Nekromanti Rollspel.nu fram till idag

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Så vi har pratat om olika spelbolags historia. Nu skulle jag vilja veta hur trenderna böljat fram och tillbaka på wrnu. Jag har bitvis varit borta men har ju sett då AW var stort, då Krille skrev mycket om Västmark, då regeltunga spel som Neotech och Eon dominerade forumet. Nu talas det en hel del om OSG. Varför uppstod alla de här trenderna? Vad gillade man med dem? Var det nån som satte dem? Varför? Anledning? Vad blev effekten? Fanns det motstånd?

Om man börjar från början och skriver historia fram till nu... Hur såg det ut? Och vad tror vi kommer komma.

Tomatalven

Hero
Jag har ingen som helst insyn i wrnus historia mer än vad du skrev här. Men jag tror att fokusen kommer fortsätta ligga på regellätta system som gör bra historier snarare än simulerar. Varför? För att sådana system är de objektivt bästa :gremsmile: kanske missförstod sin fråga och saknar rätt att skriva här...
Jag kan inte förstå varför krångelsystem har dominerat.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
För att vissa älskar att pilla med siffror och feats lääänge innan de slänger sin coola spell. De gillar helt enkelt mekanik mer än regler. Jag tyckte själv om att göra sånna spel förut men inte att spela dem så kag bytte fokus, dessvärre en aning sent :gremsmile:

anth

Vetefan
På rollspel.nu beror trender på att en grupp aktiva spelare börjar snacka om något de inte snackat om förut. Så var det med OSR.

ripperdoc

Myrmidon
Ja, det går inte att sticka under stol med att de ämnen som idag debatteras flitigt på WRNU är väldigt olika de trender som tidigare böljat (debatteknikerna är desamma, om än att det är mycket mer community-snack nu). Mitt minne är tämligen grumligt.

Några grejer jag minns från tidigare epoker:
- En evig D&D debatt som oftast startades av att Troberg ville påpeka att D&D minsann är horribelt :gremwink:
- Friform vs. tärningar. Oj vad mycket det diskuterades. Nästan lika mycket som genus!
- Redaktions-draman har ju kommit i ett par vågor, med redaktörer som hoppat av, "kupper" och smådraman runt vem som får vara moderator.
- Eon dominerade mycket i mängden trådar och i många diskussioner med folk som kom in och skrev något i stil med "Eon är så långsamt..."
- Ett gäng diskussioner runt titlar och moderatorfärger var väl gamla tidens "NAMNBYTE, VAFALLS!"-varianter...

Genesis

Ni dés ni maître
Under en tid var det många som försökte använda GNS-termerna till något vettigt. Det bestod av att någon kallade sitt spel för "narrativistiskt", med vilket de menade något om att man inte fokuserade så mycket på XP eller så, följt av att vi teorinördar stormade in och talade om att det där är minsann inte var "narrativism" betyder och sedan grälade alla om vad det betyder, eftersom Edwards artiklar var så opedagogiska att ingen egentligen förstod vad det betydde.

Max Raven

T12-kultist
Genesis said:
Under en tid var det många som försökte använda GNS-termerna till något vettigt. Det bestod av att någon kallade sitt spel för "narrativistiskt", med vilket de menade något om att man inte fokuserade så mycket på XP eller så, följt av att vi teorinördar stormade in och talade om att det där är minsann inte var "narrativism" betyder och sedan grälade alla om vad det betyder, eftersom Edwards artiklar var så opedagogiska att ingen egentligen förstod vad det betydde.
Jag har vaga minnen att jag började frekventera forumet ungefär när Indie/FORGE var stort, vilket var en eller två år innan Apocalypse World dök upp. Tror jag.

Jag är hyfsat säker att det var ungefär halvåret innan en av våra forumiter demade Yttersta Domen på GC (och jag fick råd angående Cydonia). krank släppte Evolutionens Barn i ungefär samma veva - med någon kommentar att han inte gillade dess regler själv. :gremwink:

Ond bråd död

Swashbuckler
Om du menar speltrender så minns jag att friform var väldigt debatterat i början av forumets historia. Dock undrar jag om det är någon alls kvar från friformssidan av de diskussionerna. Nån som vet? De var om jag minns rätt i klass med Story Games-förespråkarna vad gäller fanatism/nyfrälsthet.

Sen var jag nog borta en tid, för jag minns inte så mycket vad som hände därefter tills story games och deras teorier dök upp. Kanske pratades det om Skräckspel som Kult och Vampire (just ja, "är Vampire skräck eller superhjältar" var en tråd jag minns) eller hackades på Eon?

INdie/story games-perioden handlade främst om att nån, typ Genesis, försökte förklara teorierna och termerna medan andra ifrågasatte dem eller missförstod dem. När väl en del trodde sig förstå vad han snackade om så hade allt ändrats och Big model eller GNS eller nåt var det viktiga.

Sen bråkades det förstås en hel del, och Krank berättade om hur han spelade så intensivt immersionistiska spel att han låg i ångest och grät under spelmötena.

Sen försvann Story Games-folket från forumet eller ledsnade på att teoretisera, kanske hängde det samman med att the Forge ansåg sig klara och slog igen (eller visst var det nåt sånt?).

Sen började Hans med fler prata om hur det var att spela rollspel på den gamla goda tiden och OSR blev väldigt inne. Där är vi väl idag.

Jag tror att en genom gång av vilka spel som släppts av forumiter kunde vara intressant för att se trender.

Edit: Glömde diskussionerna om DnD4 och om det är ett rollspel eller ett brädspel och hur kasst det egentligen är.

Dilandau

Myrmidon
Som jag minns det handlade det mycket om specifika regelfrågor och hur olika spelvärldar fungerar när jag började hänga här 2000. Men det kanske bara var de trådarna jag läste?

Ett genomgående tema genom åren har varit D&D-hat (oavsett version). Ett annat har varit att folk sitter och pular med sina egna spel hemma på kammaren.

Någon gång kring 2004 dök det upp många långa trådar om hur man blir bättre spelledare och hur man hanterar dysfunktionella spelgrupper. Dessa var otroligt givande för mig, som då bara spelat med i stort sett samma grupp hela livet. Andra människor hade haft samma problem som jag, och det fanns lösningar.

Ungefär samtidigt, eller lite tidigare, kom den stora forge/indie-vågen, vilken ibland gjorde forumet outhärdligt att vara på. Nästan oavsett vad man ville diskutera, så kapades tråden av battlande spelteoretiker.

Och där har vi en intressant grej med wrnu: Stämningen har skiftat fram och tillbaka något enormt de senaste 13 åren. Ibland har det varit ett väldigt hjälpsamt och varmt forum, ibland har det knappt gått att öppna käften utan att få hela huvudet avskjutet.

Troberg

Sinister eater
Marco Behrmann said:
Jag minns den gamla mastodont-tråden som vägrade att dö, om "porr". En av de längsta på sin tid. Länk
Åh, jag minns den. Fanken vad jag led med dig där, du fick så jäkla mycket oförtjänt skit.

Mogger

Hipsteranka
Magnus Edlund said:
Ungefär samtidigt, eller lite tidigare, kom den stora forge/indie-vågen, vilken ibland gjorde forumet outhärdligt att vara på. Nästan oavsett vad man ville diskutera, så kapades tråden av battlande spelteoretiker.

Och där har vi en intressant grej med wrnu: Stämningen har skiftat fram och tillbaka något enormt de senaste 13 åren. Ibland har det varit ett väldigt hjälpsamt och varmt forum, ibland har det knappt gått att öppna käften utan att få hela huvudet avskjutet.
Mmm...Det kan man ju tycka...

Någon gång kring 2004 2006 dök det upp många långa trådar om hur man blir bättre spelledare och hur man hanterar dysfunktionella spelgrupper kan uppnå den form av spel man vill åt, genom att spela andra spel, med andra regler, och använd andra tekniker. Dessa var otroligt givande för mig, som då bara spelat med i stort sett samma grupp samma spel hela livet. Andra människor hade haft samma problem som jag, och det fanns lösningar.

:gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det teoretiseras nog rätt mycket fortfarande, även av de som var aktiva förr. däremot är inte wrnu rätt plats för det längre. de som var intresserade av det nya har fått det de ville ha, och de som inte var sugna lär inte ändra inställning. har man stått emot i 10 år lär man inte rubbas.

Det nya forumet är väl slutna diskussioner, där mer spetsade eller fokuserade tankar får utrymme. kanske kaleidoskoparna, kanske indierummet, kanske nno, kanske Hans funderingar.

Samtidigt renodlas stilarna. Jag ser fram emot nästa stora händelse, vaf det än kan vara.