Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v4

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Både ger en massa om personen bakom masken men en av dem ger oss superhjälten först och hans kärleksliv som sekondärt.
Tja Smallvilles fokus på människan snarare än superhjälten är ju en av de grejer som gjorde att jag orkade se alla säsonger =)

Jag gillar inte superhjälten-som-egoförstärkning... Jag behöver inte se speciellt mycket spandex, så att säga. Se superhjälten vara cool och slåss mot skurkar är kul ibland, men jag uppskattar också när annat får ta mer plats.

Det är nog därför jag gillar tanken på superhjältar i tv-serieformat. Då kan det finnas tid för personlig utveckling, att gräva ner sig i personen och i personens vardag och så. Intet ont om t.ex Avengers (som får vara det tydligaste exemplet jag kommer på just nu) men jag uppskattar verkligen den andra sidan också. Heroes, The 4400, alla de serierna med "superhjältar" eller åtminstone superkrafter... Götte!

Xyas

Swashbuckler
Denna veckan var det Captain America som gällde. Efter Thors "meh" och Hulks "blö" var den här verkligen en höjdare. Jag gillade estetiken och skådespelarinsatserna väldans och storyn höll mig verkligen fångad. Nice!

4/5

Lukas

Mannen i Gult
Peeping Tom

"Whatever I photograph I always lose."

Jag har sett Peeping Tom (Michael Powell, 1960) som handlar om en man som heter Mark och som är en seriemördare. Han nöjer sig inte häller med att döda sina offer utan han filmar dem också.

Den filmen är känd för att den var så kontroversiell när den kom att Powells karriär aldrig återhämtade sig. Det är en film där tittaren idenifikeras med mördaren i ett försök att få honom att se mer sympatsik ut. resultatet är störande.

Saker jag tycker är bra med filmen:
jag gillar hur sympatisk de gör Mördaren, här är det inte svart och vitt utan mördaren är verkligen en komlicerad karraktär som man lider med, och varje mord han gör så känner man hans psykiska problem lika mycket som offrets smärta.
Jag gillar verkligen skådespeleriet mellan Karlheinz Böhm och Anna Massey som borda gör enastående enastående insatser. Sedan så ger konceptet med en filmande mördare möjlighet till en del kreativa shots.

Saker jag tycker mindre om:
Filmen har stycken där man följer en filminspelning som känns fulkomligt onördigt för storyn. sedan så tycker jag att de kunde gå djupare ner i psyket på mördaren.

alltsom allt vill jag säga att om man liksom jag tycker seriemördare är oerhört fascinerande så är det här helt klart en film att se.

GnomviD

Heresiark
Äta sova dö

Jag och Korpa var på bio och kollade Äta sova dö i fredags, och gick därifrån betagna. Den korta beskrivningen är att filmen är ett mästerverk inom genren "svensk diskbänksmisär".

Det är en spelfilm med en väldigt dokumentär känsla, som berättar om hur Rasa, hennes pappa och deras bekanta försöker överleva på den skånska landsbygden. Rasas pappa har problem med ryggen och vill bli sjukskriven, men tar ändå på sig att fara till Norge och slita för att de ska klara sig. Rasa får sparken från den lokala grönsaksfabriken och hamnar i arbetslöshetsträsk med jobbcoacher som spottar ur sig käcka floskler. Det finns ingen stark intrig, men en väldig ömhet gentemot figurerna. Behållningen är att man får lära känna alla de olika personerna att man förstår deras handlingar; varför Rasas pappa far till Norge och läkarens oförstående till det; till och med jobbcoachens floskelspyor förstår man, fast man blir obeskrivligt arg av dem. Filmen är bedrägligt simpel, men väldigt kraftfull.

Trots att filmen har ett ganska tydligt politiskt syfte, blir den aldrig uttalad propaganda eller något debattinlägg, utan behåller den dokumentära känslan. Hellre än att argumentera för en förändring visar den neutralt (nåja) upp en verklighet så hård att man som tittare själv kommer till den slutsatsen genom ens empati med figurerna. Den är heller inte entonigt sorglig, utan växlar vilt mellan misär, humor, ilska, och så vidare.

Jag tyckte den var fruktansvärt bra. Däremot är det en tung rulle och ingenting som man bara sätter sig ner och slentriankollar på.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] Sora no Woto

Det blev ingen film v3 för mig. Jag och Enhörning har över två veckor tuggat oss genom de tretton avsnitten i Sora no Woto.

Det är en ... öhh ... postapokalyptisk hjärtevärmande historia om fem flickors liv i ett fort på gränsen till ingen-mans-land/den förbjudna zonen.

Huvudpersonens mål är att lära sig spela trumpet.

Det blir en brokig mix av lite allt möjligt, inkluderande tanks som går i stället för att rulla på larvfötter.

Jag känner att jag måste sätta en fyra i betyg, några avsnitt i mitten doppar under det, men den rafflande upplösningen kompenserar mer än väl.

Jag tror att Krille skulle gilla den.

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
God45 said:
Både ger en massa om personen bakom masken men en av dem ger oss superhjälten först och hans kärleksliv som sekondärt.
Tja Smallvilles fokus på människan snarare än superhjälten är ju en av de grejer som gjorde att jag orkade se alla säsonger =)

Jag gillar inte superhjälten-som-egoförstärkning... Jag behöver inte se speciellt mycket spandex, så att säga. Se superhjälten vara cool och slåss mot skurkar är kul ibland, men jag uppskattar också när annat får ta mer plats.

Det är nog därför jag gillar tanken på superhjältar i tv-serieformat. Då kan det finnas tid för personlig utveckling, att gräva ner sig i personen och i personens vardag och så. Intet ont om t.ex Avengers (som får vara det tydligaste exemplet jag kommer på just nu) men jag uppskattar verkligen den andra sidan också. Heroes, The 4400, alla de serierna med "superhjältar" eller åtminstone superkrafter... Götte!
The 4400 var en grymt bra serie! Synd att de alldrig gjorde säsong 5. Men jag måste erkänna att avsnittet "The wrath of Graham" var mitt favorit avsnitt och det var avsnittet med mest krafter och episka saker. Det hade dock inte varit hälften så häftigt om vi inte kände karaktärerna innan :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Vision – Aus dem Leben der Hildegaard von Bingen

Jag är lite förkyld så jag kröp upp i soffan nu ikväll för att titta på film och dricka te. Först tänkte jag se om John Carter, men bara nån minut in i filmen så kändes det inte rätt. Istället upptäckte jag att jag ju hade filmen Vision från 2009 att titta på. Den har den härliga undertiteln Aus dem Leben der Hildegaard von Bingen.

Det rör sig alltså om en tysk film om den välkända tyska medeltidsnunnan. Det visade sig att min DVD-spelare inte ville visa den med någon annan text än tysk, så det fick bli så. Reslutatet? Tja, jag förstod säkert 40-65 %, men långt ifrån allt. Ska är lätt på att se om den ifall jag kan få igång engelsk eller svensk text, för det var en trevlig film.

Det kändes faktiskt rätt befriande att se nåt som inte var så jäkla dramatiskt eller som försökte vara så spännande hela tiden.

Lätt den bästa tyska nunnefilmen jag sett.

(Nej, jag har nog inte sett fler än en.)

Jocke

Man med skägg
Jag såg Django Unchained.
Svag femma.
Slutlåten är introlåten från första Trinity filmen, så jag har gått runt och vart sugen på Terance Hill & Bud Specer western sen jag såg filmen.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/RT2_vzXw9Rk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/RT2_vzXw9Rk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

anth

Vetefan
Evil Brain from Outer Space
Jag tycker om B-filmer, det gör jag - men någonstans måste man dra en gräns. De flesta av er har nog hört att "Plan 9 from Outer Space" är världens sämsta film, men frågan är om inte den här är sämre.

Bakgrund:
Stjärnan i filmen är Ken Utsui, en japansk skådespelare som bl.a. spelat in nio kortfilmer under slutet av 50-talet om Super Giant, japans första superhjälte på film.
Dessa nio filmer köpte ett amerikanskt bolag in och klippte om till fyra långfilmer: Invaders from Space, Atomic Rulers of the World, Evil Brain from Outer Space och Attack from Space; alla fyra visades 1965.
I samband med släppet i amerika döptes vår superhjälte om från Super Giant till Starman (främst därför att denne inte alls är någon jätte, utan istället kommer från rymden).

Evil Brain from Outer Space är ihopklippt av #7 The Space Mutant Appears (45 min), #8 The Devil's Incarnation (57 min) och #9 The Poison Moth Kingdom (57 min) från den ursprungliga serien, till en 78 min långfilm. En liten matematisk övning ger att de klippte bort 81 min. De har alltså klippt bort mer än vad som är kvar. Lägger vi till att de tre avsnittens handling inte har med varandra att göra inser ni nog att slutresultatet är totalt obegripligt.
Till råga på allt filmades #7 i formatet 4:3, medan #8 och #9 filmades i 16:9.

Handling:
Balazar, det onda geniet från planeten Zemar, har dött - men hans hjärna lever kvar och är oförstörbar.
Balazars hjärna planerar att ta över hela universum och jorden är första erövringsmålet - genom att göra hela jorden radioaktiv kommer radioaktiviteten spridas och förgifta hela universum - he he he vilken ond plan. :gremelak:
Fredsrådet på smaragdplaneten beslutar att sända Starman för att hjälpa jorden och rädda universum.
Väl på jorden tvingas vår hjälte kämpa mot den onda hjärnans hantlangare bestående av rymdmutanter (som ser ut som asiatiska demoner), atomhandgranater, dödliga mutantvirus och en armé soldater som antingen är klädda i trenchcoat eller töntiga trikåer och som heilar hela tiden för att man ska förstå att de är lika onda som nazister.

Vår hjältes trikåer får Adam West att framstå som det hipppaste på hela vår planet. Speciellt imponerande är tubsockorna som man lagt innanför kalsongerna för att "paketet" ska framträda tydligare - fråga mig inte varför, det är något som bara japaner förstår...
Som alla superhjältar kan Starman flyga - och i varenda flygscen ser man vajrarna han är upphängd i.

Filmen består mest av en massa slagsmålsscener vars inbördes förhållande skulle vara fullständigt obegriplig om det inte var för en speakerröst som förklarar vad som händer. Speakerrösten hörs i bakgrunden genom hela filmen vilket förvandlar något totalt obegripligt till något knappt begripligt.
Och när jag ser slagsmålsscenerna vill jag bara skrika: ADAM WEST, KOM TILLBAKA! ALLT ÄR FÖRLÅTET!!!

Jo, en sak till: eftersom det här är en japansk film för den amerikanska marknaden är den givetvis dubbad...

Den här filmen var inte speciellt svår att betygsätta: den får en svag 1:a av 10 möjliga - och vill någon kasta bort 78 minuter av sitt liv finns den att tanka ner lagligt på IMDB.

Max Raven

T12-kultist
"Just what do you think you're doing Dave?"

Såg 2001

Det här är en SF-film från 1968. Det märks knappt. Visst, en del av designerna skulle nog ha ändrats om den gjorts idag (och CGIn skulle antagligen inte sett lika bra ut som effekterna de hade) men överlag har den åldrats väldigt väl.

Egentligen är filmen 2 berättelser (3, om man räknar "prequel"-delen) med ett övergripande sammanhang. Rent berättelsemässigt tyckte jag inte att den hade några större fel - även om den inte direkt djupdök i något av de olika sakerna som togs upp så var berättelsen intressant.

Längden var kanske aningen lång - intermission-delen kändes det som att man kunde haft med fler moderna filmer dock. :gremwink:

Filmen visar dock tydligt att Kubrick m fl var väldigt uppmärksamma på filmen som ett audiovisuellt medium. Jag såg en bluray-version och det var en fröjd för ögat. Det finns också en del saker som tas upp i handlingen via enbart ljud och bild, utan dialog, och som publik antas man tolka detta - något som jag gärna skulle se mer av idag. Gillar också de små grejerna - avsaknaden av ljud i rymden, att de försökte få det att se övervägande realistiskt ut.

Mitt betyg påverkas dock av att jag läst boken under min ungdom, så jag har mer på fötterna än typisk publik.

Jag ger den här filmen 5/5 - det känns som att filmen inte saknar något större. Vet dock att om jag inte läst boken hade det nog hamnat på en stark 4:a.

Übereil

Swashbuckler
Jag såg LadyHawke i fredags. Det är en fantasyfilm från typ 1985.

Vad filmen handlar om vill jag nästan inte berätta, för ju mindre man vet om den desto bättre blir filmen. Berättartekniken är nämligen den att historien ska växa fram lite åt gången. I alla fall i början.

Historien tyckte jag hursomhaver var förvånansvärt bra. Utspelar sig i nordöstra Italien (vilket jag vet för jag lirat Europa Universalis) börjar i en fängelsehåla. Skurken är biskop (det spoilar inte särskilt mycket...) som utnyttjar sin gudomliga position för att få makt, bara en sån sak. Det är med en tjuv som säger roliga saker också - han är första karaktären i filmen man stöter på när han flyr från fängelsehålan i Aquila som första personen någonsin typ.

Det märks på kostymer och dylikt att det är en film från 80-talet, men det märktes att det var skickligt gjort för ingenting stack ut något särskilt. Utom musiken. Vems jävla idé var det att köra med popmusik i en fantasyfilm (att det valde 80-talspopmusik förstår jag med tanke på att det var 80-tal, men det gör inte att det låter bättre)...

Så bra historia, en rolig tjuv men lite dåligt avvägt soundtrack. All in all ger jag den 3/5 - definitivt en film man kan se någon gång. Särskilt om man gillar fantasy.

Übereil

Sodivra

Champion
Misslyckats med att se film på två söndagar. Men nu...

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/U8-gSQOZxNQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/U8-gSQOZxNQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Nu jävlar

Max Raven

T12-kultist
Übereil said:
Det märks på kostymer och dylikt att det är en film från 80-talet, men det märktes att det var skickligt gjort för ingenting stack ut något särskilt. Utom musiken. Vems jävla idé var det att köra med popmusik i en fantasyfilm (att det valde 80-talspopmusik förstår jag med tanke på att det var 80-tal, men det gör inte att det låter bättre)...
Oh god, jag minns den musiken. Alltså, den var inte dålig, men den känns HELT jäkla off. Jag menar, de flesta instrument som känns "fantasy" eller medeltid fanns ju inte de heller, men drar man fram elektronisk musik så kommer det märkas.

Känns som att musiken drar ner betyget med en poäng där, men det är min personliga åsikt. :gremsmile:

(Gillar man medeltids-grejer så är Rosens Namn rätt bra också).

Übereil

Swashbuckler
Max Raven said:
Oh god, jag minns den musiken. Alltså, den var inte dålig, men den känns HELT jäkla off. Jag menar, de flesta instrument som känns "fantasy" eller medeltid fanns ju inte de heller, men drar man fram elektronisk musik så kommer det märkas.
Just så. Hade det utspelat sig 1985 i stan hade man inte haft något att anmärka på (mer än att det märktes att det var 80-talsmusik, möjligen), men nu var det medeltiden, mestandels på Italiens landsbyggd...

Übereil, men det var i alla fall inte hiphop