Battleship har jag sett.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qDMXkPfxjOc"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/qDMXkPfxjOc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Och... det var tur att jag gick in med åsikten om att den inte är bra, för den är ju inte bra för fem öre.
Det är också tur att den börjar med att demontera Hollywoodfysikvarnaren och lämnar den gråtande och rykande i ett hörn. Så fort de där lysande radiostrålarna skickas upp för att skicka en signal till en fjärran stjärna så talade filmen om för mig vad det var för en film. "Jaha, det är den sortens film."
Det gör att man kan strunta i en massa dumheter, för filmen är smockfull av dem.
Och när man struntar i dumheterna så blir det kvar en del kul grejjer: Rihanna gör en riktigt kul kvinnoroll i Flottan, till exempel, som har klara Aliens-Vasquez-vibbar. Brooklyn Decker har också en sympatisk kvinnoroll och är inte bara flickvän till huvudpersonen. Liam Neeson är bitter som vanligt, och jag gillar den bitterheten. Alexander Skarsgård är den klokare äldre brodern, och han gör ett bra intryck under de få dukminuter han får innan han och hans skepp blir skrot. Och jag älskar Canales, överstelöjtnanten med benproteser - skådespelaren Gregory Gadson är överste på riktigt och har benproteser på riktigt, så det känns att den biten på riktigt. (En av de få saker som gör det, kan jag tillägga.)
Utomjordingarna är genomtänkta och intelligent gjorda. De tänker, de funderar, de har taktik, och de är inte urskiljningslösa mördare av allt. Det sagt så har jag svårt att förlikas med att deras dräkter ser ut som Iron Man och att de verkar ha blandat ihop en schweizisk armékniv och en köksmixer som handske. Deras skepp är coola och snygga och har balla vapen, men jag kommer inte riktigt överens med deras grodhopp. Det enda jag egentligen stör mig på är den där flygande sågklingan. Den är lite för mycket wtf för mig.
Sen är det väldigt snällt av utomjordingarna att hoppa från sonarboj till sonarboj i ett rutnät sådär, så att man kan spela Sänka Skepp på riktigt. Nå, med tanke på att filmen bygger på det spelet så var väl den scenen oundviklig.
Men så har vi Taylor Kitsch. Eller snarare rollen som Hopper. Hans story är en helt normal Campbellsk hjälteståry med allt vad det innebär och är så förutsägbar och dum. Storyn är samma som Mavericks story i Top Gun, fast med dumhetsförstärkaren på 11. Hade den här filmen varit beroende av Hoppers story så hade den fallit platt som en sten.
Som tur är så är den inte beroende av Hoppers story. Den här filmen är ett parti Sänka Skepp kombinerat med en rekryteringsfilm för flottan, på ungefär samma sätt som Top Gun inte är en film om Maverick, utan en sportfilm kombinerat med en rekryteringsfilm för flottans flyg och en rockvideo-opera. Och även om Sänka Skepp-scenen är så stendum att den numera döda hollywoodfysikvarnaren vrider sig av smärta och roterar i sin grav så kvarstår det faktum att det handlar om flottan.
Och det innebär hangarfartyg och jagare och närbilder på flygplan som skickas upp i luften och kameraåkningar i stridscentralen och närbilder på granater som laddas och phalanx-kanoner som kräks bly mot inkommande skott och maffiga bilder på slagskepp som skjuter bredsida med alla kanoner de har.
För filmen heter "Battleship", inte Destroyer eller Carrier. Därmed måste ett slagskepp ingå, och påpassligt nog ligger det ett i närheten, USS Missouri.
(Missouri har ju bara varit museum i 15 år idag och avställd i tjugo efter att senast ha tjänstgjort i första gulfkriget. Så man har tydligen inte städat undan alla skarpa granater och krutkarduser som ligger skräpande i magasinen. Jag menar, de har ju bara haft tjugo år på sig!)
Trist nog försöker regissören få det till att det är Hopper som filmen handlar om. Men han har fel. Även om USS Missouris roll i filmen är kort så är det bara att inse att hon har huvudrollen. Hon ligger lite stilla utanför bild i hela filmen bara för att komma in på scenen på slutet och stjäla showen, som den primadonna hon är! Och däri ligger filmens största fel.
Bortsett från att filmen har fel huvudperson, bortsett från att alla biroller är mer intressanta än huvudpersoner, bortsett från att en fysiker kvider av smärta, bortsett från att filmen har logiska luckor stora nog att köra ett slagskepp igenom...
...vem försöker jag lura, egentligen? Jag blev underhållen i två timmar genom att stänga av ungefär alla filter jag hade. Omdömet blir således: "Porrfilm för grabbar med marinintresse, midnattsfilm för den som är för trött för att gå å lägga sig, och bakfyllefilm för alla andra."