt. För det tredje så vill man ha en volymkontroll eller avknapp nära till hands om det plötsligt kommer scener som inte passar. Då får man slå av musiken (T.ex. så kanske Death metal kan passa gör-bra i ett knarkstinnt sunkigt disco i Neotech, men när den ömma kärleksscenen uppstår i gränden bakom så vill man nog sänka "Graping your skull out with a dull spoon" som går i bakgrunden. Men detta är mina tips om man endast vill ha en skiva som går i bakgrunden.

Annars rekommenderar jag starkt att ha flera olika typer av musik för många olika scener. Dels kan du ha lite mer generella musiklistor som "Action", "lugnt" eller "spänning". Men sen kan du också ha lite mer specifika musikspår som hör till speciella scener eller speciella personer. T.ex. så hade jag i min gamla Neotechkampanj ett gammalt ryskt legoknektsförband som antagonist i ett äventyr. Så fort dom kom in så slog jag alltid på röda arméns manskör och lyckades då och då tajma vissa handlingar till musiken. Detta var en del övning och en jäkla massa tur, men fan vilket resultat det blev! :gremsmile: När spelarna går och nynnar på musiken efter spelmötet så vet man att man lyckats med någonting i alla fall :gremwink:

/Naug

Big Marco

Läskig
Det mest underliga (som faktiskt fungerade så mycket över förväntan att det fortfarande snackas om det, tio år senare) var att jag enbart körde Pet Shop Boys-låtar (främst från Discography-albumet) till Kult och Den Svarta Madonnan.

Den kalla känslolösa musiken tillsammans med Neil Tennants tämligen svaga och vemodiga röst blev Kult för oss. Spännande och bra.

Rosen

Myrmidon
Nån som har fler tankar ?!?!

Som Marco sa, ofta märker man inte vad som fungerar och inte förrän man har testat det. Under vår Rolemaster-kampanj hade vår SL alltid Rush och Marillion snurrande på stereon (mer som bakgrundsskval än som stämningsmusik, dock) - och stämningen som det skapade var helt perfa. Kayleigh är Shadow Worlds nationalsång vad mig anbelangar.

--
Åke

G

Guest

Guest
Jag minns en gång när vi spelade mitt dogmaspel Fly! FLY! och spelarna hängde runt på någon skum opiumhåla där vi skulle hämta ett paket. Det var bara ett gäng siameser där och våra rollpersoner hade haft problem med siamesgäng innan så stämningen var rätt så spänd. I vilket fall så blev en av spelarna (som spelade en gorilla) bjuden på opium av en av siameserna. Precis då gick en skitmärklig indiantrancesak ,som jag lagt med på skivan mest som ett internskämt, igång. Det funkade skitbra och den trippen var sjukligt ball att spela med det där absurda bubblet i bakgunden.

Annars brukar jag bara ha musik när rp är på ställen där det förekommer musik, jag brukar t.ex. spisa jazz när de är på Bottom Club och så vidare. Men i vildmarken är det tyst...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Rammstein + d20 Modern = sant

Jajamen, det är så jag skulle vilja få mitt d20M - stenhårt helt enkelt. Om mina visioner av omgångarna skulle vara film istället så är det Luc Bessons actionrullar (Ronin, Leon, Kiss of the dragon m.fl. - JA, jag tänker nog förlägga en hel del av handlingen till Frankrike. JA, jag tycker Jean Reno är en skitbra skådis). :gremtongue:

Bunny

Crazy like a fool
Re: Nitpick

"Jag ser inte kopplingen mellan Ronin och Besson?"

Jag tror att Jean Reno är den mest uppenbara kopplingen, att han dyker upp i filmer som inte är skapade av Besson tar ett tag att vänja sig vid... :gremwink: