Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v5

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nja, jag menar nog mest korkad i förhållande till Banner och Stark när de börjar snacka vetenskapsspråk. Han hänger inte med då heller, och de två antyder att han inte är till någon hjälp eftersom han är "för dum". Så normalt begåvad, med andra ord =)

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
Rymdhamster said:
anth said:
När du vräker ur dig stjärnor så där måste du vara tydligare: "den femstjärniga Avengers på en skala från 1 till 20" :gremsmile:
Captain America är dessutom den enda behållningen i filmen. Utan honom hade den varit outhärdlig.
Av fem möjliga. Kapten Amerikas största bidrag till filmen är att han fick representera de korkade medborgarna medan de underbara karaktärerna Bruce Banner och Tony Stark snackade braininesiska.
Ja, Cap var helt klart bättre i sin egen film. Här var han, liksom övriga utan superkrafter/coola robotdräkter, rätt... överflödig. Fyllde inte så mycket funktion alls. Utom att symbolisera nåtslags klassisk amerikansk nationalism. Tur att det inte var mer sånt, för övrigt; cap är ju annars en supergräslig nationalistisk symbol. De små referenserna till nationalism i Avengers var mer än nog.
Kapten Amerika är inte en supergräslig nationalistisk symbol. Kolla på hela Nomad storylinen eller Civil war där han bad regeringen flyga och fara. Iron man är däremot en facist i serierna. "Skicka dem till Negative-zone fängelset om de inte lyder mig! Låt Norman Osborn leda en grupp av superbrottslingar som ska fånga superhjältar! "

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
Nja, jag menar nog mest korkad i förhållande till Banner och Stark när de börjar snacka vetenskapsspråk. Han hänger inte med då heller, och de två antyder att han inte är till någon hjälp eftersom han är "för dum". Så normalt begåvad, med andra ord =)
Ah, då är jag med. Han blir lite medlet de använder för att kunna förklara för tittarna :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank said:
Ja, Cap var helt klart bättre i sin egen film.
Hehe, jag tyckte som sagt att han var bättre i Avengers =) Jag såg på de bortklipta scenerna med honom och kände att jag var glad att de klipts bort.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Kapten Amerika är inte en supergräslig nationalistisk symbol. Kolla på hela Nomad storylinen eller Civil war där han bad regeringen flyga och fara. Iron man är däremot en facist i serierna. "Skicka dem till Negative-zone fängelset om de inte lyder mig! Låt Norman Osborn leda en grupp av superbrottslingar som ska fånga superhjältar! "
Jag har inte läst nya Marvelserier på över fem år, så jag har inte en blek om vad du pratar om. Jag snackar historiskt och symboliskt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
God45 said:
Ja, någon ironi finns det allt i att de två superhjältar som vanligen får ta emot den här sortens kritik, Superman och Captain America, har avbildats som mer konsekvent progressiva (utom under den allra mest kommunisträdda delen av kalla kriget, då de mycket riktigt var lydiga propagandasymboler) än de flesta andra. Kolla liksom på Golden Age-Superman, vars historier allt som oftast handlar om att spöa upp korrupta företagsmän och liknande (det sålde bra under Depressionen...). De hjältar som bättre passar in som fascister eller reaktionärer är ju vanligen de som ska utmålas som "mörka" eller "moraliskt komplexa".

krank

God45 said:
Plus, "There is only one God mamm and I am pretty sure he doesen`t dress like that." :gremlaugh:
Och den repliken tyckte du var något bra, alltså?

//Krank, som mest vred lite obekvämt på sig

EDIT: Also, det faktum att man ber regeringen fara och flyga är väl inte speciellt oamerikanskt? Amerikansk nationalkänsla och det larvet bygger väl knappast på tilltro till staten.

EDIT: I ärlighetens namn är jag inte superinsatt i Caps historia eller så. Det som får mig att tycka illa om honom är nog väldigt mycket knutet till det faktum att hans dräkt är den amerikanska flaggan, och patriotism/nationalism är en av de där sakerna som jag verkligen inte tål.

Jag gillade när han i Ultimates fick bekräfta vad jag tänkt om honom hela tiden, och fick vara en rätt obehaglig konservativ kristen typ med värderingar från 50-talet =)

De vibbarna gillade jag i filmerna också. Även om filmerna försökte få det att framstå som positiva egenskaper att han var lite lätt konservativ, nationalistisk och kristen/religiös.

Genesis

Ni dés ni maître
Böh böh, jag tänker inte se några superhjältefilmer i alla fall. Jag missade ju förre veckan då den var superhektisk, men den här veckan tänker jag se 黑社會2, alternativt en film av 王家衞/Wong Kar Wai. Jag har aldrig sett någon av hans filmer, vilket är en skam. Min Spanska behöver uppmärksamhet, också, och det finns fortfarande mpnga Almodovarfilmer jag inte sett. Hm.

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
God45 said:
Plus, "There is only one God mamm and I am pretty sure he doesen`t dress like that." :gremlaugh:
Och den repliken tyckte du var något bra, alltså?

//Krank, som mest vred lite obekvämt på sig

EDIT: Also, det faktum att man ber regeringen fara och flyga är väl inte speciellt oamerikanskt? Amerikansk nationalkänsla och det larvet bygger väl knappast på tilltro till staten.
Men den repliken är fantastisk! :gremlaugh: Cap är från 40-talet och är troende kristen. Klart det bara finns en Gud.

Nomad storylinen handlade om hur Cap distansierar sig från systemet och regeringen eftersom han var disillusionerad över de senaste krigen och Watergate skandalen (och några grejer som hände i serierna men det var mindre viktigt). Civil war storylinen handlar om hur han säger nej till övervakning och registrering av folket från regeringes sida. Sedan finns det en massa anndra storylines där Cap är kritiskt till allt från amerikas krig till fängelse systemet och sådant. Cap är en symbol för värdena som Amerika skapades på och borde fortsätta stå för som frihet, broderskap och rättvisa.

Så Cap som nationalistisk symbol köper jag inte förutom just 50-tals serierna som blev retconnade så att det inte var Steve.

Det är egentligen få superhjältar som jag ser som väldigt nationalistiska förutom Iron man. Det är väll Fantastiska 4:an, USAgent och Hank Pym i marvell världen möjligtvis.

God45

#PrayersForBahakan
Genesis said:
Böh böh, jag tänker inte se några superhjältefilmer i alla fall. Jag missade ju förre veckan då den var superhektisk, men den här veckan tänker jag se 黑社會2, alternativt en film av 王家衞/Wong Kar Wai. Jag har aldrig sett någon av hans filmer, vilket är en skam. Min Spanska behöver uppmärksamhet, också, och det finns fortfarande mpnga Almodovarfilmer jag inte sett. Hm.
Election 2 är en grym film :gremsmile: Den bygger verkligen vidare på det som hände i 1:an. Se den.

krank

God45 said:
Cap är en symbol för värdena som Amerika skapades på och borde fortsätta stå för som frihet, broderskap och rättvisa.
Cap är en symbol för myten om de värden USA påstås bygga på. Det är liksom det som gör honom till en nationalistisk symbol i mina ögon. Och därmed rätt förljugen. Det är en nationalistisk rosaskimrande drömbild av vilka värden USA står för, har stått för, baserades på.

Däremot låter det ju bra att de låtit Cap reagera på hur USA egentligen funkar, de värden USA egentligen står, och har stått, för.

EDIT: Jag har nog helt enkelt väldigt svårt att tänka positiva saker om någon som klär sig i amerikanska flaggan =)

krank

God45 said:
Men den repliken är fantastisk! :gremlaugh: Cap är från 40-talet och är troende kristen. Klart det bara finns en Gud.
Ja, alltså, att Cap är produkten av ett vedervärdigt samhälle med ganska gräsliga värderingar har jag aldrig sagt emot... =)

Jag ifrågasätter bara att sånt trams i princip får stå oemotsagt. Eller OK, det visar ju att Cap knappast är perfekt, så låt gå =) Men det är fortfarande en obra replik. Att den passar figuren gör den inte bättre. =)

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
God45 said:
Ja, alltså, att Cap är produkten av ett vedervärdigt samhälle med ganska gräsliga värderingar har jag aldrig sagt emot... =)

Jag ifrågasätter bara att sånt trams i princip får stå oemotsagt. Eller OK, det visar ju att Cap knappast är perfekt, så låt gå =) Men det är fortfarande en obra replik. Att den passar figuren gör den inte bättre. =)
Vad då för trams? Alla andra verkar köpa asatron rakt av bara för att en kille med krafter och en hammare dyker upp. Är du kristen borde din reaktion till asagudarna i bästa fall vara caps "De är aliens eller något, de är INTE gudar". Det är en awsome line för den uttrycker karaktärens värderingar som han håller fast vid trots att folk med krafter dyker upp. Det är en väldigt religös replik så det kanske du inte gillar men det är en GRYM religös replik :gremlaugh:

Lukas

Mannen i Gult
Varför måste varje veckas filmtråd bli en tråd om superhjältar?
ni vet att det finns filmer utan män i spandex.

//Lukas som kan nämna minst två

Lukas

Mannen i Gult
Genesis said:
alternativt en film av 王家衞/Wong Kar Wai. Jag har aldrig sett någon av hans filmer, vilket är en skam.
Jag har bara sett en film av honom "Fa yeung nin wa"/"in the mood for love" och jag förstod verkligen inte vad hysterin runt honom handlar om.

anth

Vetefan
Funderar på att recensera Angel's Egg som jag såg igår.
Men veckan är fortfarande ung så vi får se i slutet hur det ser ut.

Max Raven

T12-kultist
Överväger Galaxy of Terror, men har andra filmer på lut. Får se.

Och Avengers är awesome i 2D. Mina kompisar såg den i 3D och jag fick bara höra gnäll om att 3D-effekterna var dåliga. Dock har jag inte sett den i 3D själv, och en av dem tycker 3D-effekter handlar om att slänga grejer mot publiken, vilket jag tycker är kass 3D, så ta det med en nypa salt.

Och jag gillade Thor.

anth

Vetefan
Hm, har hittat en till kandidat att recensera: Evil Toons.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/J7othu6spYY"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/J7othu6spYY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
oavsett om det blir recension eller ej så måste den ses. :gremsmile: