Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v4

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det går ju bra det här! Dags för v4.

Nedan har jag snott från Max' trådstart förra veckan:

1) Du behöver se minst en film i veckan. Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
2) En gång i veckan, på söndagen, skriver vi i en sådan här tråd om vad vi sett. Varje medlem tar med sig en (1) film. Man skriver om filmen man sett. Några rader, sådär, behöver inte vara något avancerat. "Jag har sett 2001 och tyckte den var väldigt seg" är helt OK, men man kan också t.ex. leta rätt på trailers på youtube, skriva recension, sätta betyg.
3) För att bli medlem behöver man egentligen mest hoppa på. Det är god form att säga nåt innan söndagstråden, så att startinlägget för veckans tråd kan innehålla deltagare.
4) Helst bara en film per vecka.

Personer som varit med tidigare (bokstavsordning!:
Anarchclown [v1]
Anchorman [v1][v2][v3]
Anth [v1][v2][v3]
Arvidos MC [v1][v2]
daflum [v2][v3]
DeBracy [v1][v2][v3]
Dnalor [v1][v2]
fanfan [v2]
Genesis [v2][v3]
GnomviD [v2]
God45 [v1][v2][v3]
Ithaqua [v2][v3]
Jocke Kofot [v1][v2][v3]
Krank [v1][v2][v3]
Lu-kaazh [v1][v3]
Max Raven [v1][v2][v3]
!Paxen [v2][v3]
Radioaktiv [v1]
Rymdhamster [v1][v2][v3]
Übereil [v1][v2][v3]
Vimes [v1]
wilper [v1][v2]
xyas [v1][v2][v3]
Zorbeltuss [v1]

Om jag missat någon, säg till!.

Själv har jag sett RED den här veckan. Den kändes inte jätte-lik originalserien, men var rolig och hade ett gäng äldre kända skådisar i sig. Och mycket action. Jag rekommenderar den nog; det blir en svag fyra men ändock en fyra: 4/5.

Jag ska dock försöka se nånting mer i helgen; antagligen nya Spidermanfilmen. Och nästa vecka får jag hem Thor, Dredd och Captain America som 3d-blurays från Amazon. Om paketet inte magiskt hinner dyka upp imorgon då...

//Krank, som antagligen ger fler fyror än något annat betyg, vilket antingen betyder att han bara ser bra film eller att han tycker att vad skit som helst är bra.

Anchorman

Swashbuckler
Var inte tanken att vi bara skulle recensera bara på söndagar?
Jag ska iaf se Django Unchained ikväll och kommer recensera den på söndag.

krank

Anchorman said:
Jag vet, men det är ju inte en jävel som hållit sig till det tidigare... Och så ville Max Raven att jag skulle starta tråd, så då gjorde jag det. Men du har rätt, jag tjuvstartade. Won't happen again.

anth

Vetefan
Anchorman said:
Är det inte bättre att vi försöker hålla på en recension i veckan - men att man får recensera när man sett filmen?
Ser man en film i början av veckan kan man glömma bort saker om man väntar med att skriva recensionen till slutet av veckan.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är helt för det konceptet! Jag kan tycka att man lägger upp tråden på Måndagen så kan man recencera eller komma överens om en film under hela veckan.

krank

Rymdhamster said:
Jag är helt för det konceptet! Jag kan tycka att man lägger upp tråden på Måndagen så kan man recencera eller komma överens om en film under hela veckan.
För all del, vi kör på det från och med nästa vecka. Skriver ändrade regler i ny tråd på måndag.

Ond bråd död

Swashbuckler
Hobbit: en oväntad resa

Det var första gången jag såg film i 3d, vilket förstörde upplevelsen något. Första halvan av filmen var jag mer upptagen med att störa mig på 3d-effekterna än att hänga med i handlingen. När man väl vant sig var det rätt ok med 3d-effekter, men det är nog inget som jag är beredd att betala extra för.
Filmen var till en början rätt så trogen romanen med hela historien om hur Bilbo våldsgästas av en hoper dvärgar och på något vi övertalas att följa med på äventyr. Tyvärr känns inte det särskilt trovärdigt att han både accepterar deras otrevliga beteenden och att han alls vill följa med dem. Men fram för allt känns det inte rätt att samma seriösa trollkarl som leder expeditionen i trilogin beger sig ut på ett sånt här guldjaktsäventyr och dessutom vill få med sig just Bilbo.

Det är ett exempel på problemet med att boken om Bilbo och trilogin är så fullständigt olika historier som man ändå försöker knyta ihop på något vis.
Försöken att få äventyret till något mer än bara en jakt på guld, med rimmande profetior, funkar tyvärr inte. Inte heller försöken att hinta till de andra filmerna genom att ta med kändisar i ett onödigt möte i Vattnadal funkar särskilt väl. Scenen med jättarna som spela boll kan jag inte ens se någon mening med.

Romanen är redan från början en rad episoder av problem som hjältarna råkar ut för på vägen till draken, att då lägga till ytterligare händelser gör bara känslan av att hjältarna slumpmässigt råkar ut för en massa händelser som saknar relevans starkare. Särskilt som motiveringen till att Bilbo från första början ger sig ut på äventyr inte alls övertygade. Det var som ett tydligt rälsat äventyr spelat av väldigt medgörliga rollspelare.

Filmen ryckte upp sig något när de kom till goblinernas grotta, och framför allt när Gollum dök upp och gissade gåtor. Det var den första och kanske enda scen som kändes engagerande och relevant.

Historien om den stora orken, som antagligen lagts till för att kunna få någon form av avslutning för första delen, höll inte. Varför var han helt plötsligt ute och jagade dvärgarna just nu?

Mer allmänt kan sägas att filmen är en "fartfylld skrattfest för hela familjen". Med dvärgar som passar på att falla utför stup så ofta de bara kan, och byggnader och träd som är desigande för att falla ihop så fort någon ramlar. Det värsta var dock
Radagast som comic relief.

Jackson har en tydlig besatthet att alltid gå för långt och ta i för mycket i alla lägen. Man kunde önska att nån nån gång kunde ramla utan att riva hela huset, att han kunde låta bli den äckliga filmmusiken från trilogin, eller att han kunde hålla igen på alla onödiga scener. Hade man klippt bort allt som inte hade med själva historien att göra så kunde man lätt ha klarat sig med en enda film istället för tre.

Något positivt bör ju sägas också: Det är fantasy, och det ser snyggt ut.

Betyg: 2/5

krank

Jag såg The Amazing Spider-man på 3d-bluray igår.

Jag gillar den skarpt; såg den på bio när den gick så jag visste redan innan att jag skulle gilla den.

Lizard är en härlig skurk, riktigt bra eftersom han ändå har ganska begripliga motivationer man nånstans kan sympatisera med och inte bara "höa höa, ta över världen" eller "psykotisk". Han är mest en sympatisk typ som vill hjälpa folk - på riktigt.

Jag gillar den här mycket mer än trilogin, faktiskt.

Vad gäller 3d så kan webb sina grejer. Såg en liten 3d-genomgång med honom bland extramaterialet; han verkar ha koll på 3d som teknik och vilka krav det ställer på filmografin (att man t.ex. inte kan ha för mycket snabb action, 3d mår bättre av lite mer flyt och flöde). Och det syns i filmen; det här är en av de filmer jag sett som använt 3d bäst.

Dåliga saker då? Jo, jag har jättesvårt för vardagsångest-awkwardscenerna med Peter och Gwen, framför allt när hennes pappa är med. Jag gillar Denis Leary som komiker, men är inte jättehet på honom som skådis. Och så hatar jag pinsamhet, både IRL och på film. Så de scenerna var dryga.

Men... allt annat gillar jag.

Och filmen vågade också lämna saker oavslutade: hela grejen med Peters föräldrar hänger ju fortfarande i luften, och han fångade ju faktiskt aldrig den där rånaren...

Jag insåg också nu att jag faktiskt gillar Spider-man. Den är så skönt låg nivå, på nåt sätt. Det är verkligen den lokale kvartersspindelmannen - mer vanligt folk, mindre världskonspirationer. Jag gillar Avengers, men jag gillar också att Spider-man inte är Avengers.

Så... 4/5 får det bli.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Veckans film är Hardware från 1990.

Framtiden, det mesta har gått åt hellskotta. En nomad hittar resterna av någon slags stridsrobot ute i ödemarken och tar med den till staden där han säljer det till en kille som vill ge skrotet till sin flickvän som gör skulpturer av det. Roboten visar sig dock ha lite liv kvar i sig och börjar bygga ihop sig själv för att slutföra sitt uppdrag - att döda allt i dess väg.

Rätt låg budget, men med mycket kreativitet så är det en visuellt stimulerande film. Iggi Pop och Lemmy Killmeister gör roliga inhopp i små roller (radiopratare och taxichaufför respektive).

Storyn är snodd från en Judge Dredd-serie (shok) och på många sätt tycker jag att filmen funkar som en filmatisering av serien. Rätt bra "dredd-känsla" i min mening.

Jag är trött så det blir inte så mycket mer än så här. Jag sätter nog betygen 4/5. Hade jag varit piggare så är det möjligt att betyget lyckats ta sig hela vägen upp till 5/5. Det här är en skön lågbudget/skräck/Scifi/dark future-film.

Zorbeltuss

Hero
Jag har sett "Safety not guaranteed", den var väl ok, även om de två huvudpersonerna var mysiga så hade filmen svårt att framkalla någon typ av engagemang, men den var inte dålig, så 3/5.

/Zorbeltuss

God45

#PrayersForBahakan
Outlander är en film om en man från rymden (De förklarar aldrig varför aliensen är människor. Eller varför de har en databas med all info om jorden, inklusive snabblektioner i hur man talar norska) vars rymdskepp kraschar i Norge på 700-talet. Hans skepp kraschar på grund av att ett rymdmonster smygit sig ombord och kraschat det. Han måste sedan team up med vikingarna för att besegra monstret. (Ja, det är exakt som beowulf fast med aliens som förklaring till saker som i dikten förklarades mad magi.)

Filmen är riktigt grym! Karaktärerna är episkt heroiska och samtidigt männskliga. Monstret är coolt och ser lite ut som en medeltida drake/djävul. Scenen där prästen försöker konfrontera monstret är löjligt snygg och stämningsfull och jag tänker inte avslöja hur det går.

Filmen har sina brister, dialogen blir ibland lite stel och scenerna där hjälten först blir fångad av vikingarna och sedan blir vän med dem är ganska cliche. Detta är dock småsaker på det stora hela.

4 av 5 yxor till Outlander.

Anchorman

Swashbuckler
Django Unchained

En western film av Quentin Tarantino vad kan gå fel?
Egentligen ingenting.
Det här är en mycket bra film, kan absolut bli årets bästa film: Yep jag säger det redan nu!

Jag känner inte att jag behöver gå igenom handlingen så mycket utan fokuserar mer på vad jag tyckte var bra.

Humorn i filmen är klockren, när man skrattar då gör man det ordentligt.
Våldet i filmen är så i många Tarantino filmer väldigt brutal, riktigt jävla vidriga scener finns med men det är bra det höjer filmen och känns inte onödigt snarare tvärtom.

Det skönaste med Tarantino att det känns som att han gör precis det han vill. Ifall han vill att det ska vara en brutalt våldsam scen med mycket blod då är det det. Ifall han vill att en dialog ska hålla på extremt länge, då gör den det, det hade säkert gått att få fram samma sak genom att göra dialogen kortare men det hade inte alls varit lika intressant.
Vissa scener blir verkligen galet spännande just för att de håller på så länge.

5 av 5 nåt annat betyg kan jag inte ge den.

Vad väntar ni på? Gå till närmaste biograf och se den!!

Anchorman

Swashbuckler
Intressant recension av Spider-Man krank.
Jag håller med om att 3Den är bland det bästa jag sett och höjer verkligen filmen vilket det sällan gör annars.

Däremot tycker jag att själva filmen var ganska platt, nu har jag inte sett den sen jag såg den på bio men jag störde mig på hur lik den var den första i trilogin.
Visst det är en reboot och vi ska se Peter Parker bli spiderman en gång till men måste det vara så lika?

De har ju en annan skurk: "Lizard" (hatade utseendet på han för övrigt) men Lizard är extremt lik Green Goblin i karaktären, han har två sidor precis som Goblin hade och han pratar med sig själv precis som Goblin gjorde.

Sen hatar jag när det behöver ta så lång tid innan huvudpersonen blir superhjälte, känns som ett vanligt problem numera. Går man och kollar på en film som heter "Amazing Spiderman" då vill man se spiderman i större delen av filmen.

Nej tar trilogin framför det här vilket dag som helst, hade så mycket hellre sett en fyra än en reboot.
Tror dock nästa kan bli mer intressan då vi slipper se en origin story utan kan få något mer orginellt.

daflum

Veteran
Antar att dokumentärer är okey? för i sådana fall väljer jag filmen London- The Modern Babylon(2012) som film jag sett i veckan.

Detta är då alltså en dokumentär som behandlar Londons historia från början på 1900-talet och framåt, med fokus på det lite mer skitigare och subkulturella delarna. I like it då det verkligen är en lite annorlunda dokumentär, bort är den dramatiska speakerrösten(för det mesta) utan i stället är det bildspråket som tar fokus, då och då uppbackat av människor som har relevans (de har till och med en 105-åring med). Filmen är fascinerande minst sagt och trots att den tar upp en hel del negativt(beroende på hur man ser det) så avslutas den ändå som en liten kärleksförklaring till en stad som är lite av ett världscenter. 7 av 10 på imdb.

krank

Anchorman said:
Däremot tycker jag att själva filmen var ganska platt, nu har jag inte sett den sen jag såg den på bio men jag störde mig på hur lik den var den första i trilogin.
Visst det är en reboot och vi ska se Peter Parker bli spiderman en gång till men måste det vara så lika?
Tja, båda ligger rätt lika originalet. Personligen älskar jag origin stories; det är min favoritdel av superhjälteserier och på samma sätt som jag gärna läser flera olika variationer av spindelmannens så ser jag gärna flera på bio. Sen tycker jag generellt att den här var bättre... Överlag kändes den här mer modern och jordnära, där den första kändes mer bokstavstrogen.

Anchorman said:
De har ju en annan skurk: "Lizard" (hatade utseendet på han för övrigt) men Lizard är extremt lik Green Goblin i karaktären, han har två sidor precis som Goblin hade och han pratar med sig själv precis som Goblin gjorde.
Kanske är det serienörden i mig som pratar nu, men... Alltså, jag har nog inga problem med att de ev. är lika. De har helt olika motivationer till vad de gör. Jag gillade Lizards utseende massor, och fattar att de inte kunde gå riktigt så långt som de gör i serien (där Lizard mer blir en stor ödla, även i ansiktet).

Anchorman said:
Sen hatar jag när det behöver ta så lång tid innan huvudpersonen blir superhjälte, känns som ett vanligt problem numera. Går man och kollar på en film som heter "Amazing Spiderman" då vill man se spiderman i större delen av filmen.
Jag tycker tvärtom att det är intressant att se människan bakom masken. Vad det är som driver personen innan den drar på sig mask, och hur vardagslivet kompliceras av masken, av krafterna. Där är ju Spiderman-serien lite av ett föredöme överlag; redan tidigt hade de med mycket om skollivet och vardagsgrejen. Jag gillar när hjältarna inte blir fantastiska ikoner utan mänskliga och bristfälliga.

Så det ser jag inte som ett problem. Det är trevligt att filmer som Avengers finns, med episka strider och superhjältar på skärmen 99% av tiden, men...

...jag gillar också det lågmälda, vardagliga. De ger mig olika saker.

Spiderman har liksom aldrig varit en cool snubbe som ninjar runt och spöar skurkar. Hela grejen med honom är att han är en lite blyg tonåring som gillar att fota grejer, och som drar på sig dräkten för att han drivs av ångesten över att inte ha räddat Farbror Ben.

Anchorman

Swashbuckler
Jo alltså jag har inget emot origin storys men det känns bara som att jag alldeles nyss såg spidermans origin story och det här ändrade ju inte direkt mycket förutom nätskjutarna, motovationerna var ju ungefär samma.

Helt ärligt känns bara den filmen jävligt onödig, hade mycket hellre sett en uppföljare tycker det är tråkigt att superhjältar aldrig får flera filmer så man får se de växa mer och mer och möta större hot.
Samma sak med Batman nu som bara fick tre filmer, nu måste de börja om igen.
Mycket tråkigt enligt mig

krank

Anchorman said:
hade mycket hellre sett en uppföljare
Trean var alltså inte illa nog enligt dig?

För att hitta värre/sämre måste man liksom titta mot Daredevil...

En av anledningarna till att vi inte tvingades på ännu en usel uppföljare där har jag för mig handlade mycket om att skådespelaren blivit för dyr. Good riddance, säger jag.

Sen ser jag inte varför det måste till någon eskalering mot större hot. Spindelmannen har liksom aldrig varit den som slåss mot så mycket "större hot", undantaget de gånger han hängt med Avengers. men i hans egen tidning blir det aldrig speciellt mycket mer episkt än såhär. Det tycker jag är en del av hans styrka.

Men det är väl som levling i rollspel; jag ser ingen anledning varför rollpersonerna prompt ska kunna gå från bonddrängar till halvgudar där heller... =)

EDIT: Säga vad man vill om Lizard, men till skillnad från Green Goblin ser han åtminstone inte ut som en Power Ranger... Hans rustning i första filmen var bara så ful och töntig att inte ens den fantastiske DaFoe kunde rädda honom. Dock Ock i tvåan var rätt OK dock.

Anchorman

Swashbuckler
Trean får oförtjänt mycket kritik enligt mig.
Den var inte så dålig, visst scenerna när Peter dansade och liknande var horribla men resten av filmen var ju grym.
Scenerna med Sandman var awesome och Venom var cool!

Jag är bara trött på Reboot efter Reboot och jag håller inte med dig spiderman har haft några helvetes fiender, Maximum Carnage?? Sen skulle jag gärna se han teama upp med Black Cat och Venom.

Så de finns många storylines som inte kommer få utrymme ifall man hela tiden måste starta om.

God45

#PrayersForBahakan
Jag finner att spider-man är som bäst när han får stryk i första akten och sedan fortsätter slå ovanför sin vikt klass mot folk som borde knäcka honom på mitten. Som när han slåss mot Terax eller Carnage. (Jag började läsa serier på 90-talet, jag gillar skurkarna därifrån. Stäm mig :gremwink: )

Jag är lite allergisk mot origin stories som pågår för länge om de innehåller 2 saker. Karaktären som börjar bete sig som en clown för att dölja sina krafter eller att de inte sätter på sig dräkten. Bästa origin storyn i en serietidningsfilm är enligt mig i All star Superman och den värsta är Smallville. Både ger en massa om personen bakom masken men en av dem ger oss superhjälten först och hans kärleksliv som sekondärt.

Vad jag vill ha framåt är att de gör Gwen stacy från bron scenen så att vi verkligen kan dra igång spiralen av död och lidande som bör var Peter Parkers liv :gremlaugh: Men vi kan skipa Mary Jane helt. Hon har alltid varit en blek ersättning för Gwen.

Oh, och skurkar som hade varit coola i en live action film är Mysterio, Kraven the hunter och Shocker! :gremlaugh:

krank

Anchorman said:
Trean får oförtjänt mycket kritik enligt mig.
Den var inte så dålig, visst scenerna när Peter dansade och liknande var horribla men resten av filmen var ju grym.
Scenerna med Sandman var awesome och Venom var cool!
Jag brukar kunna ursäkta mycket bara det är snygga effekter, men... nä. Den filmen var en erbarmlig sörja utan sammanhang, röd tråd eller ordentlig karakterisering.

Så jag håller inte med om att kritiken är oförtjänt. Tvärtom. =)