Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v23

Krille

Super Moderator
Tillägg: Vet ni vad plotten påminner mig om? Den är som om en spelledare har kommit på hur den onda skurken ska ta över världen, men inte vet hur han får in rollpersonerna i den, så han slänger in ett halvdussin actionsekvenser som knappt har med plotten att göra till ett rälsat biljettfantasyäventyr.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
Tillägg: Vet ni vad plotten påminner mig om? Den är som om en spelledare har kommit på hur den onda skurken ska ta över världen, men inte vet hur han får in rollpersonerna i den, så han slänger in ett halvdussin actionsekvenser som knappt har med plotten att göra till ett rälsat biljettfantasyäventyr.

Hahaha! Precis så. Med skillnaden att jag nog haft roligare som spelare i ett sådant äventyr än jag hade som tittare här...

Av ren nyfikenhet: Vilka Bondfilmer är sämre än den här? Jag vet och accepterar att vi har lite olika Bondsmak, så jag är inte ute efter någon jobbig vem-har-rätt här, jag är ärligt nyfiken på ditt perspektiv.

Krille

Super Moderator
krank said:
Av ren nyfikenhet: Vilka Bondfilmer är sämre än den här? Jag vet och accepterar att vi har lite olika Bondsmak, så jag är inte ute efter någon jobbig vem-har-rätt här, jag är ärligt nyfiken på ditt perspektiv.
Live And Let Die, The Spy Who Loved Me, Moonraker och A View To A Kill av de vi har sett hittills. Diamonds Are Forever och The Man with the Golden Gun var gränsfall.

Jag har för mig att jag tyckte att The World Is Not Enough och Die Another Day var sämre också, men de har vi ju inte sett än. Men å andra sidan hade jag för mig att Octopussy, The Living Daylights och Licence to Kill var nerköp också, men blev positivt överraskad av dem.

Jag ser ett mönster också: det är väldigt få av Moores filmer som imponerar på mig.

Quantum of Solace och Skyfall kan jag faktiskt inte uttala mig om alls förrän om fyra respektive fem veckor.

Jocke

Man med skägg
Jag har sett om The Avengers (2012)
Den är lite sämre när den inte är på bio, men fortfarande den bästa superhjältefilmen hittills.
Det enda som är trist är att Hawkguy Hawkeye är borta halva filmen, så när han väl skall vara med i gänget så bryr man sig inte om honom, det hade vart annorlunda om han hade nån slags nyckelkompetens på företaget...

5 av 5

Efter att ha hört Johan Wanloo gästa podcasten Arkiv Samtal så har jag, inspirerad av hans vurm för strandfilmen sett några 80-tals teenage sex comedy rullar, efter som det är samma filmer men justerat åldersskillnad.

Screwballs är en gaska usel film; Skådespeleriet är dåligt, skämten är uteslutande ordvitsar och handlingen är platt. Det finns dock mycket som räddar den i genren, bland annat heter skolan det utspelar sig på T&A high, både killar och tjejer är ungefär lika intresserade av sex (med undantag för boven i dramat, som är skolans enda oskuld) och det finns en scen där de spelar stripbowling (killarna förlorar). Det är lite för lite humor för att vara roligt och lite för lite snusk i sexet för att vara girndhouse-sexploitation.
Att se filmen är som att läsa serien Acke, men med tuttar. Hela tiden.

Klart plus för att det rockas loss rejält i bakgrunden i många scener. Det är också en hel del folk i gasmask och rigoröst rockringsanvändande mest hela tiden.
2 av 5

Zapped Again är direkt-till-video uppföljaren på Zapped som på svenska har den smått fantastiska titeln "utan ett plagg i plugget" jag valde efter att ha kollat runt på filmtipset att ge mig direkt på tvåan som är en helt stabil film i genren.
Det handlar om nån ny kille i skolan som både är snygg och självsäker men som ändå hamnar i vetenskapsklubben och hjälper dem till seger mot de onda sportfånarna.
Det är en gaska trevlig rätt snäll komedi, med ett par smarta och roliga scener, med hjärtat och hjärnan på rätt ställe.
Det är också en film där huvudpersonen lika ofta väljer att använda telekinetiska krafter för att strippa tjejer som för att ge sportfånar stryk, vilket inte problematiseras på något sett.
Filmen fungerar bättre som komedi än som skin-flick och den har egentligen mer gemensamt med filmer som Fira med Ferris än Screwballs.
Det är en musikvideo på slutet också, som är precis så dålig att den blir bra.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ydnMvfFtwno"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ydnMvfFtwno" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
3 av 5

Jag kommer antagligen att se de de första två filmerna i Lemon Popsicle serien också innan jag är klar med genren.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Alice in Wonderland (1951)

Alice in Wonderland

... eller Alice i Underlandet som den heter i svensk översättning. Jag och Enhörning såg dock filmen med orginalspråk.

Den har inte åldrats med värdighet, eller så var den helt enkelt dålig redan från början.

Den får en tvåa, det enda som räddade den från en avsmakens etta var att vi hade med oss våra mobiler och vi övergick till surfade och chattade på nätet medan filmen malde på i bakgrunden.

--

Se Tim Burtons spelfilmstolkning från 2010 i stället, den är bättre.

Jocke

Man med skägg
Re: Alice in Wonderland (1951)

wilper said:
Den har inte åldrats med värdighet, eller så var den helt enkelt dålig redan från början.
Jag tror att det är själva källmaterialet det är fel på, minns boken som ganska kass från när jag läste den som barn.

Vimes

Sillkung

wilper said:
Nej, den är fortfarande skitbra och antagligen är det direkt brottsligt att tycka något annat.

krank

Jocke Kofot said:
Jag tror att det är själva källmaterialet det är fel på, minns boken som ganska kass från när jag läste den som barn.
Den blir mycket mer intressant om man ser den som samhällskritik eller åtminstone modernitetskritik från en konservativ matematiker som är alldeles till sig över den "nya matematiken" där allt är alldeles "willy-nilly".

Min favoritläsning är dock den jag gjorde ur feministiskt perspektiv; Underlandet är trots allt styrt av en kvinna och se hur crazy allting blir då!

//Krank, off with hir head

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har också sett filmen Creepshow 2 (1987).

Eller ja, det är en film som består av tre fristående kortfilmer med en liten ramberättelse.

Jag såg den när jag var liten och tyckte den var jätteläskig, idag är den kanske inte så läskig längre men jag tyckte fortfarande att den var rätt bra i alla fall.

Ramberättelsen är en liten tecknad sak om en unge som som blir teroriserad av mobbare:
som han lurar iväg till en ödegård där han har odlat en massa köttätande växter som äter upp mobbarna.
Den är rätt menlös men också väldigt kort så den stör inte på något sätt.

Första riktiga kortfilmen som handlar om hur en trästaty börjar leva och hämnas på de som rånade och vandaliserade affären han står "på vakt" utanför. Ett par rätt kända skådisar poppar upp i vad som i övrigt är en rätt tam liten historia som handlar om heder. Men rätt okej om man tänker sig det hela som inspiration till lite indianmystik.

Andra kortfilmen handlar om någon slags oljespillsliknande varelse i en sjö och är faktiskt riktigt bra. Rollerna är ett gäng brajjrökande collageungar så eventuella brister i skådisinsattserna känns bara passande. "Varelsen" är väldigt återhållsamt gjord vilket bara känns bra och den blir faktiskt rätt läskig. Jag håller den här filmen som en av huvudmissådarna bakom min motvilja att bada i sjöar när jag var liten. Det här tycker jag helt klart är den bästa biten av filmen och är faktsikt så bra som jag kommer ihåg den från när jag var liten, även om jag inte blir rädd lika lätt längre.

Sista episoden handlar om en kvinna som kör över en liftare och sen blir jagad av hans allt mer slitna lik. Det är en sån där film där "monstret" hela tiden kommer tillbaka oavsett hur man dödar det, utan att förklara varför. Det är just det där sista som gör att den här kortfilmen funkar, för även om huvudrollen försöker resonera och förklara för sig själv så får vi som tittare aldrig någon förklaring. Möjligen tycker jag att de tar till lite väl uppenbara trick men överlag tycker jag att det är en lite småläskig film som faktiskt känns välgjord. Jag gillar att de på något sätt lyckas få huvudrollen att kännas som lite av ett våp men trotts det rätt vettig. Inget av det där "gå ut och se efter om monstret dog den här gången, för femte gången gillt" utan hon kör över den igen och igen fast hon är rädd och panikslagen.

Betyg: 3/5

Lukas

Mannen i Gult
Full metal jacket

Jag har sett Full metal jacket från 1987.

Filmen är en psykologisk studie av vad krig gör med människor.
Filmen börjar på Bootcamp där vi får se unga män tränas till att bli mördare, sedan får vi följa den unga mannen "joker" genom vietnamn under vietnamnkriget.

Det här är en ganska otrevlig film där man får se människor förfalla inte galenskap. Jag som inte har någon erfarenhet av krig tror att det här är en ganska verklig bild av vad krig är. En mörk jobbig situation som man bemöter med mörk humor.

stanley kubrick är en riktigt duktig bildkonstnär och det märks här, genom de fantastiska bilderna han målar upp av kriget. Jag satt edtt tag och undrade om det verkligen var kuliser eller om de på rktigt filmat i vietnamn (Filmen är filmad i england).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har också sett Critters (1986).

När jag var liten var den här filmen världens coolaste. Idag, not so much. Men den är fortfarande helt okej som en scifi-monster-film. Effekterna känns än idag helt okej, konceptet "monster som löper amok på landsbyggden" funkar än idag, scifielementen är rätt diskreta men även de helt okej.

Överlag: helt okej =)

betyg: 3/5, men en rätt stark 3:a.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Har också sett Spaced Invaders (1990).

Återigen en film jag minns från min barndom och den var faktiskt riktigt bra nu också! Visst har effekterna (i synnerhet rymdvarelsernas masker) har åldrats en hel del men det ser faktiskt fortfarande rätt bra ut och humorn är rätt skön. Lite balla robotar höjer faktiskt filmen en snäpp så:

Betyd 4/5 om man är sugen på en sci-fikomedi man kan se med ungarna.

Xyas

Swashbuckler
Repo Man (2010)

Jag ær egentligen ett stort fan av Jude Law, men hær gør han verkligen sin plattaste roll någonsin. Men han ær i alla fall i gott sællskap av resten av skådisarna som också verkar ha en dålig dag(ar) nær den hær filmen spelades in.

Filmens tema påminde mig om In Time, som jag faktiskt uppskattade till skillnad från den hær, i avseendet att de skulle kunna ha varit snygga metaforer før det marknadsekonomiska samhællets avsaknad av moral (kan du inte betala før dig har samhællet inget som helst ansvar , utan kan med gott samvete titta på nær du dør). Men likt In Time fegar Repo Man ur i action-rulle och "man does it by himself" istællet før att problematisera.

Handling och "twists" som kunde skådas från en mils avstånd, och føga førvånande en bechdel-fail. Faktum ær att stængde av den efter två tredjedelar før att den var så trøttsam, och såg klart den først nær jag absolut inte hade något annat att gøra.

Det blir en svag 2/5.

Kænns som jag mest ser kassa filmer i den hær filmklubben. Næsta gång ska jag se något som jag vet ær bra.

Übereil

Swashbuckler
Jag har sett The Imaginarium of Doctor Parnassus som är allmänt känd som Heath Ledgers sista rulle (tillsammans med The Dark Knight). Filmen är... konstig...

Den handlar om ett resande teatersällskap med en rätt bisarr show (de är medeltidsunderhållare i en modern tappning). Vill ni veta mer får ni se filmen själv. I alla fall, ledaren har ingått en pakt med djävulen som gör att han måste ge bort sin dotter till honom när hon fyller 16, vilket hon gör om mindre än en vecka. Hur ska det här klaras?

Filmen är väldigt konstig men samtidigt underhållande (för stunden, i alla fall). Skådespeleriet är väldigt bra. Tom Waits spelar djävulen, Heath spelar en snubbe de hittar som visar sig vara en hejdundrandes säljare/lurendrejare. Vill man veta hur filmen är bör man se den, för den är svårförklarad. Jag ger filmen 3/5, för när man såg den så hade man knappast tråkigt.

Übereil

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett Le Voyage Dans La Lune.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/0FyP2HP4gUI"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/0FyP2HP4gUI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Inspirerad av Smashing Pumpkins homage-musikvideo...
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/NOG3eus4ZSo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/NOG3eus4ZSo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

... Och med vagt minne av att någon i wrnus filmklubb såg den här för ett tag sedan) letade jag reda på filmen på youtube.

Så, världens första SF-film. Håller den idag? Nja. Typ.

Handling med lite spoilers: Trollka-vetenskapsmän bygger en kanon för att åka till månen och slåss med sina kollegor (realism!). Medelst en kanon åker de till månen och spankulerar runt, slåss med månmänniskor och tar sig tillbaka till Jorden, till vetenskapens triumf (staty-sockeln har t o m Science skrivet på basen (ser det ut som)). Vetenskapen är... sådär, men det är inte poängen med filmen heller (och modern SF har släppt igenom (spoilers) utomjordingar som kommer för att sno vårt vatten och månstenar som är mordiska insekter fast inte är det, så i en tid man inte visste så mycket om månen ger jag det här mer en free pass).

Betyg: 3 av 5.

En poäng är nog från historiskt-värde, men å andra sidan skulle jag nog lägga den på 4 i så fall - det finns en del att hämta här för en acceptabel Call of Cthulhu-kampanj eller en Viktoriansk/tidig-Edwardiansk pulp-kampanj. Science! för hela slanten.

Skaparglädjen lyser också igenom i filmen, och det är knappt tal om att dra ut på filmen onödigt. Försök få en modern filmskapare att få så mycket intryckt på under 90 minuter. :gremwink:

Historien kring filmen är nästan en bättre historia i sig, den har till och med en superskurk (Edison, som bevisar varför ren kapitalism är en dålig idé) - men det är en annan historia.

Bechdel-test: Det finns en del kvinnor, men inga i viktiga roller, och inga som "pratar" med varandra. Det är korvfest hela vägen.

Max Raven

T12-kultist
Doctor Parnassus gillade jag skarpt, men den är helt klart lite konstig. :gremsmile:

Hm, funderar på om man ska köra någon slags "gammal SF"-tema ett tag. Har redan kört 2001, men det finns fler... :gremwink:

Xyas

Swashbuckler
Max Raven said:
Historien kring filmen är nästan en bättre historia i sig, den har till och med en superskurk (Edison, som bevisar varför ren kapitalism är en dålig idé) - men det är en annan historia.
Låter spännande. Länk?

Max Raven

T12-kultist
xyas said:
Max Raven said:
Låter spännande. Länk?
Hm, sålde den berättelsen lite för bra, men: länk. Bland annat. Tror man kan hitta mer om man letar lite. :gremsmile:

Lukas

Mannen i Gult
Förra veckan började jag med projektet att se alla filmer som Christina Ricci varit med i, så nu blev det The hard way från 1991.
Den här filmen känns som något som skulle kunnat varit väldigt stilbildande. Förutom det faktum att ingen kopierade stilen. det gör filmen till en väldigt unik röra som man önskar att den var bättre än den är.

Handling: Michel j fox spelar Nick Lang den stora skådisen som vill få rollen som en hård polis. han gör det genom att följa efter Detective Lt. John Moss spelad av James Wood. John är inte direkt överlyklig med att ha en störig tonåring med sig eftersom han är upptagen med att vara en cool hård polis som önskar att han kunde lyckas med brudarna.

Jag tyckte inte om den här filmen, trotts attd en lyckas med den häftiga bedriften att vara tråkig och få mig att skratta på sammagång. Det är synd för det finns scener och ideer här jag tycker väldigt mycket om.
Jag älskar verkligen hur seriös allt är innan vi får se Nick, och hur seriöst allt är runt honom hela tiden. Det skapar en otroligt härlig känsla av fisk utan för vattnet. Samtidigt så lyckas de ganska dålig med den hårda stämningen och det hela känns sjukt orealistiskt. Så bra ide, dåligt genomfört.

Jag älskar att scenerna har riktiga folkmassor, jag menar att det är männskor överallt och att krameran ibland inte kan se huvudpersonerna för att människor är i vägen. Det här skapade en fantastisk känsla av att det faktist var en folk massa och inte några statister utplacerade på lämpliga ställen.

Så veckans Ricci recension: Svårt att säga så mycket eftersom hon bara hade typ tre repliker. men hon var på inget sätt dålig.

Gillade jag filmen?
Nej

är jag glad att jag såg den?
Ja

kommer jag se den igen
Nej

En film som har ett slitet koncept, kommer med bra ideer och genomför dem dåligt.
nej den har filmen räddas inte ens av att man får se Michel j fox klättra på ett stort Michel j fox huvud.

krank

Jag har sett Star Trek: The motion picture, alltså den allra första Startrekfilmen.

Någonting hemskt konstigt och farligt, som omger sig med ett stort moln av konstig energi, är på väg mot jorden. Kapten Kirk utnyttjar tillfället för att sno tillbaks kaptenskapet över stjärnskeppet Enterprise från den impulsive uppstickaren Decker, som fått kommandot efter att Kirk ursprungligen blev amiral och sattes i marktjänst (om jag fattat rätt).

Kirk samlar det klassiska gänget, mer eller mindre frivilligt (Spock kommer självmant efter att ha störts i sin självvalda exil, Bones måste shanghajas).

Filmen har åldrats med anmärkningsvärd värdighet, får jag säga. Den är helt fantastiskt snygg rent designmässigt (och en jäkla massa av framför allt de flummigare effekterna håller bra de också), använder ljud och musik mycket effektivt för att inte tala om ljussättning och färg. Skådespeleriet är ett stort steg upp från The Original Series, även om framför allt Kirk och Chechov gärna spelas over-the-top.

Storyn är absolut inte snabb; man tar god tid på sig för att etablera stjärnskeppet och dess besättning, de är verkligen inte rädda för att dra ut på scener och klipp. Ibland blir det rentav parodiskt långa svepningar, men allt är så snyggt att det må vara förlåtligt.

Och så är twisten på slutet lika häftig nu som då.

Jag gillar den här filmen jättemycket. Jag är svag för scifi som försöker göra mer än bara pangpang, och här avfyras nog inte ens en enda pickadoll. Effekterna är snygga, men det är mer meditativa flummigheter än explosioner och tjofräs.

BETYG: 5/5