Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v38

Lukas

Mannen i Gult
Jag har sett veckans Ricci film : Små soldater (Small solder, Joe Dante (1998))
Mitt förflutna med Filmen : När jag var Liten så älskade jag den här filmen, jag såg den här filmen många gånger och vid 8-9års ålder så var det nog min favoritfilm. Så jag skall säga att jag har lite svårt att vara opartisk med den här filmen, för den är oerhört nostalgisk för mig.

Men jag vill redan nu säga att handlingen i den här filmen är dum och har flera hål, men att jag inte kommer klanka ner på dem, för om jag gjorde det så skulle det bli allt jag skulle göra.
Handling: Filmen handlar om actionfigurer som byggts med ”militära mikrochips” med målet att skapa de mest avancerade leksakerna någonsin. Iden lyckas för bra och leksakerna får ett eget liv och börja börjar bli våldsamma. Leksakerna består av två lag, det militära ”Commando Elite” soldaterna (röstsatta av skådespelare som var med i ” 12 fördömda män”) och de fredfulla monstrens” Gorgonite ” (röstsatta av skådespelare som var med i ”spinal tap”) Huvudpersonen Alan blir motvilligt indragen i striden på grund av Archer (ledaren för Gorgonite).

Det här är en film som är gjord av Joe Dante och det märks, Joe Är väldigt bra på att skapa filmer för äldre barn som inte talar ner till dem. Samtidigt dom hans filmer är väldigt intressanta i hur över tydlig de är med filmiskt språk. Det är så pass övertydligt att han nästa skapar en parodi på den typiska Hollywood filmen. Jag personligen har Joe som en personlig favorit och han ligger bra till att bli fokuset under nästa tema (när jag är klar med Ricci)

Bra saker
Det finns saker med filmen jag tycker är väldigt bra:
* Musiken: den här filmen innehåller musik av Led Zeppelin, Queen och Spice Girls och den gör bästa tänkbara användningen av det och hjälper filmen att få en riktigt hård och cool attityd. (ja även spice girls ger dem stämningen)
*Filmen fungerar väldigt bra som inkörnings port för barn till Sci-fi genom att de beröra utan att fördjupa sig i den klassiska Sci-fi frågan ”vad går gränsen mellan människa och maskin? ”
* Filmens awesome atmosfär och stämning, den här filmen får mig att förstå varför en del gillar action filmer, det är en av få filmer som får mig att högt skrika ut ”Fu*k yaa”
*Kvinno karaktärerna är faktiskt helt okej, visst måste Huvudpersonen rädda tjejens liv, men sedan så får hon rädda killen två gånger.
dåliga saker med filmen

handlingen är full med hål
skådespeleriet är inte det bästa.
Filmens avslutande scen har på tok för mycket ” fu*k psykiska trauman, det är lugnt så länge vi får pengar istället”

Veccans Ricci recension: Ricci och Sarah Michelle Gellar ger rösten åt ”Gwen dockor” (min gissning är att det inte fick rättigheter till Barbie ) och de gör ett bra jobb med det begränsade utrymmet de får. Men jag tycker inte de sades tillräckligt för att jag skall kunna bedöma skådespeleriet i den scenen

Vad jag tyckter om filmen :
Den är filmen är en av mina största guilty Pleasures för jag vet hur problematisk filmen egentligen är, men jag kan inte låta bli att svepas med av de delar som jag tycker är bra. Men egentligen så är det nog inte en bra film, Men den lyckas ändå få mig att se den om och om igen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har också sett World War Z (2013).

Tja... vad ska man säga. Filmen handlar zombieutbrott på global skala, och man får följa saker och ting på en betydligt högre nivå än vad man brukar få och det är faktiskt rätt skojig, även om man inte får följa det på den absolut högsta skalan med regeringsbeslut och sånt.

Det sagt, jag gillar verkligen inte zombiesarna i den här filmen. De klargörs att det är fråga om döda människor som rör på sig, men likförbannat är de lika snabba och rörliga som levande människor även om de varit döda ett bra tag. De verkar också rätt ointresserade av det här med att äta saker, men å andra sidan kanske det inte är helt fel tänkt då de spär på sjukdomstemat rätt mycket så de drivs kanske snarare av en slags önskan om att sprida smittan snarare än att äta.

Jag hade dock gärna sett att den fått ytterligare en halvtimme eller så för att bättre underbygga de teorier och tankar som leder fram till lösningen. Jag gillar i och för sig att de inte irrar in i konstiga krystade medicinska förklaringar av hur zombiesarna uppstod, för sånt tycker jag är skittrist, men jag hade gärna sett lite mer fokus på det medicinska när de tog tester och sånna saker. De behöver inte förklara något, men de hade gärna fått leta mer aktivt efter svar.

Som det är skulle jag nog kalla den för en rätt okej zombiefilm med lite coola scener och idéer. Vad jag gillar med den är att den inte grottar ner sig i "blood, guts and gore" med extrema närbilder av tarmar och sånt. Jag ogillar sånt väldigt mycket. Så plus för det!

Betyg 3/5

Jocke

Man med skägg
Jag är ganska säker på att jag har sagt det här förut i andra filmklubbstrådar: Haywire är en Steven Seagalfilem, men Segall har av oklar anledning ersatts av Gina Carano.

Filmens enda syfte är att förstå exakt hur ont det gör om man tjafsar med Carano/Segall.
Det är därför storyn är lika urkorkad som komplex.
Det är därför huvudrollen framstår som extremt osympatisk.
Det är därför hon aldrig bara dödar nån utan vrider sina fienders kroppsdelar ur led, bryter alla deras ben och kastar sand i ögonen på dem först.

Robban

Hero
Jag kollade på Sherlock Holmes - A Game of Shadows igår, medan jag väntade på att en del uträkningar och annat bös skulle bli klart.

Nå, Robert Downey Jr. är en våldsam Sherlock Holmes som jagar Jared Harris (Moriarty) när denne försöker... göra nåt? Jude Law är Dr. Watson, och Noomi Rapace dyker upp som zigenaren Madam Zimsa Heron.

Det var länge sen jag såg den första av Guy Ritchie's nya Sherlock Holmes-filmer, så jag vet inte hur den återkopplar till den. Irene Adler (spelad av Rachel McAdams) är väl med iaf, men hon blir kylskåpad rätt snabbt (inom fem minuter av filmens början), för att visa hur jätteond Moriarty är. Det här är inte en stor grej i storyn för den delen, utan hon finns där för att dödas. Vilket är lite trist, karaktären hade definitivt utrymme att utvecklas.

Nå. Filmen består tyvärr till större delen av Holmes-gimmicken. Gimmicken består i att vi får se saker som kommer hända i ryckig slo-mo; det är hur Holmes förutser att saker ska hända. Sen får vi se allting uppsnabbat. Det är en rätt häftig grej som tyvärr används FÖR MYCKET. När filmen inte är i gimmick-mode så klär den ut Holmes till kvinna eller zigenare eller nåt annat.

Mycket av filmen består i "roliga situationer" och dylikt, och arbetar inte för att föra plotten vidare. Detta troligtvis på grund av att plotten är så enfaldigt enkel och korkad att man blir lite ledsen. Moriarty är välspelad, men karaktärens motivationer är ganska tråkiga och hans superduper-plott så enkel att genomskåda att man undrar varför de behöver Sherlock Holmes.

Jag har inga problem med att man tar och tolkar om en populär karaktär, inte ens en så älskad karaktär (av mig, alltså) som Sherlock Holmes. Vad som stör mig är att det är så dåligt skrivet. Hade storyn varit bra så hade det varit en sak. Som det är nu hålls filmen uppe av Jude Law och Robert Downey Jr.'s samspel (och de gör det bra) och inte mycket annat.

Slutligen: Noomi Rapaces karaktär är lite för stereotyp "zigenare" för att jag ska vara helt bekväm med den. Tyvärr. Hon gör ett bra jobb i rollen dock.

Till syvende och sist så hittar vi tre av fem ledtrådar som ingen annan än Sherlock Holmes (eller Ellery Queen) skulle kunna förstå.

Och om ni undrar så misslyckas filmen totalt med Bechdel-testet. De tre kvinnor som finns med i filmen pratar aldrig med varandra. Det är en riktig korvfest. På tal om korvfest så är även Stephen Fry med, i form av Mycroft Holmes (Sherlocks smartare storebror). Jag var inte ett fan av karaktären som sådan, dock.

Krille

Super Moderator
Jag hann med Ghost in the Shell Stand Alone Complex Solid State Society under helgen också.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/GnK4-I0Rwfs"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/GnK4-I0Rwfs" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Det har gått två år sedan Motoko Kusanagi (Atsuko Tanaka) tog farväl av Section 9 och gick sina egna vägar som oberoende undersökare, och Section 9 har fått klara sig så gott det går. Togusa (Kouichi Tamadera) har befordrats till gruppledare efter att Batou (Akio Otsuka) tackat nej, och dessutom skaffat cyberkroppsdelar. Man har fått nya ordinarie medlemmar och håller på att träna upp nya. Och den här situationen leder till lite slitningar, i synnerhet mellan Batou och Togusa som inte samarbetar lika bra som förut. Inte ens de nya smarta stridsvagnarna modell Fuchikoma visar på samma intelligens och initiativtagande som de gamla Tachikoma (Sakiko Tamagawa).

Togusas nuvarande fall är en serie självmord bland flyktingar från republiken Siak, som ligger där Singapore ligger idag. Den gemensamma nämnaren är att de är svurna till general Ka Ruma. Generalens son, överste Ka Gael, har förskansat sig på flygplatsen med gisslan. Section 9 stormar, ovetande övervakade av Kusanagi, men Ka Gael vrålar att "marionettmästaren" minsann inte ska få tag på honom, och skjuter ut hjärnan innan Togusa hinner stoppa honom.

Så det börjar bli dags att prata med Ka Ruma själv - men när man kommer ut till hans ö så finner man att han har varit död ett tag, i något som ser ut som ett självmord genom att plugga ur sig från det livsuppehållande systemet. Det livsuppehållande systemet är dock hackat och rapporterar inte uppåt i nätet att Ka Ruma har dött. I systemets loggar hittar man också generalens plan, ett terrorangrepp med mikromaskiner som ska utlösas om han dör. Och i sitt eget blod har han skrivit "傀儡廻", "marionettmästaren".

---

Solid State Society har en brutalt komplex story med mycket exposition och mängder med vändningar. Hade det varit en amerikansk actionfilm så hade det väl varit ungefär en expositionsscen till när man spårar marionettmästaren, och sen hade det varit en riktigt fetösig uppgörelse på slutet.

Men inte Solid State Society - nu är vi ungefär en kvart in i filmen, och vi har inte ens börjat skrapa på ytan! Vi har inte ens fått höra om antagonisten som mer än ett namn - vi har inte sett ett ansikte än och bara fått en hint om modus operandi. Det är ungefär en och en halv timme film kvar, under vilken vi ska kika in i Japans problem med en snabbt åldrande befolkning, japansk ultranationalism, japansk samhällsingenjörskonst, och legala och etiska implikationer av tidig cybernetisering. Aramaki (Osama Saka) planerar pensionen, Batou kommer till vägs ände, Saito (Takashi Onozuka) har en prickskytteduell, Togusa får ett svårt val, Motoko möter sin överman, och Tachikoma kommer tillbaka!

Solid State Society är den tredje inkarnationen av Stand Alone Complex, och till skillnad från de tidigare två så är det här en film, inte en TV-serie. För att ha råd med de coola actionsekvenserna så är mycket av expositionen stillbilder, panoreringar, stillastående talscener och/eller CGI. Actionsekvenserna i sig är inte få, men korta - delvis en kostnadsfråga, antar jag, men också att de faktiskt inte tillför något till ståryn. För handen på levern, vem fan behöver en halvtimme CGI-stunt-explosionsorgie, när man kan ha tio minuter ascool CGI-stunt-explosionsorgie och tjugo minuter ståry istället?

Apropå CGI, en sak som ofta blir CGI är fordonen. Det inkluderar Tachikoma och Fuchikoma, men också de fordon som huvudpersonerna åker omkring i. Det är första gången jag har sett produktplacering i animering, för två fordonsmodeller som används av Section 9 är konceptfordon som Nissan utvecklade vid tiden och som man fick "låna" för Solid State Society. Som tack för att man fick använda dessa modeller så har en av bilarna registreringsskylten 3923, på japanska san-kyuu-ni-san ("thank you, Nissan") - vilket också får kandidera som ett av de klurigare påskäggen som jag nånsin har sett.

Musiken kommer återigen från Yoko Kannos penna, och den är som vanligt awesome! Intro-och slutspåret sjungs av Origa (Olga Vitalevna Yakovleva), och är också asbra!

Det enda smolket i glädjebägaren är väl att den failar Bechdel och det mesta andra genusrelaterat stenhårt. Det finns exakt två namngivna kvinnliga karaktärer, Motoko Kusanagi och premiärminister Yoko Kayabuki (Yoshiko Sakakibara), och till skillnad från 2nd GiG är de inte i bild samtidigt och pratar aldrig med varandra. Övriga kvinns är namnlösa och repliklösa gamla gummor eller sköterskedroider eller pigdroider, de två senare oftast läskigt gubbsjuka med stringtrosor och topp som dräkten från en fransk piga.

Däremot är Kusanagi ovanligt påklädd genom nästan hela filmen. Alltid något, sa han som fick se Åmål.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag har sett Fast & Furious 6 med Vin Diesel, Paul Walker och The Rock.

En helt hysterisk actionrulle på alla sätt. Minns när man en gång för längesedan såg Gone in Sixty Seconds och besvärades av den orealistiska sekvensen när Nicholas Cage hoppar med sin bil över en massa andra bilar på en bro. Det där var INGENTING jämfört med vissa av scenerna i den här filmen t.ex. när Vin Diesel krockar med sin bil över ett brofäste för att fånga sin flickvän som kommer flygande från andra hållet ur en pansarvagn som precis har voltat och båda hamnar utan en skråma på en motorhuv på andra sidan av brons två avdelade körbanor... helt sjukt, och man vill bara kväva sig själv med skämskudden.

Dialogen levererar så mycket tuffa one-liners att man kan tro att en kille i yngre tonåren skrivit manus.

Betyg: Mitt 13-åriga jag hade förmodligen gett den här filmen en stark 5:a, men då det gått många år och många filmer sedan dess så blir det en rätt svag 2:a. Sånt här skall man inte utsätta sig för.

Jocke

Man med skägg
Det blev ingen film för mig. jag kollade ikapp på Breaking bad i stället och sen så kom gta 5 ut... Jag hade tänkt hinna iväg på bio och se Before Midnight, eftersom Before Sunset är den bästa kärlekshistorian jag har sett på film, hittills men det lyckades jag alltså inte med.

Min andra skip-week hittills..