Nekromanti rollspel.nu för pretto?

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Du har säkert märkt att din senaste tråd på OT-forumet försvann ganska snabbt. Det beror på att den typen av intetsägande trådar inte hör hemma varken där eller på någon annan del av www.rollspel.nu. Betrakta detta som en officiell tillsägelse och uppmaning om att inte ägna dig åt några fler sådana inlägg i framtiden.

/Andreas, med moderatorhatten på

haha fick det här meddelandet antar att han syftar på kontakt annons forumet... som syftade till att om även dåligt, skämta om roliga kontakt annonsen på sverok...

frågan är vad som är mer omintetsägande, rollbesätta sagan om ringen med forumiter eller något i mina ögon lika omintetsägande. No offence mot rollbesättar trådarna, dom är roliga att läsa! Men...

inte öfr att jag tar vid mig att få bli varnad eller vad dom nu kallar det...

men min fråga här... har rollspelare för mycket "pinnar i röven" tar vi varandra på för stort allvar? Kan det ha något att göra med att hobbyn är så utdöende? Min största känsla är att många tar rollspel för så mycket mer än vad det är... ett spel. Och det är därför vi får något av en nördstämpel bland "vanligt" folk.

När vi pratar om rollspel med andra så ska det alltid låta som att det är så mycket mycket mera än ett vanligt spel... kanske är det där vi behöver ändra oss för att få in vanligt folk i hobbyn.

Och vi kanske borde se på vår hobby med lite självkritik och humor, kan man inte bjuda på sigsjälv och det man sysslar med så lär man inte komma långt i den vanliga skaran.

Har jag en poäng?

Foggmock

Myrmidon
För det första heter det "PM" som i "PRIVAT MEDDELANDE", för det enda så reserverar jag mig mot uttalandet om pinnar i röven. Det är min demokratiska rättighet att ha en pinne i röven, och om jag trivs med det och inte skadar någon annan så tycker jag inte att du har med saken att göra!

hmm ta det inte personligt... klart du får ha en pinne i röven...

visste att det skulle röra upp känslor... men det här var faktiskt menat som en seriös diskution...

jag tror säkert jag också har pinnar i röven... jag innefattar migsjälv... vad jag ville peka på, är det något som vi behöver ändra? förändra? för att göra rollspel intressant för den vanliga männskan? :p

so please ta det inte personligt och nej det här behöver inte vara ett pm... jag respekterar ju waliums beslut det är som det är det är trots allt deras server...

Gordeg

Hero
En del rollspelare tar hobbyn och sig själva på för stort allvar men det har väl inte så mycket att göra med modereringen i det här fallet?

Gordeg

Targon

Hero
Om tillsägelser

Och vi kanske borde se på vår hobby med lite självkritik och humor, kan man inte bjuda på sigsjälv och det man sysslar med så lär man inte komma långt i den vanliga skaran.
Ok, din ambition är att få till stånd en allmän diskussion om eventuell humorlöshet inom rollspelshobbyn. Likväl är jag nog inte den ende som starkt misstänker att ditt inlägg egentligen handlar om att du har svårt att ta till dig att du har fått en tillsägelse, något som får dig att fråga oss andra om vi inte kan ta ett skämt, att vi som rollspelare har utvecklat en humorlös och allmänt trist attityd som gör att vi har svårt att ta till oss dina små lustifikationer på forumet.

Även jag har fått tillsägelse av moderatorerna (tror det eller ej, men bara en gång :gremwink:). Vad man gör då är att ta till sig av moderatorernas kritik av ens beteende på forumet och se till att inte göra om det. Svårare än så är det inte. Man behöver alltså inte i anslutning till en tillsägelse starta en ny tråd i vilken man antyder att rollspelare generellt sett är ganska trista typer.

Johan K

Gammal & dryg
har rollspelare för mycket "pinnar i röven" tar vi varandra på för stort allvar?
Nej, det hoppas jag inte !!
Alltså, nog för att jag tar de som finns här på allvar pga att det är just ett disskutionsforum om just rollspel. Så på den punkten tar jag det på allvar. Sedan att det finns ett antal här på detta forum som man vet var man har & därmed kanske kan ha en anan ton är nog en annan sak....

Kan det ha något att göra med att hobbyn är så utdöende?
Är den ?
Det hoppas jag inte. För min del så har jag inte märkt det så mycket...

Johan K, som inte finner wrnu så mycket pretto..

haltageten

Dum inuti huvudet
Är hobbyn utdöende? Det är något jag inte har märkt av i alla fall. Jag menar, flera spelföretag ger fortfarande ut moduler, skriver om regler och producerar nya rollspel. Ta till exempel Riotminds som om några veckor ger ut Drakar och Demoner Trudvang. De har även flertalet moduler planerade att ge ut. Sen har vi Neogames som, efter att Kim köpt upp företaget har kommit i rullning igen efter att ha stått stilla ett tag. De har nu givit ut en modul och ännu en ligger i pressarna. Flera moduler är planerade att komma 2006 vill jag även tillägga. Även Rävsvans Förlag, som har givit ut Skymningshem: Andra Imperiet och vad jag har förstått det som håller på att producera ett tillägg; Vägar. Och detta är bara svenska förlag. Vi har White Wolf som håller snart ger ut en andra upplaga av Exalted. Så att använde argumentet att hobbyn är utdöende tycker inte jag fungerar riktigt.

Den är ytterst levande i mina ögon. När jag pratar med vänner, bekanta och folk som jag träffar, både i "verkligheten" och ute på Internet så talar jag inte om rollspelshobbyn som något speciellt eller unikt. Det är ungefär som att vilja vara en nörd och vara "utstött" från det "vanliga" folket, och det anser jag inte är särskillt hälsosamt för någon. Att prata om rollspel för mig är ungefär som att någon annan skulle prata om deras träning.

Dem personer som jag har träffat som spelar någon form av rollspel har inte pratat om hobbyn på något sätt som kan uppfattas av andra som att hobbyn vad så otroligt speciell och unik. Mer som ett vardagligt samtals ämne. Men visst, det finns säkert många som anser att vi som spelar rollspel är mer speciella än dem som, för att ta några exempel, styrketränar, åker skidor, spelar musik och så vidare.

Kontentan av det hela är att jag inte anser att vi har så många "pinnar i röven" som du säger. Det kanske mer är så att det "vanliga" folket inte vet vad rollspel är och därför är det mer främmande att prata om det än att prata om något annat, mer vardagligt. Sen att jag tycker om att driva med mig själv och andra om mina intressen och deras intressen är bara en kraftig bunt med humor.

- Jocke, svar på tal.

EchonCique

Hero
Attityd & Regler

inte öfr att jag tar vid mig att få bli varnad eller vad dom nu kallar det...
Det framgår klart och tydligt om du läser reglerna för denna webbplats. Om du inte tar vid dig av tillsägelser så eskalerar de för det ofta till varningar, som i sin tur leder till avstängning. Så mitt tips till dig och alla andra på forumet som inte tar vid sig av modereringar att börja göra det. Kom inte och säg att du inte vart förvarnad den eventuella dag du inkasserar en avstängning, då du inte tar vid dig av modereringar.

Tråden är flyttad till Rollspel.nu-forumet då frågeställningen berör webbplatsen.

Rickard

Urverk speldesign
Vad har rollspelarnas attityd med hur ett forums sköts?

/Han som tycker en varning bara för att användaren har en kass humor är lite starkt

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
»Han som tycker en varning bara för att användaren har en kass humor är lite starkt«

Sån tur då att det inte var någon varning utan bara en tillsägelse.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Humorlösa varningar

/Han som tycker en varning bara för att användaren har en kass humor är lite starkt
Bara för att förtydliga. Lokomotiv har inte blivit varnad för att han har kass humor. Han har blandat ihop två inlägg, ett som blev borttaget och ett som blev flyttat. Han blev heller inte varnad för det inlägg som togs bort, han fick en tillsägelse.

Jag är helt säker på att Lokomotiv inte tycker att tillsägelsen var berättigad heller, men det och det var asbolut ingen varning. Och Lokotivs "humoristiska" inlägg om att han sökte en spelgrupp står att finna på Evenmang och kontakt-forumet.

Jag vill bara förtydliga vad som hänt, så att ingen tror att Lokomotiv fått en varning för ett kasst skämt. Då skulle varningarna dugga tätt för många användare ... troligen skulle vi behöva stänga av alla användare inom 30 minuter om det skulle vara en policy vi har.

/M

Rickard

Urverk speldesign
Re: Humorlösa varningar

"Han blev heller inte varnad för det inlägg som togs bort, han fick en tillsägelse."
Jaha, visste inte att det var någon skillnad. Så man får grönt kort först, sedan gult och till sist rött? :gremsmile:

/Han som tänkte skriva "flera gula kort" först, men det verkar faktiskt vettigt att varningen inte gäller lika starkt om det passerat en viss tid

nja mest så får man känslan av att rollspelarna säger att dom vill vara öppna och få flera att börja med hobbyn.

Men samtidigt så får man på ´känn att det finns ganska lite självkritik inom själva hobbyn. Istället för att försöka skapa lätta nybörjar rollspel, bör man nog försöka komma underfund med varför den har fått något av en nördstämpel.

Plus att det är nog bra om rollspelarna kan skämta om sigsjälva lite och inte ta så himla seriöst på den här hobbyn...

och ja jag vet jag har kass humor men men :gremsmile:

hinner inte skriva så mycket är inte hemma...

men ok den kanske inte är utdöende... men jag får påkänn att den minskar speciellt om man tänker på att antalet spelbutiker som säljer rollspel minskar... föreningarna i dalarna har minskat i antal och medlemmar.
Kanske bara är dalarna?

Att rollspelshobbyn fortfarande säljer kanske kan ha att göra med att den inte förnyats, vilket innebär att även om det är färre som köper rollspel så är de som köper köpkraftigare? (äldre)

Nu ska jag också be om ursäkt för att jag inte han mer än snabbläsa igenom ditt mess, ska göra det nogrannare imorgon så hoppas jag inte skrivit något kasst.

lite seriöst?!?

ehrm...

ok det här kanske låter konstigt men jag gillar att använda starka ord...

Ok... jag skiter i att jag fått en varning, om det är något som jag gjort fel så ja, jag kan försöka bättra mig, och ja jag kan ta att jag blir bannad... men hela min värld skulle inte gå under...

med det menar jag inte att jag vill bli bannad. Men för min fortlevnad så klarar jag mig nog. så jag kan nog ta en varning och jag respekterar den också... även en tillsägelse. Och jag kommer att göra vad jag kan för att bättra mig sålänge dom som varnar mig åtminstone motiverar vad jag gjorde fel( vilket dom gjorde i det här fallet )

Anledningen var inte att säga att vi var trista... men att säga att vi nog är ett väldigt slutet sällskap och att av någon anledning så verkar våran hobby(som trotts allt är väldigt social) verka ointressant som socialt forum för utomstående.

Seriösa frågor nedan :p

Vad skiljer en rollspelare från icke rollspelare? Vad är det som gör att vi tycker rollspelet är intressant? Och vad är de största hindren för att fånga en större krets "kunder"?
Jag tror att dessa frågor är det vi behöver fundera på innan vi vidgar hobbyn, inte att skapa nybörjar rollspel. Jag tror inte att något av nuvarande större rollspel(d20 gurps drakar och demoner etc) är särskilt svåra att sätta sig in i för vilken nybörjare som hellst, om viljan finns. Problemet är alltså inte svårighetsgraden utan viljan.

Targon

Hero
Re: lite seriöst?!?

Vad skiljer en rollspelare från icke rollspelare? Vad är det som gör att vi tycker rollspelet är intressant? Och vad är de största hindren för att fånga en större krets "kunder"?
Jag tror att dessa frågor är det vi behöver fundera på innan vi vidgar hobbyn, inte att skapa nybörjar rollspel. Jag tror inte att något av nuvarande större rollspel(d20 gurps drakar och demoner etc) är särskilt svåra att sätta sig in i för vilken nybörjare som hellst, om viljan finns. Problemet är alltså inte svårighetsgraden utan viljan.
De frågor du tar upp här är seriösa och kunde ha blivit föremål för intressant diskussion ifall du hade utlämnat varje referens till tillsägelsen och framför allt meningen "inte för att jag tar vid mig att få bli varnad eller vad dom nu kallar det... men min fråga är... har rollspelare för mycket "pinnar i röven" tar vi varandra på för stort allvar?" Jag är övertygad om att du därmed sumpade en chans till en riktigt intressant tråd om hobbyn, dess väsen och dess utövare.

Å andra sidan kan du ju alltid göra ett nytt försök. :gremsmile:

anth

Vetefan
lokomotiv said:
har rollspelare för mycket "pinnar i röven" tar vi varandra på för stort allvar?
Nej, det du ser är något helt annat.
Rollspelshobbyn är ju inte så stor, därför räcker det t.ex. med ett stort rollspelsforum i sverige (det finns flera rollspelsforum i sverige, men bara ett som är stort).
Däremot så är rollspelarna INTE en homogen grupp, och i princip varje rollspelare har sin egen åsikt om hur man ska spela och hur man inte ska spela.
Man skulle kunna jämföra wrnu med ett politiskt forum där alla åsikter från vänster till höger finns representerade, eller ett religiöst forum där alla religioner finns representerade.
Utifrån den utgångspunkten så tycker jag att wrnu har ovanligt få konflikter.

lokomotiv said:
Kan det ha något att göra med att hobbyn är så utdöende?
Den är inte utdöende, däremot så växer den inte heller - sett över en längre period så skulle jag vilja påstå att antalet rollspelare är ganska konstant.

lokomotiv said:
Och det är därför vi får något av en nördstämpel bland "vanligt" folk.
Nördstämpeln får man för att man håller på med en liten hobby.
Se på de som håller på med tävlingsdans, agility, urban exploration eller någon annan smal hobby.

En mer intressant fråga hade därför varit: "varför växer inte rollspelshobbyn?"

lokomotiv said:
När vi pratar om rollspel med andra så ska det alltid låta som att det är så mycket mycket mera än ett vanligt spel... kanske är det där vi behöver ändra oss för att få in vanligt folk i hobbyn.
Bah! Det problemet lider alla hobbies av!
Har du t.ex. snackat med en fotbollsnörd någon gång?

lokomotiv said:
Jag tror att betydligt viktigare är entreprenörskap.
Inse faktum: rollspelskonvent lockar bara redan frälsta.´
Man måste synas på ställen där det kan finnas potentiella spelare som ännu inte börjat spela.
Vad sägs t.ex. om att fråga om ni får sätta upp ett litet rollspelsbord nästa gång ni hör att någon ska anordna ett LAN-party?
Eller anordna lajv på medeltidsveckor.
(jo, jag vet att vissa av oss gör just sånt, men det behövs MER såna människor - MER entreprenörer)

lokomotiv said:
Har jag en poäng?
Det är en fråga du bör ställa till de som INTE spelar rollspel. :gremlaugh: