Nekromanti Rollspel.nu-grupp i WoW …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Med anledning av denna tråd lägger jag upp en omröstning för att se vad eventuella deltagare skulle vara intresserade av.

Foggmock

Myrmidon
Ska vi kanske debattera lite också?

Jag röstade Horde - PvE - RP, för att:

1. Jag vill vara troll. De är så jävla coola. Fraktion spelar mig ingen större roll egentligen, så där kan jag kompromissa.
2. PvP:andet verkar inte lika roligt och omväxlande som PvE, och jag tror vi har bättre chanser att lyckas och ha skoj tillsammans som PvE. Ska vi lira rätt casual så känns ju något där det inte gör nått om ett par är borta (40-mannaraids är ju inte aktuellt på ett tag ändå :gremsmile:) som lämpligt.
3. RP - en självklarhet att vi rollspelar lite granna iallafall. Vi får sätta upp lite Ventrilo eller motsv. så kan vi ju få riktigt mys. Vi är ju ändå rollspelare och inga nedra powergamers. Även om WoW bara handlar om att powergejma egentligen :gremlaugh:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Rollspel.nu-grupp i WoW …

Jag röstade Alliance - PvE - Normal.
Motivering:
Jag har mest spelat Horde hittills och skulle vilja testa på Alliance lite mer, men det spelar egentligen ingen roll så länge jag slipper spela som Mage, Hunter eller Shaman. Drar gärna en präst eller så dock.
PvE för att PvP går allt som oftast ut på att man blir dödad av level 60-karaktärer när man själv är mellan 15-50.
Normal för att min uppfattning av RP är den att det är väldigt strängt vad man får och inte får göra vilket gör att skitsnack om annat oss emellan kan göra att vi blir pungsparkade. Det är lättare att rollspela lite på en normal server än på en RP-server, är min uppfattning i vilket fall.

Dante

Staff member
Ställningen so far …

Hittills fördelar sig rösterna sålunda:

Alliance 4– Horde 6

PvE 7–PvP 3

Normal 3–RP 7

Själv röstade jag för RP, men efter Yassemannens klarsynta inlägg tror jag att jag ändrar mig till Normal.

Ställningen för Normal vs RP skulle då vara 4–6.

Nightowl

Champion
Normal för att min uppfattning av RP är den att det är väldigt strängt vad man får och inte får göra vilket gör att skitsnack om annat oss emellan kan göra att vi blir pungsparkade.
????

Totalt motsatt min upplevelse; jag har ALDRIG mött nån som rollspelat även på RP-servar. Undantaget är i mitt gille, och även där var vi ganska slappa. Alla tillfälliga kontakter rollspelade noll, i 99 fall av 100.

(Och jag har inte särskilt höga krav på "rollspel" heller, om ni trodde något annat.)

Erik

Ackerfors

Alas, your rapids!

Nightowl said:
Totalt motsatt min upplevelse; jag har ALDRIG mött nån som rollspelat även på RP-servar. Undantaget är i mitt gille, och även där var vi ganska slappa. Alla tillfälliga kontakter rollspelade noll, i 99 fall av 100.
Okej, skumt, men i så fall kvittar det verkligen jättehårt för min del om det är Normal eller RP. Om det inte är någon skillnad känns det inte som att det spelar någon roll vilket det blir. :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon
Re: Ställningen so far …

Jag med, tror jag. Men som ytterligare ett klarsynt inlägg klargjort så verkar det inte spela någon roll. Så det spelar mig ingen roll. Bara vi rollspelar lite. :gremsmile:

Gardener

Champion
Om det inte finns några krav och rollspelandet inte efterlevs, varför då välja en RP-server? Då låter det som om det bara blir begränsningar utan någon anledning, och det känns bara dumt. Nu röstade jag iofs på RP tror jag, men det var mest för att jag inte testat det än. Sen vet jag inte hur stor mening det är att rollspela i WoW-världen, och i ett datorspel, men det kanske bara är jag.

Fast jag kommer försöka skapa en gubbe oavsett var det blir, för jag vill ju vara med på ett hörn iaf. I alla fall om nåt händer innan min betalning går ut.

Nightowl

Champion
Om det inte finns några krav och rollspelandet inte efterlevs, varför då välja en RP-server?
Säg det. Gammal vana? :gremlaugh: När jag började spela trodde jag det skulle vara mer RP (egentligen = mindre OT-snack) på en RP-server, så jag valde en sådan. Alla jag varit på sedan dess har ändå varit RP-servrar. Möjligen är jag rädd det ska vara än värre på andra servrar... :gremgrin:

Erik

Foggmock

Myrmidon

Jag kan tidigast börja spela fredag nästa vecka, då jag får lön. Det kanske kan vara ett bra riktmärke, att vi alla har bestämt oss för vad vi ska spela och att vi drar igång och grindar lite grand själva under fredagen/helgen, jag vet inte hur högt man borde vara för att det ska vara lönt att "gruppa", har spelat upp en dvärgpaladin till level 6 och han var inte direkt imponerande i det läget, och hade inte röjt några dungar utan mest jagat varg/björn för päls i questväg.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Om...

...Ingen tänker spela en uschlig odöd så är 10-12 en bra nivå att samlas på. Då börjar det bli dags för första instansen och alla är skickade till Barrens för att göra uppdrag där.

Pax för trollprästen, förresten. :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon
Re: Om...

Odöda hade jag hoppats vi slapp, mest för att jag inte gillar att de är med i spelet öht :p

Jag vill nog vara trollshaman, tror jag. Annars kanske warlock eller hunter.

Dante

Staff member
Pax för …

… orc hunter.

Alla som väljer att spela orc eller troll kan ju börja spela tillsammans från allra första början. Får vi flera tauren kan ju de lira tillsammans, etc.

Det finns ju ingen anledning till att vi INTE skulle lira med varandra redan från level 1.

Dante

Staff member
Normal eller RP? …

Okej, det verkar som om inga fler tänker rösta.

Att det blir Horde och PvE står ju klart.

Men om vi räknar in min och Fogges ändrade röster står det lika mellan Normal och RP.

Som jag ser det finns det både fördelar och nackdelar med båda:

Normal
Fördelar: Vi kan rollspela bäst vi vill, men också flamsa lite om vi känner för det – utan att få reprimander eller bli kickade.
Nackdelar: Normal-servrarna är fulla av korkade idioter.

RP
Fördelar: Rollspelande uppmuntras. Vi slipper de flesta korkade idioter.
Nackdelar: Vi MÅSTE rollspela, enär flams is frowned upon.

Jag har aldrig själv spelat på en RP-server, så jag har ingen koll på hur strikta krav som egentligen ställs. Det kanske kan vara skönt att slippa idioter. Och flamset kan ju skötas i någon privat kanal.

Det vore f.ö. coolt om alla valde att spela som orc eller troll, för då kan vi alla spela ihop från level 1.

Foggmock

Myrmidon
Re: Pax för …

Nej, det håller jag med om, det var mest för eran skull iom att jag inte kan hoppa in förrens till nästa helg. Kan ni ju grinda er till 10-12 på egen hand under veckan och så sköter jag mig själv under helgen så spelar vi ordentligt tillsammans med varandra när jag är ifatt.

Okej, hunters är väl rätt ok tanks? Och så har vi en helare i prällen, och shamaner ska tydligen vara rätt bra andrahelare och andratanks. Vad behöver vi mer? Nån som kan diska ut DPS?

Själv är jag lite osäker på trollshamanandet, trollen är tydligen de sämsta shamanerna (eller ja, deras rasförmågor kompletterar/förstärker shamandet dåligt) plus att yrket i sig verkar rätt spretigt (men kul att spela), jag har inte hittat något som jag tänt till på direkt medans jag letat olika "builds", varken elemental, restorationen eller enhancements, så jag kasnke ska spela något annat även om de är så jävla coola... vet inte vad annars bara :p

Blir nog en enhance/restorationtrollshaman i slutändan ändå... eller en frost mage, eller.... argh. :gremlaugh:

Dante

Staff member

Jag tänkte mig nog en DPS-hunter, men med rätt pet (dvs. björn med growl) kan jag tanka hyfsat.

Skinning och leatherworking som skills såklart.

Gardener

Champion

Åmmeh! Det är ju den sista kombon jag har kvar så har jag provat alla raser och klasser. Jag tror jag struntar i din paxning och gör en sån också ändå. =]

Håler med om samspelandet, att bonka livegna orcer i huvet med en pinne är lika roligt att göra tillsammans som Molten Core... Eller, det är ju roligare, eftersom det är ett av de bästa questerna i hela spelet.

Dante

Staff member

Visst, kör hårt. Vi kan vara brorsor eller nåt.

Nu har jag dessutom läst Blizzards Role-Playing Policy och förordar därför (med mer eftertryck än någonsin tidigare) att vi lirar på en Normal-server.

EchonCique

Hero
Både ock? :)

Hur mycket tid är det begärt/tänkt att läggas ned på det?

Jag finner spelet fascinerande. Det är ett bra spel, gediget och kvalite rakt igenom, men det brister på en hel del andra punkter. Som allt med end game och PVP.

Jag hade gärna provat på RP-server, men om nu kraven på rollspelande är SÅ hårda som det skrivs här är det kanske inte aktuellt. Men det hade varit skoj och gett en annan aspekt av det hela, än den oh så tråkiga grindingen.

Och dödsballt att spela ihop från level1 tills man slutar. Det är nog den enda premissen jag skulle spela spelet under, så DET låter som en ypperligt bra ide.

Vill nu någon sponsra mig så jag kan aktivera mitt konto så är jag mer än gärna med också *hint*.

thark

Hero
Re: Normal eller RP? …

RP
Fördelar: Rollspelande uppmuntras. Vi slipper de flesta korkade idioter.
Optimistiskt. Det är färre korkade idioter—vilket likafullt betyder att det finns ganska många av dem.

Främsta anledningen att spela på RP-server är att när man ser någon med namnet "Drizztkillah" (eller motsvarande) så kan man rapportera det och faktiskt förvänta sig att något händer. :)

Antalet som faktiskt RPar i någon som helt signifikant utsträckning är försvinnande litet, men inte helt obefintligt.

(Jag spelade min primära filur på Earthen Ring, av förmodligen samma anledning som huvuddelen av personerna på servern—det var där polarna spelade.)