entomophobiac
Low Prep High Play
@Måns kommentar i den här ypperliga tråden fick mig att fundera lite. Eftersom det är omöjligt för mig att bara hålla med om något så funderar jag på om det här faktiskt stämmer.Men det är detta jag menar att nyare spel i denna skola ändrat på. Det är idag mycket tydligare "vad man gör" i spelen.
En stor anledning varför jag började skumma spelledarsektioner i spel var en magkänsla om att vårt minne av dem är ganska dåligt och oftare bygger på generaliseringar, från andra eller oss själva, snarare än vad som faktiskt står i spelen. Det här är en känsla jag blir allt mer säker på att den faktiskt är korrekt. Inte minst för att många äldre spel är väldigt väldesignade, men lätt klumpas ihop med varandra ändå.
Grejen är ju att OD&D, (Classic) Traveller, och även flera av de spel som jag tar upp i den tråden (som James Bond, Star Wars, och TOON) faktiskt är väldigt tydliga med hur de är tänkta att spelas. Utöver dem har vi regler som MasterBook-systemet, där mycket berättelseagens introduceras genom kortleken och den är uttalat ett verktyg för att spetsa till handlingen på spelarnas initiativ, exempelvis. Alltså mekanismer som rakt motsäger flera av de tankar vi ofta har om äldre rollspel.
Men visst finns en skillnad ändå.
Ett rollspel som Blades in the Dark, med sina extremt tydliga system som är tänkta att skapa en väldigt specifik upplevelse, eller Apocalypse World, som faktiskt formaliserar spelledarens uppgifter flera steg längre än något av de äldre spelen. (Även om Star Wars upplägg med saker du kan göra för att matinéa till ditt spelande faktiskt påminner en hel del om MC moves.)
Det jag tycker är spännande är egentligen vad som är den faktiska skillnaden på nu och då, och inte bara en idé om skillnader?
Handlar det i första hand om att vi som läser och spelar är äldre, och därför har med oss andra ingångsvärden, eller faktiskt läser mer noggrant - därför följer vi böckerna som de skrivits idag där vi inte gjorde det förr?
Har vi helt enkelt lärt oss vad vi själva tycker är roligt och kan därför sålla bättre?