Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v45

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
The World's End (2013)

Sista delen i Peggs och Wrights blood and ice cream-trilogi, och samtidigt som jag tycker det är den bästa av de tre så är det också den sämsta. Som jag minns från de andra två filmerna, så hade jag mycket, mycket roligare åt den här filmen, men medan jag sett om de andra två filmerna många gånger och uppskattat dem varje gång så tror jag inte att jag kommer se om den här igen. I alla fall inte på ett bra tag.

Svårt att säga varför. jag tror för att mycket av det roliga i den här låg i vändningar och oväntade repliker och scener, medan de andra hade jäkligt sköna och mångbottnade repliker. De andra filmerna kändes också som att de var lite mer mångbottnade och djupare än vad den här gör. Jag kanske måste se om den igen bara för att kolla att jag inte missat allt för mycket, men på nått sätt känns the world's end som en ganska glasklar film efter att man sett den.

Aja. Betget kan inte riktigt bli i topp eftersom jag inte känner någon större längtan efter att se den igen. Men högt blir det i alla fall:

Betyg: 4/5 på krankskalan.

Max Raven

T12-kultist
Igår såg jag Thor: The Dark World

Bra uppföljare, aningen bättre än första filmen. Inget större slöseri med tiden. Skulle gärna haft mer Loki/Thor-tid. En viss scen fick mig att reagera lite
Lite kvinna i frysen-ögonblick. Igh. Fast - det är inte värsta exemplet jag känner till, så...

Asgard verkar vara en civilisation som upptäckt att universum har den Heroiska Epiken som naturkraft och utnyttjar det benhårt - med varierande resultat. :gremwink:

Betyg: 4 av 5. Bra underhållning om man gillar Marvel.

Bechdel: Ja.

Anchorman

Swashbuckler
Thor The Dark World

Eller Thor 2 som den borde heta. SERIÖST numrera uppföljare!

Jaja om filmen. Filmen är bra, en klar förbättring från ettan vilket jag inte gillade direkt alls. De har också löst problemet: "Vart är alla Avengers?" genom att låta merparten av filmen utspela sig på andra planeter.

Dock saknade jag Thor hjälmen!
Ja det håller ju inte Avengers klass, men en 4 av 5 får den.
Helt klart värd att se!

Robban

Hero
Igår kollade jag på Thor, första filmen då, och insåg att den var ungefär så dålig som jag mindes den. Jag kände när jag kollade den att det nog var en svag trea ändå, men jag vet inte riktigt... så här i efterhand så tycker jag nog det är en stabil tvåa. Om man pausar och gör annat så ofta som jag gjorde, och tabbar ut och drygar sig i vrållådan under tiden filmen går så är det inte en trea.

Idag kollade jag istället på Goon, en film som baseras i stort på verkliga händelser. Doug Glatt är en enkel, lite korkad man med en homosexuell bror och en vän som inte kan sluta svära. Efter att ha slagit ner en hockeyspelare som försökte ge sig på hans polare så får han så ett samtal från hemmalagets tränare, som vill ha honom som enforcer.

Enforcers är de som går in och hämnas för dirty play och våldsamma handlingar mot lagets star players/målvakter och liknande. Hockey i USA/Kanada är aningens våldsammare än i Sverige (även i spelstilen, det är mer tacklingar i amerikansk hockey än i svensk), så det är en hel del våld i den här filmen alltså. Visst, det är ju glorifiering av krigarkultur vi snackar om här, inget annat.

Det sagt: det är en solid film. Den har en hel del humor, den har ungefär samma uppbyggnad ståry-mässigt som alla andra sportfilmer: laget som ligger illa till men sakta tar sig uppåt och börjar arbeta som ett lag etc -- you've heard it all before. Bra skådespelarinsatser, små grejer som att Georges Laraque är med och återger dialog han hade med Raiti innan deras fight, eller att Rhea tar på sig rollen av Red Wings Bertuzzi när han blev avstängd för slag mot nacken, är trevliga nods till hockeyfans.

Det här är en solid film, visserligen med fokus på slagsmål (boken den är baserad på är ju skriven av en f.d. enforcer; Doug Smith). Om man gillar sportfilmer eller hockey är den given, annars kan den ju vara ett kul sätt att få en inblick i något man kanske inte kan så mycket om annars. Starka fyra puckar i kassen av fem skott gjorda.

(Enforcer-rollen har fått mindre och mindre plats i hockeylag nu för tiden, lagen har helt enkelt inte råd att ha en så en-dimensionell roll i sitt roster -- nya regler (2004-2005) och två f.d. enforcers som tog livet av sig (2011) har ytterligare förminskat rollen i amerikansk hockey, vilket bara är en bra sak.)

Jocke

Man med skägg
Som alla andra har jag också kollat på Thor 2.

Jag gillar Asgård och att de bor i en stor jävla orgel ganska mycket, så jag gillade att de var i Adgård ganska mycket.
Frigga och Loke var helt klart bäst.
Skeppsdesignen var också fantastisk, både alvernas och asgård-båtarna.
Jag råkade se filmen i 3d, vilket som alltid är ett misstag.

betyget blir en helt vanlig trea.

Alkemist

Veteran
Jag upplevde den här filmen som obehaglig på ett bra sätt.
Efter att ha förlorat många år till missbruk så var det inga glada känslor som den här filmen drog upp.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det är absolut sant. Gary King är på många sätt en väldigt sorglig person som tvingade fram viss eftertanke vid flera tillfällen.

Pilzefrau

hon/henne
Jag såg förresten nya Wolverine också. Den var väl sisådär. Det var coolt ibland, typ när de slogs på tåget eller när de ramlar omkring på slutet, men jag har tröttnat på Wolvies läkefaktor. Jag vill att det ska vara tydligt och uttryckt att han kan dö om man hugger honom för mycket på en gång. Eller typ genom ögonen så man kommer åt hjärnan. Fram till nu hade de aldrig tydligt sagt det utan en hade fått anta att "ja men det där såg riktigt illa ut, kanske är han faktiskt i fara nu?", men i den här filmen kallar de honom odödlig.

Jocke

Man med skägg
Pilzeman said:
Jag vill att det ska vara tydligt och uttryckt att han kan dö om man hugger honom för mycket på en gång. Eller typ genom ögonen så man kommer åt hjärnan.
Det kan han inte. Däremot tycker jag att han läker för mycket, för snabbt på film.
En hållbar teknik att slåss mot Järven ska vara att skjuta honom i magen med ett raketgevär och sen fly staden, eller nått åt det hållet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Pilzeman said:
men i den här filmen kallar de honom odödlig.
Det finns många anledningar till att jag inte läser wolverineserierna, men visst, det här är en av dem. jag har nog helt enkelt slutat tänka att han behöver kunna dö för att jag ska kunna tycka att det är spännande. Det är ju folket omkring honom som är i fara, oftast. "Vem han förlorar" får vara spänningsgivaren. "Hur mycket förlorar han".

För jag kan väl säga som så, att även om jag inte läst den delen än så är det faktiskt ännu dummare i serierna. Typ, att det är etablerat (?) att han kan regenerera från att ha blivit upplöst i atomer.

Atomer. Smaka på den.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
OT om attraktionskraften hos mårddjur

Jag förstår verkligen, verkligen inte vad det är som gör Wolverine så populär. Han är en riktigt tråkig figur, med en fullständigt värdelös superkraft som enbart är till hans nackdel. Andra superhjältar får demonstrera sina krafter genom att lyfta tunga saker, hoppa över höga byggnader eller springa snabbare än ett lokomotiv. Wolverine får demonstera dem genom att få stryk. Och om de andra hjältarna ska vara framstå som ännu ballare får de lyfta tyngre saker eller springa ännu fortare. Wolverine får bara ännu mer stryk. Sedan får han supermegamycket stryk.

/tobias

Eksem

Champion
Re: OT om attraktionskraften hos mårddjur

Det är ju det som är attraktionskraften, att han upplevs som mänskligare och mer som någon som reser sig om och om igen efter att ha blivit nedslagen. En underdog. En Rocky Balboa som kanske inte vinner i slutet av dagen, men åtminstone kan resa sig för att försöka igen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: OT om attraktionskraften hos mårddjur

Gurgeh said:
Jag förstår verkligen, verkligen inte vad det är som gör Wolverine så populär. Han är en riktigt tråkig figur, med en fullständigt värdelös superkraft som enbart är till hans nackdel. Andra superhjältar får demonstrera sina krafter genom att lyfta tunga saker, hoppa över höga byggnader eller springa snabbare än ett lokomotiv. Wolverine för demonstera dem genom att få stryk. Och om de andra hjältarna ska vara framstå som ännu ballare får de lyfta tyngre saker eller springa ännu fortare. Wolverine får bara ännu mer stryk. Sedan får han supermegamycket stryk.
Tja, jag tycker att han fyller sin funktion i X-men, men som egen enhet är han rätt trist. Inte så mycket pga just tåla-strykgrejen; Daredevil var ju till exempel som allra bäst när han helt enkelt fick helt abnorma mängder spö.

Men jag tror att hans popularitet beror mycket på det här med identifikation och wish fulfilment. Många letar inte efter "intressanta figurer"; men man önskar att man vore wolverine. Våldsam, ganska hämningslös, kan skita i regler och röka hur mycket han vill, odödlig.

För de mer pseudointellektuella finns väl hela vilddjuret-vs-mannen-grejen, som de ju försöker göra en del av iom hans japankoppling. Att han måste kämpa, med regler och självpåtagna begränsningar, för att inte bara bli ett djur.

Jag kan förstå hur en del kan tycka att det är intressant.

Robban

Hero
Läs boken! Den är bättre än filmen! Och då är ändå The Princess Bride en av mina favoritfilmer.