Nekromanti Rollspel.nu för intresserade

Blasphemy

Swashbuckler
Häromdagen när jag var och surfade på Internet och pratade med folk så stötte jag på en trevlig Quinna som var intresserad av rollspel(Tyvärr inte sexuella sådana *flin*). Men hon hade aldrig testat och visste ytterst lite om det. Hon frågade om det fanns någon bra sida på Internet om rollspel och jag tänkte genast www.rollspel.nu Men sedan kom jag på att det inte alls finns mycket info för de som inte vet något om rollspel på denna sida. Och det är synd eftersom rollspel.nu är något av en knytpunkt för svenska rollspelare på webben så varför inte locka de nybörjare som är intresserade.
Kan man inte ha en länk på huvudsidan där det står "Vad är rollspel" och en länk till en beskrivningssida där lajv, figurspel, kortspel och rollspel tas upp (de andra eftersom de ofta går in i rollspelshobbyn).
Jag tror att det skulle vara en bra idé.
Vem vet en sådan länk kanske finns men jag har inte lyckats hitta den. Och intresserade har nog inte heller så mycket koll.
Nä tycker att vi skall locka in fler ungdomar i hobbyn. Vad sägs.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna

Azagthoth

Myrmidon
En sådan artikel har varit på gång, den har dock fastnat någonstans. Tror att den bara behandlade bordsrollspel också, då vi inom redaktionen har få erfarenheter (om några alls) inom speciellt lajv. Figur- och kortspel har vi (antar jag) lite bättre koll på. Får försöka rota fram denna artikel och få den i arbete igen.

/Azagthoth

kragghack

Warrior
Sno den (ot)

Varför plankar ni inte av den, sen snor ni alla äventyr och sen snor ni medlemmarna. Efter det tar vi över alla rollspelsidor på nätet och efter det tar vi över hela världen. MUAHAHAHAHAHHAHHAHAHAH [insert galetskratt.mp3 här].
Och sen tvingar vi Piff och Puff att spela rollspel!!!

Kanske ska sluta ta de där rosa svamparna...

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains

Rosen

Myrmidon
Re: Sno den (ot)

<I>och sen snor ni medlemmarna.</I>

Förutom lajvarna, tror du inte det redan har gjorts till stor del? Det blev iaf rätt tyst på Sveroks rollspelslista sedan det här stället öppnade (vilket jag tycker också motbevisar tesen att man kan ha en mängd svenska diskussionsforum i harmonisk co-existens).

--
Åke

Gardener

Champion
Flera forum

Traditions klotterplank är väl hyfsat aktivt också? Och för lajvare finns det ju fler än ett aktivt forum också.

Jag tror att det mer är så att folk är avogt inställda till mail av någon anledning (antagligen för att det är lättare initialt) och hellre använder ett webben som har slöare och mer låsta gränssnitt.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

Blasphemy

Swashbuckler
Jag hoppas det blir mer än en artikel på artikel sektionen...
Det borde vara en ständig sida med en synlig länk för alla som är intresserade.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna

Staffan

Myrmidon

Nej nej nej... det är SVEROK som ska ta över världen. Har du inte läst handlingarna till riksmötet?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Johan K

Gammal & dryg
Det vore ju en bra ide !! Hopaps att dey går att genomföra ! Vi kanske skulle kunan komma med bra ideér till det !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

kragghack

Warrior

Ahh, men jag menade att vi sak sno dem mera fysiskt. sen drillar vi dem i så hemska vapentekniker som ot- och nt-inlägg. Skitsamma att det är ett brott mot Genevekonventionerna. Det är ju krig för tusan!

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains

Rosen

Myrmidon
Re: Flera forum

<I>Traditions klotterplank är väl hyfsat aktivt också?</I>

Njå; har inte tittat på deras dataspels-sidor, men rollspelsdelarna verkar föra en rätt så tynande tillvaro jämfört med här.

<I>Och för lajvare finns det ju fler än ett aktivt forum också.</I>

Och vad jag har hört brukar de vara rätt uppdelade efter lajv-stilar - ungefär som om koboldiga dungeonbashare skulle hålla till här och kulturpretentiösa friformare nån annanstans. Lajvarna har ju inte samma möjligheter som vi att bara byta spelgäng om de inte gillar stilen, så de är rätt benägna att separera sig i undergrupper. Enligt Susanne Gräslund iaf.

<I>Jag tror att det mer är så att folk är avogt inställda till mail av någon anledning (antagligen för att det är lättare initialt) och hellre använder ett webben som har slöare och mer låsta gränssnitt.</I>

<I>Det</I> kan jag hålla med om - att en del är avoga, alltså. Själv tycker jag egentligen bättre om mailinglistor än om webboards, men när nu alla är här så... De listor som verkar klara sig bäst är väl de som är specialinriktade på ett ämne som inte direkt täcks här, typ Lancelots spel eller Mutant 2.

--
Åke

Sodivra

Champion
Ellerrrrr..

...så kan man ju alltid länka till den?

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Gardener

Champion
Re: Flera forum

<I>"Själv tycker jag egentligen bättre om mailinglistor än om webboards..."</I>

Det gör jag med faktiskt, tro det eller ej.

MVH Olle Johansson

Gardener

Champion
Tro mig, med tanke på alla de förfrågningar vi får om vad rollspel är och dylikt så vill vi att en dylik text ska finnas och vara <B>väl</B> synlig.

MVH Olle Johansson