Terminator: Salvation (2009)
Den här filmen kommer alltid hamna i ett lite speciellt ljus för mig. För några år sedan såg jag Public Enemies i en reakorg (två DVDer för 99 spänn) och tänkte att det MÅSTE ju bara vara bra som har både Bale OCH Depp i sig! Den enda andra film i korgen som såg i närheten av intressant ut var Terminator: Salvation (tänkte att den kanske innehöll lite coola scener om inte annat). Jag åkte hem och såg först på PE och sen på T:S.
Betänk nu att jag hade skyhöga förväntningar på PE och jättelåga förväntningar på T:S (tack vare Terminator 3). PE var en riktig besvikelse för mig, men i kontrast så upplevde jag T:S som riktigt, riktigt bra.
Så vad tycker jag nu när jag ser om den?
Well... det här är i grund och botten den film jag ville se ända sedan jag spelade Future Shock för första gången. den framtid man får lite glimtar av i de första två filmerna (Eller i alla fall en liknande framtid). Och faktum är att jag verkligen gillar den! Den har en skön undergångsstämning, coola scener, läskiga robotar (jag älskar de där slitna, gummiskinsterminatorerna man får se, som är lite halvtrasiga men fortfarande strövar runt och dödar folk), coola skådisar och coola roller.
Men den har lite problem. Jag ogillar slutet med hjärttransplantationen, jag ogillar CGI-arne (jag gillar idén, men han var fult gjord. De borde ha försökt mörka lite med att bara visa honom på avstånd, i dålig belysning och såna saker) och jag ogillar terminatormotocycklarna (de känns bara så fruktansvärt opratiska).
Men i övrigt kan jag köpa hela "framtiden har förändrats"-konceptet. Människornas kamp mot skynet känns överlag inte som att den är särskilt hopplös, utan det känns som att de faktiskt är en rätt jämn strid, och att det är därför Skynet drar till med en riktig jäkla rövare i hopp om att försöka avsluta allting.
På det stora hela är det här en film jag är glad att jag köpte (till skillnad från Public Enemies som jag har sålt).
Betyg: 4/5.
/EDIT/ PS: jag älskar de här brummande, surrande ljuden akompanjerar robotarna. Det låter så sjuk omänskligt på något sätt. Gör verkligen att robotarna känns läskiga, omänskliga och dessutom lite småslitna. Jag håller också med om att en symfoniorkester ger lite fel känsla. Mer industriella och syntetiska ljud!