Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v10

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Morgana och Igrayne pratar med varandra två gånger. En gång om Morganas far och en gång om vad som kommer hända med dem efter kriget. Så testet är uppfyllt.
Tja, Morganas far är ju man så det räknas inte. Det där med kriget glömde jag bort så okej då: testet klarat. Om än jäkligt knappt =)

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Solklart en av de bästa filmer som har gjorts; den är inte bara gjord i väldigt teatralisk form, den är dessutom väldigt symbolisk...

Det hände att somliga beklagade sig över exempelvis 13-14-talsrustningarna, vilket från Boormans sida användes för att visa riddarnas uppgång och fall (lägg märke till lystern i rustningarna som börjar solkiga, svarta och bruna, går över till skinande stålglans vid Lancelots ankomst, för att sedan återgå till glanslöshet).

För övrigt har de klassiska musikpassagerna fogats in tämligen väl; "Siegfrieds funeral music" vid arthurs död, "Parsifal" när Percival löser gralgåtan, etc.

För övrigt är "Le morte d'Arthur" (som Boorman mestadels utgår ifrån) ca 938 sidor lång (i min upplaga), och innehåller så många historier att det skulle räcka till en synnerligen lång serie.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Gillade alltid de där första rustningarna bäst! Tyckte de där glansiga grejerna såg lite fjantiga ut. Men som du säger: sybmolik. Det var väldigt talande för deras utveckling.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
Gillade alltid de där första rustningarna bäst! Tyckte de där glansiga grejerna såg lite fjantiga ut. Men som du säger: sybmolik. Det var väldigt talande för deras utveckling.
Plus, Lancelot är Fransman i filmen. Han ska se lite fjantig ut, medan han förintar allt motstånd :gremlaugh:

Franska riddare är de bästa riddarna! :gremsmile:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
God45 said:
Spoilers!

"a record of the comings and goings of arbitrary, inconsistent, shadowy, figures who are not heroes but simply giants run amok.”

Se den här filmen! Se den nu! Har du redan sett den se om den!
Jaså, en till som sett Excalibur! *S* Finns inte mycket att tillägga, annat än din sista kommentar. Förutom att den sk kritiken kanske bör ses i ljuset av hur svårt det måste vara att filmatisera en roman, som är exakt så som Roger Ebert beskriver filmen. Vilket fortfarande inte är mycket att kritisera. :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Ithaqua said:
God45 said:
Spoilers!

"a record of the comings and goings of arbitrary, inconsistent, shadowy, figures who are not heroes but simply giants run amok.”

Se den här filmen! Se den nu! Har du redan sett den se om den!
Jaså, en till som sett Excalibur! *S* Finns inte mycket att tillägga, annat än din sista kommentar. Förutom att den sk kritiken kanske bör ses i ljuset av hur svårt det måste vara att filmatisera en roman, som är exakt så som Roger Ebert beskriver filmen. Vilket fortfarande inte är mycket att kritisera. :gremwink:
Jag gillar att det är jättar och inte hjältar. Jag bara gillar hur Ebert ger det här perfekta citatet som någonting negativt medan jag ser det som poängen med filmen :gremlaugh:

Zorbeltuss

Hero
Jag har sett tre filmer denna veckan, men då jag inte känner att det är särskilt givande att varken skriva eller läsa i denna tråden förutom bechedel testet kommer jag hoppa av.

/Zorbeltuss

Radioaktiv

Hero
Jag har sett Life of Pi. Jag tror inte att jag behöver skriva något speciellt om den, den kan väl inte ha undgått någon? Men om det nu undgått någon så handlar det om en pojke och en tiger som sitter i en båt ihop ett bra tag.

Hm. Vad säga. Det kan vara den vackraste filmen jag någonsin sett. Vissa scener fick mig att tänka på bisarra (men vackra) drömmar som jag haft om havet, eh, nä, så mycket borde jag nog inte flumma ut, men se filmen, om inte annat för att den är så otroligt vacker! Har det framgått att den var snygg? Jag hoppas det. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Jag hann med en kortis till den här veckan:

George Lucas in Love!

Jag tänker inte beskriva handlingen, för den är nio minuter lång. Ni hinner se den innan det är imorgon, jag lovar!

Recensionen blir inte lång den heller! I sin korthet och enkelhet så är det ett litet kärleksverk tillägnat en älskad filmserie och en lättparodierad regissör.

Den är förvånansvärt välfilmad, välspelad och välklippt, och till och med musiken är bra (även om den är lite artificiell).

Se den. Fnissa lite. Le lite. Och avsluta veckan lite gladare.

Übereil

Swashbuckler
Radioaktiv said:
Hm. Vad säga. Det kan vara den vackraste filmen jag någonsin sett. Vissa scener fick mig att tänka på bisarra (men vackra) drömmar som jag haft om havet, eh, nä, så mycket borde jag nog inte flumma ut, men se filmen, om inte annat för att den är så otroligt vacker! Har det framgått att den var snygg? Jag hoppas det. :gremsmile:
Du tyckte den var så jävla snygg, Anarch tyckte den var så jävla snygg, jag tyckte den var småcharmig men lite seg.

Jag har nog inte sådär jättemycket känsla för estetik, tror jag.

Übereil