Mitt rollspelsläsande är en aning beroende av årstid. Sommaren brukar vara den tid på året då jag vältrar mig i Pathfinder/DnD3.5 men i år så har jag sneglat väldigt många gånger mot d20 Modern. Förmodligen är jag den enda i Sverige som tycker att det är ett bra spel.
Så ja, jag har åter igen skummat reglerna och bevistar internetz mörkaste hörn med d20-relaterat material. Senast en video från 2014 där någon snubbe gör en video-review av spelet: Killen säger ”a review of a
old book…”
http://www.youtube.com/watch?v=T3MhlVWomio
Saken är den att jag i bakhuvudet har någon sorts idé om att spela rymdskräck (den bästa subgenren någonsin). Mitt liv som oupptäckt Starcraft 2-proffs har sakta men säkert influerat mig förstås. Kolla lite på sc2casts.com om ni vill se vilka rymdmiljöer som har inspirerat mig.
Det jag gillar mest med d20 Modern är att det innehåller precis
lagom mycket mekanik för att det ska vara kul som spelare, men ändå inte så mycket resurser att man slipper anstränga sig. Det vill säga: de resurser rollpersonerna har tillgång till är hyggligt välbalanserade. I mina ögon blir det tråkigt att spela DnD/PF på >level5 just bara för att man som spelare kan förlita sig så mycket på spells/feats/etc. Det jag vill åt är att spelet utmanar spelarna att resonera om vad de borde göra, och därefter använda sig av sina gejmistiska resurser så optimalt som möjligt. Kanske är mitt sätt ett tråkigt sätt att spela rollspel på, men d20 Modern kommer närmast en sådan spelstil som jag ser det.
Och sedan tröttnar jag aldrig på featuren att man inte väljer vilken
klass man är (rogue, wizard, fighter, etc), utan vilken
förmåga (strength, dexterity, intelligence, etc) som utmärker ens rollperson. Eller: jo, man väljer något yrke i ett senare skede, men i första hand är det rollpersonens förmågor som blir avgörande för vem hen är.
Och så är ju reglerna lätta att förstå sig på (för mig). Jag har blivit för gammal för att orka sätta mig in i nya komplexa regelsystem/detaljrika spelvärldar. Hav tålamod med en som föddes på 1970-talet.