Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v39

God45

#PrayersForBahakan
Jag har sett The Gamers, en av de där klassiska rollspelsfilmerna som nästan alla har sett och som citeras friskt. Dem handlar om en rollspelsgrupp som spelar i en kampanj och skiftar perspektiv fram och tillbaks från i rollspelet till spelarna vid bordet.

Filmen är absolut en amatör film och det märks, den är inte alls lika putsad som de senare Gamer filmerna. Den är inte heller lika putsad i humorn. Men den är extremt rolig.

4/5. Se den, den är kort och hysteriskt rolig. Men vill du ha något med riktig film kvalité börja se film 2 och se sedan film 3.

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett Frankenweenie.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/QuoKNZjr8_U"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/QuoKNZjr8_U" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Filmen handlar om Depp Burton Frankenstein, som har en hund av harmlösa sorten. Han bor i New Holland, eller en stad med övermängd konstiga människor. En dag dör hans hund och han bestämmer sig för att ge hunden liv, liv, LIV!

Typ. Filmen är full av skräckfilmsreferenser som man kanske uppskattar om man är som jag. En hund är också med. Vissa drag av hundmänniska kan göra filmen mer intressant.

Filmen känns som en av de där som Burton verkar göra för att slappna av eller som refererar till filmer han gillar, som t ex Ed Wood. Lite synd att Nightmare before Christmas alltid kommer vara filmen som hans stop-motion-filmer kommer jämföras med (och negativt). Corpse Brodd var helt onekligen, och jag gillade den här mer. Kort, men takt.

Betyg: 4 av 5. På grund av hundmänniska (lite) och skräck/monsterfilmsreferenser. Utan dem har filmen dock mindre behållning.

Bechdel: Tror inte det. Ändå finns det en del kvinnor (och gympaläraren är en kvinna, omg)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Terminator: Salvation (2009)

Den här filmen kommer alltid hamna i ett lite speciellt ljus för mig. För några år sedan såg jag Public Enemies i en reakorg (två DVDer för 99 spänn) och tänkte att det MÅSTE ju bara vara bra som har både Bale OCH Depp i sig! Den enda andra film i korgen som såg i närheten av intressant ut var Terminator: Salvation (tänkte att den kanske innehöll lite coola scener om inte annat). Jag åkte hem och såg först på PE och sen på T:S.

Betänk nu att jag hade skyhöga förväntningar på PE och jättelåga förväntningar på T:S (tack vare Terminator 3). PE var en riktig besvikelse för mig, men i kontrast så upplevde jag T:S som riktigt, riktigt bra.

Så vad tycker jag nu när jag ser om den?

Well... det här är i grund och botten den film jag ville se ända sedan jag spelade Future Shock för första gången. den framtid man får lite glimtar av i de första två filmerna (Eller i alla fall en liknande framtid). Och faktum är att jag verkligen gillar den! Den har en skön undergångsstämning, coola scener, läskiga robotar (jag älskar de där slitna, gummiskinsterminatorerna man får se, som är lite halvtrasiga men fortfarande strövar runt och dödar folk), coola skådisar och coola roller.

Men den har lite problem. Jag ogillar slutet med hjärttransplantationen, jag ogillar CGI-arne (jag gillar idén, men han var fult gjord. De borde ha försökt mörka lite med att bara visa honom på avstånd, i dålig belysning och såna saker) och jag ogillar terminatormotocycklarna (de känns bara så fruktansvärt opratiska).

Men i övrigt kan jag köpa hela "framtiden har förändrats"-konceptet. Människornas kamp mot skynet känns överlag inte som att den är särskilt hopplös, utan det känns som att de faktiskt är en rätt jämn strid, och att det är därför Skynet drar till med en riktig jäkla rövare i hopp om att försöka avsluta allting.

På det stora hela är det här en film jag är glad att jag köpte (till skillnad från Public Enemies som jag har sålt).

Betyg: 4/5.

/EDIT/ PS: jag älskar de här brummande, surrande ljuden akompanjerar robotarna. Det låter så sjuk omänskligt på något sätt. Gör verkligen att robotarna känns läskiga, omänskliga och dessutom lite småslitna. Jag håller också med om att en symfoniorkester ger lite fel känsla. Mer industriella och syntetiska ljud!

Jocke

Man med skägg
Det blev dokumentär den här veckan också. Warren Ellis - Captured Ghosts från 2011.

Det är en Talking Heads dokumentär där olika tecknare, författare, regissörer och annat blandat folk pratar om vad som är så bra med författaren Warren Ellis serietidningar och övriga livsgärning.
Då och då så får Warren själv snacka lite.

Den är gjord av samma folk som gjorde dokumentärerna om Alan Moore och Grant Morrison, så har du sett dem så är det här ungefär samma, fast om en annan författare.

Jag har ett ganska kluvet förhållande till Warren Ellis, jag har å ena sidan inte läst så mycket han har gjort, och merparten av det jag har läst har jag inte haft så kul med. Jag har tex sålt av den X-men trade jag köpte som han låg bakom.
Å andra sidan ligger han också bakom Transmetropolitan och Global Frequency, två av mina absoluta favorittitlar någonsin, alla kategorier av media.

Annyways, Warren själv verkar vara en smart och trevlig snubbe och hans gamla nedstängda webforum tycks vara mötesplatsen där serietidningar som de är nu tog form (alltså nu som i 2013, inte den moderna serietidningen för den vuxne läsaren).

Filmen var kul, intressant och inspirerande. Samtidigt är det lite tradigt med talking heads som alla tycker samma sak, så jag var tvungen att se den i två sittningar för att palla orka.

Det enda som är lite trist är att Warren inte är en lika tydligt extrem person som Allan Moore och Grant Morrison är. Han dricker Whisky, röker och tänker på hur framtiden borde bli men han har inte börjat kalla sig själv för magiker, förtrollat hela världen med en bungyjumpbesvärjelse och försökt helt upplösa gränserna mellan olika dimensioner av varande eller sånt som Moore och Morrison ägnar sin fritid åt.
Men det är ju inte hans fel.

Jag kan rekommendera filmen till alla som har läst lite Warren Ellis oavsett om de är fans, haters, eller - som jag själv- har en högst blandad åsikt.

Betyget blir FYRA svärande skottar av FEM möjliga.