Nekromanti Rollspel.nu:s Rollspelsklubb 2014: Juli

Max Raven

T12-kultist
Välkommen till Rollspel.nus rollspelsklubb.

Reglerna är enkla: Läs eller spela ett rollspel. Skriv om det i tråden. Ha gärna med saker du gillar med dem och varför, men det är inget krav.

Jag själv har en samling rollspel jag knappt ögnat igenom och spelar i två olika grupper just nu, så jag kommer nog att göra ett par inlägg. :)

God45

#PrayersForBahakan
Jag har spelat en hel del Pathfinder under månaden. Pathfinder är fantastiskt eftersom det finns regler för allt, demoner, mekaniska halvgudar, mordiska orakel, halvänglar och en massa klasser och andra grymma grejer. Problemen med det är att det gärna blir någon regel som man inte kan vilket kräver en rulings not rules attityd OCH pålästa spelare och spelledare. Men jag finner att det är värt det. Bästa officiella kampanjerna är Kingmaker om du vill ha en sandlåda och Reign of winter om du vill ha något handlingstungt. Bästa icke-officiella är Way of the wicked som är den bästa onda kampanjen någonsin. Pathfinder är i sig inte balanserat för fem ören men bra spelare och bra spelledare hittar sin egen balans (jag rekommenderar att infektera fightern med lychantropi runt level 5).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bra initiativ! Jag behöver komma igång med mitt rollspelsläsande...

Däremot tänker jag helt på eget bevåg bestämma att jag får skriva om moduler såväl som spel.

Under Juli har jag nog faktiskt bara läst Glory till Eclipse Phase faktiskt. Det är ett himla bra äventyr som fick mig att bli sugen på att göra ett nytt försök att spelleda Eclipse Phase under hösten. Fokus på undersökning och mysterier och rätt bra progression. Lite för mycket "slå tärning för att få ledtråd" men det moddar man ju lätt bort. Sen finns det goda möjligheter till strid om man absolut vill men det finns en massa andra tänkbara lösningar också. Jag gillar dessutom att äventyret är skrivet för att kunna fungera som introduktion av spelare och första kontakt med Firewall.

Just nu håller jag på och läser The Devotees som också är ett äventyr till samma spel. Inte lika imponerande, men jag återkommer när jag blir klar.

Sen ska jag nog också försöka läsa igenom hela grundboken igen också, nu när jag har fjärde utgåvan tillgänglig.
krank said:
Förra månaden läste jag Fate Core 3.0, och jag har sammanfattat några lösa tankar i ett textdokument, men jag ska nog skriva ihop det till en riktig recension vid tillfälle...

GnomviD

Heresiark
I onsdags speltestade vi w176:s "Berörd". Demoner finns och världen håller på att falla samman. Jag var Jean-Marie, stafettläkare som dealar med en demon, som försökte hålla ordning i internflyktinglägret i Vidsel, i det Fria Norrbotten. Min demon lockade mig att avvisa busslasterna med nya flyktingar och trots att jag lyckades genom magi övertyga Korpas rollperson Molly, hemvärnsmajoren som styrde lägret i järngrepp, att skicka dem vidare till Kiruna under förevändning att de var tuberkulossmittade blev jag hindrad av den frikyrkliga kristdemokraten Jan, vice ordförande i lägrets socialutskott.

Lite annat hände också, men det var mest smågrejer. Syftet var att testa mekaniken och reglerna och även om vi skickade den tilltänkta beröringsmekaniken (det var +30 och alla var superklibbiga) fick vi känna på spelet och snacka om hur man kan slipa till det. Jag ser fram emot nästa speltest.

Ymir

Liten kantbaron
Min spelgrupp har på sistone spelat Mylingspels Pirater!, vars regelmotor är en förenklad version av En Garde! Reglerna är ganska solid neotradd med många smarta lösningar, men jag saknar en del element och upplever att det T20-baserade systemet skalar lite dåligt på högre nivåer (plus att jag hatar alla stridssystem där folk har olika många handlingar). Däremot är researchen, settingbeskrivningen etc fruktansvärt genuina och välgjorda, och grundboken i allmänhet extremt solid med basically allt du behöver för att bli inspirerad och spela askoola, mer eller mindre historiskt korrekta piratkampanjer.

Reglerna för skepp och skeppsstrid är smidiga och smarta och nästan allt man kunnat önska sig, och reglerna för skeppsdesign är jätteroliga, men att spelleda Pirater! har också fått mig att inse min latenta och extrema fascination för segling, Age of Sail och allmänt nautiskt bös, och det får mig att verkligen sakna lite mer djupgående regler för besättningar, navigation, strömmar, vindar, vågor, etc, vilket tex Sjöfarare & Pirater-modulen till Eon hade väldigt bra med.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har läst äventyrsmodulen The Devotees till Eclipse Phase. Jag upplevde den som ganska virrig och svåranvänd, tyckte informationen var konstigt sorterad och det var lite svårt att få grepp om vad rollpersonerna kunde resp. förväntades göra. Grundplotten var dock rätt bra, jag tror att om jag skulle sätta mig ner och rita upp lite relationskartor och sånt, och rita nya kartor över den fysiska stationen, och kanske fixade lite där det behövdes (arbetsgivare tom mitt i äventyren kommer på nya order att skicka via dyrbar kvantkommunikation t.ex... Kändes mest som nåt den ursprunglige spelledaren gjorde eftersom hens spelgrupp fastnat).

Så... Bra miljö, bra grupperingar och dynamik, cool premiss men slarv i strukturen och själva äventyrsbygget.

Basenanji

Postd20modernist
Mitt rollspelsläsande är en aning beroende av årstid. Sommaren brukar vara den tid på året då jag vältrar mig i Pathfinder/DnD3.5 men i år så har jag sneglat väldigt många gånger mot d20 Modern. Förmodligen är jag den enda i Sverige som tycker att det är ett bra spel.

Så ja, jag har åter igen skummat reglerna och bevistar internetz mörkaste hörn med d20-relaterat material. Senast en video från 2014 där någon snubbe gör en video-review av spelet: Killen säger ”a review of a old book…” ;) http://www.youtube.com/watch?v=T3MhlVWomio

Saken är den att jag i bakhuvudet har någon sorts idé om att spela rymdskräck (den bästa subgenren någonsin). Mitt liv som oupptäckt Starcraft 2-proffs har sakta men säkert influerat mig förstås. Kolla lite på sc2casts.com om ni vill se vilka rymdmiljöer som har inspirerat mig.

Det jag gillar mest med d20 Modern är att det innehåller precis lagom mycket mekanik för att det ska vara kul som spelare, men ändå inte så mycket resurser att man slipper anstränga sig. Det vill säga: de resurser rollpersonerna har tillgång till är hyggligt välbalanserade. I mina ögon blir det tråkigt att spela DnD/PF på >level5 just bara för att man som spelare kan förlita sig så mycket på spells/feats/etc. Det jag vill åt är att spelet utmanar spelarna att resonera om vad de borde göra, och därefter använda sig av sina gejmistiska resurser så optimalt som möjligt. Kanske är mitt sätt ett tråkigt sätt att spela rollspel på, men d20 Modern kommer närmast en sådan spelstil som jag ser det.

Och sedan tröttnar jag aldrig på featuren att man inte väljer vilken klass man är (rogue, wizard, fighter, etc), utan vilken förmåga (strength, dexterity, intelligence, etc) som utmärker ens rollperson. Eller: jo, man väljer något yrke i ett senare skede, men i första hand är det rollpersonens förmågor som blir avgörande för vem hen är.

Och så är ju reglerna lätta att förstå sig på (för mig). Jag har blivit för gammal för att orka sätta mig in i nya komplexa regelsystem/detaljrika spelvärldar. Hav tålamod med en som föddes på 1970-talet. ;)

Max Raven

T12-kultist
Jag har spelat en del Rogue Trader på sistone - som navigator.

Jag har ännu inte riktigt sett charmen i spelet - SL har i regel fokuserat mer på dungeoneering (något jag tycker fungerar sådär med RT) och det har varit lite obalans på vad vi mött - i regel mycket starkare än vad vi kunnat hantera. Men han lär sig, får se vad som händer längre fram.

Dark Heresy har jag också spelat lite. Det pinnar på. Spelet har ganska mycket bloat för en adept (som jag spelar), framförallt när man är i de högre rankerna - IMHO.

Båda spel mår bra av lite husreglande (t ex samma kostnad för alla egenskaper) men är... ok. Inte bästa jag spelat någonsin, ärligt talat, men kompetent BRP-variant. Modifikationerna för slag är också lite meh - det känns pilligt utan att ge mycket för det.

Jag har varit sugen på att testa att spelleda LotFP. Får se.