Jag kanske skulle följa upp Bond-filmtittandet med veckans krigsfilm istället? Tja, jag tjuvstartar lite - det är ju tre filmer kvar - med The Battle of Britain från 1969.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/cNVVoH9-QH0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/cNVVoH9-QH0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
För dem som kan sina klassiska skådespelare så ser man att de är där i princip allihop i introcreditsen, i alla fall de manliga. För det här är ju en krigsfilm, så det finns inte mycket plats för kvinnliga roller.
Filmen skildrar händelserna under sommaren och hösten 1940 under titelns Slaget om Storbritannien.
Filmen följer flera olika narrativ. Den huvudsakliga tråden handlar om Colin Harvey (Christopher Plummer), kanadensare som försöker balansera tjänsten som skvadronchef med sitt äktenskap med Maggie Harvey (Susannah York, som spelar filmens enda kvinnliga roll som har någon större plats). Colin har förstås problem med nya och unga piloter som bara har tio timmars flygtid.
Maggie Harvey har sin egen tråd, där hon försöker hantera dels de andra flyglottorna (egentligen WRAF, Women's Royal Air Force) på basen där hon är stationerad, dels de manliga befälen på basen, och dels fasan av att bli bombad av tysken hela tiden. Tack vare att hon pratar med flyglottan korpral Seymore (Pat Heywood) så lyckas filmen klara en Bechdel, men det är på håret.
Major Canfield (Michael Caine) har en liten tråd om strulet med att träna polacker som är självsvåldiga, hämndlystna, odisciplinerade och dessutom har selektiv språkkunskap från kass till non-existent.
På den tyska sidan får vi följa major Falke (Manfred Reddemann), major Brandt (Alexander Allerson), major Föehn (Paul Neuhaus) och ett antal andra flygare.
Det huvudsakligen drivande narrativet hamnar hos flygmarskalk Sir Hugh Dowding (Lawrence Olivier), som är chef över jaktflyget, och hans tyska motpart riksmarskalk Hermann Göring (Hein Reiss), med respektive tillhörande stab. Det är där som själva historien drivs framåt och mer ur en berättande synvinkel än något annat. Filmen skildrar nämligen inte personer och konflikter mellan dem, utan ett historiskt skeende som bildar ramverket inom vilken rollerna kan agera.
Det är på så sätt en ganska typisk krigsfilm för sextitalet, en film som lika mycket försöker roa tittaren som dokumentera ett skeende.
Trots dessa stora stjärnor så är det flygplanen som har huvudrollen. Man använde inte mindre än omkring 100 flygplan, så inspelningen blev typ det 35e största flygvapnet i världen! De tyska flygplanen är mestadels spanska versioner av tyska Heinkels och Messerschmitts, och de brittiska flygplanen är de få veteranflygplan som kunde skrapas ihop och konverteras (i ett fall fick några spanska Messerschmitts låtsas vara Hurricanes, eftersom man behövde fem i en scen men bara hade tre).
Det är till stor del riktiga flygplan som används i flygscenerna, och förmodligen back projection i cockpit-scenerna. Det är en hel del exploderande modeller, men modellerna är stora och välbyggda så man ser inte att det är modeller. I en del fall har man rotoscopat bränder på flygplan med rökpatroner, och det syns lite mer. Men det finns få saker som gör ett propellerplan så påtagligt som gräset som piskas bakåt av propellervinden. Så bara därför så vinner Battle of Britain massor med poäng i realismkänsla! Till och med idag är det svårt att piska riktiga flygplan i effektlaboratorierna, oavsett hur mycket CGI man använder (Red Tails klarar av det, men den ska jag recensera någon annan gång).
En intressant grej med den här DVD-utgåvan var att den har två musikspår: det traditionella från mestadels Ron Goodwins penna med ett flygslag av Sir William Walton, och det ursprungliga som Walton skrev med hjälp av Malcolm Arnold och som ratades då det var för kort.
De är rätt olika: Waltons musik är mestadels deriverat av andras verk, inklusive Wagners operor och hans egna tidigare marsch, medan Goodwins musik imiterar stilen tysk marschmusik i titelspåret "Aces High March" (musiken i klippet ovan) och samtida populärmusik läskigt bra. Lite lustigt är att Aces High ironiskt nog har blivit tokbrittpatriotiskt, trots dess ursprungliga avsikt att illustrerar Luftwaffes storhet.
Jag tror att jag föredrar Goodwins musik, men det kan bero på att det var den jag hörde först.