Nekromanti Rollspel.nu Harlem Shake

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Recca said:
Hade du brytt dig lika mycket om de dansat tango? Tango är ju nationaldans i Argentina. Är det en annan sak?
Intressant det där, att det dykt upp en harlem shake, en dans från ett område med historia av sociala problem, och inte en tango shake eller någon annan shake uppkallad efter en dans som är kulturellt etablerad i vit medelklass. Kanske det har något att göra med........

....privilegie???

Jag skulle gärna se lite video på hur riktig harlem shake ser ut.
Jo, jag tänkte ju själv att det skulle kunna vara skillnaden på en tänkt tango-meme och harlem-memen. Men ville låta Anchorman svara på frågan eftersom det var han som uttryckte upprördheten. Han lyckades inte riktigt motivera anledningen till att han tyckte det var så hemskt (ovanligt?). Du gjorde ett bättre jobb, Arvidos.

G

Guest

Guest
Arvidos MC said:
Stövelkatten said:
Arvidos MC said:
Det är en film på ett gäng sportsnubbar i ett vardagsrum som dansar till medeltida flöjt och trummor. Efter 45 sekunder så säger en röst WELCOME TO DUNGEONS AND DRAGONS och snubbarna börjar humpa en jättestor gosedjurs-beholder och fjoll-kasta plyschtärningar på varandra.
HAHA! :gremlaugh:
Så jävla bra.

Någon som är på?
Ta med flöjten, vi spelar in det på DanCon!
Lätt! :gremsmile:

Beholdernallen blir lite knepigare men man kanske kan ta en stor kudde och sy på lite cykelslangar eller nåt.

Sodivra

Champion
Recca, Vitulv:

Ärligt talat, jag tycker som Anchorman och Harlemborna i videon, att det är drygt när någon tar namnet på ens grej och gör något annat med det. Sen nämnde jag privilegie för att retas med Recca, förlåt. :gremsmile:

Men på det kan man ju lägga att ju mer exotiserad och i underläge gruppen som gör det känner sig, desto mindre roligt blir det ju för dom. Vita nörd-skämt som vita nördar drar idag tycker jag är roligare än vita nörd-skämt som filmmanusskrivare drog på 80-talet.

Anchorman

Swashbuckler
För mig handlar det mest om att man tar något som redan finns och snor namnet och gör något helt annat. Jag är inte emot själva grejen bara väldigt tråkigt att det just heter harlem shake då detta redan är en etablerad dansstil.

Delar utterligare en video:

youtube.com/watch?v=xt_4yv3_INw

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Recca, Vitulv:

Ärligt talat, jag tycker som Anchorman och Harlemborna i videon, att det är drygt när någon tar namnet på ens grej och gör något annat med det. Sen nämnde jag privilegie för att retas med Recca, förlåt. :gremsmile:
"att det är drygt när någon tar namnet på ens grej och gör något annat med det" - gör något som är töntigt eller dåligt menar du väl? Eller snarare just det där med privilegie som du tryckte på innan.

För när de svarta snodde n-ordet och bögarna snodde ...ja, bög. Så var det ju positivt.

Men det är ju inte samma sak. Jag argumenterar inte ens emot dig, Arvidos. Jag har förstått precis er position till 100% och jag håller med er. Jag saknar liksom inte varken analysförmåga eller empati. Men tycker att det kändes som ett lite inkonsekvent uttalande precis här ovan. För det kan ju inte endast handla om att "ni tog nåt som va mitt o gjorde nåt annat av det" för i så fall skulle våra bilar va tvungna att rulla på fyrkantiga hjul (typ. ok, knäpp liknelse men ni fattar kanske). Det blir med ens fel att uttrycka sig så kort som du gör ovan här precis.

Vidare så förstår jag inte ditt ret faktiskt. Antar att det ska vara nån sorts liknelse till mina feministiska åsikter?

Edit: Jag kanske är lite Autistisk nu igen men jag är absolut inte irriterad utan läs mig med snällrösten så ligger ni rätt i volym och tonläge. :gremlaugh:

RasmusL

Champion
krank said:
Men jag tycker att det är intressant att diskutera.
Absolut och någonstans här måste vi närma oss gränsen för hur långt man får dra negativa associationer. När det är en låt döpt efter en dans förknippad med en "folkgrupp" som använts till en video i vilken folk dansar på ett sätt som skulle kunna uppfattas som "inte seriöst", är det då rasism?

Jag såg en kvinna med en prick i pannan i en film och som vi alla vet förekommer swastikan inom hinduismen, vilket verkligen är en rasistisk symbol i vissa kretsar. Jag bli också lite trött på folk som ser på den svenska tv-serien Lorry nuförtiden efter den här händelsen.

Skämt åsido så visst är det väl bra att det diskuteras och jag tycker att det är väldigt spännande var man drar gränserna, hur många steg bakåt man kan ta och i vilken grad innehållet ursäktas av skaparens ovetskap.

Fienden

Hero
Anchorman said:
För mig handlar det mest om att man tar något som redan finns och snor namnet och gör något helt annat. Jag är inte emot själva grejen bara väldigt tråkigt att det just heter harlem shake då detta redan är en etablerad dansstil.
What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet;

Sodivra

Champion
Recca said:
Vidare så förstår jag inte ditt ret faktiskt. Antar att det ska vara nån sorts liknelse till mina feministiska åsikter?
Plötsligt så hade jag mest pk-cred i diskussionen. Ha-ha, liksom! Det tyckte jag var kul.

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Recca said:
Plötsligt så hade jag mest pk-cred i diskussionen. Ha-ha, liksom! Det tyckte jag var kul.
Men berätta istället! :/

Sodivra

Champion
Recca said:
Arvidos MC said:
Recca said:
Men berätta istället! :/
Men det var ju det där jag tyckte var roligt med att skriva "....privilegie???"

Vi skulle pratat om det här på DanCon så hade jag kunnat göra det mer pedagogiskt genom att göra roliga röster och grejer!