Dead End Drive In
Idag har jag sett på filmen
Dead End Drive In från 1986. Det här är återigen en av filmerna från min barndom som format min smak och min intresseriktning.
Filmen är inte post apocalytisk utan utspelar sig snarare i apokalypsens förspel. Den skulle mycket väl kunna utspela sig sammtidigt som Mad Max 1, fast inne i en storstad istället. Samhället är i tydligt förfall med ständigt ökande arbetslöshet och oroligheter i hela världen. Gatorna hemsöks av bilgäng som vandaliserar och plundrar bilar på jakt efter reservdelar för att hålla sina egna fordon i gång. Våld och död är en del av vardagen.
Regeringen i Australien tar till drastiska åtgärder för att få bukt med problemen och börjar inofficielt att spärra in arbetslösa i ett slags koncentrationsläger, förklädda till Drive In-biografer. Enda sättet till och från dessa biografer är via "säkerhetsvägar" (som man inte får gå på, då detta är straffbart med fängelse) och när någon köper en billjet för arbetslösa (som får rabbat) så kommer polisen och stjäl deras däck medan filmen pågår.
Filmen handlar framför allt om "Crabbs" som åker till biografen med sin flickvän för en "romantisk" stund men blir fast där och man får följa hans försök att ta sig därifrån.
Premissen för den här filmen låter förstås jättelöjlig, men jag hade goda minnen från när jag såg den här sent en kväll på TV6 för många, långa år sedan, och nu när jag såg den igen i vuxen ålder så blev jag väldigt positivt överaskad. Filmen målar upp ett riktigt dystopiskt samhälle på gränsen till total kollaps och flera olika typer av samhällsproblem dyker i handlingen. Manuset är rätt bra, handlingen är cool och hela filmen känns lagom samhällskritisk utan att för den delens skull bli predikande.
Stämningen är helskön och genom hela filmen och allting klaffar. Miljöerna, kostymerna, skådesspelarna och allt annat känns helt rätt. Till och med affishen som gör reklam för Rambo 8 i bakgrunden i en scen känns klockren. Även musiken är bra och bidrar perfekt till filmens stämning och tempo.
Jag är helt klart beredd att ge den här filmen 4/5 poäng. Kanske förtjänar filmen rent av en liten extra decimal efter fyran, men den når nog inte riktigt hela vägen upp till fem poäng. Inte riktigt. Men det är ta mig tusan inte så långt i från heller.