Evil Brain from Outer Space
Jag tycker om B-filmer, det gör jag - men någonstans måste man dra en gräns. De flesta av er har nog hört att "Plan 9 from Outer Space" är världens sämsta film, men frågan är om inte den här är sämre.
Bakgrund:
Stjärnan i filmen är Ken Utsui, en japansk skådespelare som bl.a. spelat in nio kortfilmer under slutet av 50-talet om Super Giant, japans första superhjälte på film.
Dessa nio filmer köpte ett amerikanskt bolag in och klippte om till fyra långfilmer: Invaders from Space, Atomic Rulers of the World, Evil Brain from Outer Space och Attack from Space; alla fyra visades 1965.
I samband med släppet i amerika döptes vår superhjälte om från Super Giant till Starman (främst därför att denne inte alls är någon jätte, utan istället kommer från rymden).
Evil Brain from Outer Space är ihopklippt av #7 The Space Mutant Appears (45 min), #8 The Devil's Incarnation (57 min) och #9 The Poison Moth Kingdom (57 min) från den ursprungliga serien, till en 78 min långfilm. En liten matematisk övning ger att de klippte bort 81 min. De har alltså klippt bort mer än vad som är kvar. Lägger vi till att de tre avsnittens handling inte har med varandra att göra inser ni nog att slutresultatet är totalt obegripligt.
Till råga på allt filmades #7 i formatet 4:3, medan #8 och #9 filmades i 16:9.
Handling:
Balazar, det onda geniet från planeten Zemar, har dött - men hans hjärna lever kvar och är oförstörbar.
Balazars hjärna planerar att ta över hela universum och jorden är första erövringsmålet - genom att göra hela jorden radioaktiv kommer radioaktiviteten spridas och förgifta hela universum - he he he vilken ond plan.
Fredsrådet på smaragdplaneten beslutar att sända Starman för att hjälpa jorden och rädda universum.
Väl på jorden tvingas vår hjälte kämpa mot den onda hjärnans hantlangare bestående av rymdmutanter (som ser ut som asiatiska demoner), atomhandgranater, dödliga mutantvirus och en armé soldater som antingen är klädda i trenchcoat eller töntiga trikåer och som heilar hela tiden för att man ska förstå att de är lika onda som nazister.
Vår hjältes trikåer får Adam West att framstå som det hipppaste på hela vår planet. Speciellt imponerande är tubsockorna som man lagt innanför kalsongerna för att "paketet" ska framträda tydligare - fråga mig inte varför, det är något som bara japaner förstår...
Som alla superhjältar kan Starman flyga - och i varenda flygscen ser man vajrarna han är upphängd i.
Filmen består mest av en massa slagsmålsscener vars inbördes förhållande skulle vara fullständigt obegriplig om det inte var för en speakerröst som förklarar vad som händer. Speakerrösten hörs i bakgrunden genom hela filmen vilket förvandlar något totalt obegripligt till något knappt begripligt.
Och när jag ser slagsmålsscenerna vill jag bara skrika:
ADAM WEST, KOM TILLBAKA! ALLT ÄR FÖRLÅTET!!!
Jo, en sak till: eftersom det här är en japansk film för den amerikanska marknaden är den givetvis dubbad...
Den här filmen var inte speciellt svår att betygsätta: den får en svag 1:a av 10 möjliga - och vill någon kasta bort 78 minuter av sitt liv finns den att tanka ner lagligt på IMDB.