Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2014/2015 v1

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v.1. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

krank

Den här veckan klyvs av ett nyår, så på torsdag eller fredag återkommer jag med en liten sammanfattning av FILMKLUBBEN 2014.

Max Raven

T12-kultist
Jag kommer att se Hobbit 3 ikväll, i 2D. Återkommer, men mina förväntningar är ganska låga.

Max Raven

T12-kultist
Hobbit 3
Den här filmen talade till mig. Mer exakt gick det något så här:
"Tänker ni verkligen ha en film som har 90 minuter strid?"
"Nej nej, var inte dum.

Vi har 120 minuter. "

Inte för att striderna är dåliga, men de stakes som sattes upp i tidigare filmer känns för svaga för att riktigt fungera. Thorins ögonblick kanske var det bästa, men den känns intryckt och med för lång tidsperiod jämte tidspressen som jag trodde man skulle känna.

Och Smaug var awesome och hade kanske lite i överkant med screentime i den här filmen. Den biten är ungefär det som kändes lagom långt.

I korthet: Onödigt utdragen med filler överallt. I klass med 2:an. Ser fram emot 90-minutersversionen av trilogin. 3 av 5 på denna och retroaktivt hela trilogin, vilket drabbar första filmen värst. De hade material till kanske två bra filmer.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Har sett A boy and his dog (1975) på öppna kanalen av alla ställen.

Jag såg den nån gång när jag var liten, och tyckte den var rätt cool. Jag har väl sätt den igen till och från när den dykt upp på TV och för varje gång stör den mig lite mer. I grund och botten har den mycket jag gillar. Post apokalysm, en intelligent, telepatisk hund, mutanter, robotar, lagom med skjutvapen, ammobrist, matbrist, små inhägnade samhällen, kannibalism och underjordiska bunkrar.

Dock stör jag mig mer och mer på våldtäkterna i filmen. En kvinna våldtas och mördas, och huvudpersonens ända reaktion är att han är sur över att de mördade henne eftersom hon "kunde ha använts tre eller fyra gånger till". Senare våldtar han en kvinna och framställs som en "typ schysst person" eftersom han inte sköt henne varken före eller efter han "sköt henne" så att säga. Senare blir han i princip våldtagen om och om igen av en spermaextraktor, vilket gör honom mycket förbannad. Det är visst inte okej när andra gör det mot honom.

Sammtidigt grunnar jag på om det kanske är menat som någon slags social kommentar, ämnad att lyfta fram ett problem. Huvudpersonen känns som en rätt genomrutten person när man ser till filmen som helhet. Han är oförskämd och våldsam, våldtäktsman och mördar slutligen en person han litar på för att mata sin hund.

Och för all del. Om man ser till "realismen" i det hela så är det kanske inte så konstigt att en hormonstin tonåring beter sig som en jäkla blandning mellan Mason och Dhamer. Kan hända menar filmen (och kanske boken den är baserad på, jag har inte läst den) att om vi inte tar lite ansvar och ser till att våra unga får en vettig uppfostran så kommer de inte heller att bete sig vettigt. Det är i varje fall vad jag hoppas, så att jag kan fortsätta se på den till och från.

Betyg som social kommentar: 3/5
Betyg som hjärndöd våldtäktsförhärligande: 1/5, eller kanske 2/5 om man ser ålder som förmildrande omständighet.

krank

Jag har sett Pirates of the Caribbean: At World's End.

Bäst med filmen: Elizabeth. Eller kanske Calypso.
Sämst med filmen: Will Turner. Varför envisas de ens med att ha med honom? Elizabeth är ju biljoner gånger coolare, och helt på egna villkor dessutom.

Mer effektspektakel. Men jag är nog överlag positivt överraskad av de här tre filmerna. De har väldigt mycket mer heterogena och spretiga storylines och betydligt mer karaktärsutveckling än jag förväntade mig. Det tillsammans med intressanta och hyfsat mångbottnade personligheter och riktigt snygg och konsekvent design (där olika grupper och personer får visuellt distinkta utseenden utan att bli alltför karikatyriserade samtidigt som det känns att de är en del av samma berättelse) gör att jag faktiskt är rejält imponerad.

Krakenstriden i förra filmen och stormstriden i den här fick mig rentav lite sugen på att slåss i rollspel, och det är fan en bedrift. Tänk om rollspel vore så: få strider, men när de väl sker är de supermäktiga, episka, varierade och intressanta.

EDIT: En grej dock: Den här filmen hade också rätt bedrövliga etniska karikatyrer. Denna gång av asiater.

BETYG: 4/5

Krille

Super Moderator
Nu fick ju jag lust att se Pirates of the Caribbean-filmerna. Jag såg Curse of the Black Pearl förra året, så jag börjar skriva om Dead Man's Chest.

Krille

Super Moderator
Så, nu har jag sett Pirates of the Caribbean: Curse of the Black Pearl, Dead Man's Chest och At World's End. Vaddårå? Det var ju inte som att det hände något viktigt?!!

Och vad ska jag tillägga som krank inte har sagt redan? Det skulle väl vara att At World's End har bästa bröllopet nånsin! Om jag nånsin gifter mig så ska det vara sådär!

krank

Jag har också sett Pirates of the Caribbean: (varför har de betoning på e:et för? Dubbelkonsonant känns ju som att det borde skapa ett kort nog i för att motivera betoning; "ca-RIBB-ean") On Stranger Tides.

Det var synd, för originaltrilogin var så mäktigt maffig, och det här kändes bara urmjölkat. Dels byter de ut hela casten utom Jack, Hibbs och Barbossa och dels är effektfajterna faktiskt varken lika snygga eller lika "FUCK REASONABLE"-awesome.

Jag är såklart glad över att slippa Will, men den i princip namnlöse kristne snubben är ju ännu mer menlös. Och Angelica... Hon är fan fel på typ alla sätt som Catherine var rätt. Catherine hade en hyfsat egen agens och var awesome på egna villkor. Hon var inte ens speciellt sexualiserad. Angelica finns enbart med som "Jacks gamla ligg", försöker alldeles för hårt med att vara cool och är betydligt mer sexualiserad. Tråkigare figur helt enkelt.

Det funkar inte riktigt att byta ut såhär mycket av casten. De hade gott kunnat behålla några fler av Jacks besättningsmän till exempel.

Nå; storyn är tämligen dötrist men hyfsat actionfylld. Jag såg klart hela filmen, men jag varmt och hjärtligt rekommendera att andra hoppar över den här filmen och låtsas som att det bara var en trilogi.

BETYG: 2/5

Max Raven

T12-kultist
Jag såg också The Lego Movie den här veckan.

Stay positive!

För 8 1/2 år sedan så besegrade Lord Business den sista mästerbyggaren som kunde motstå honom. En profetia hittades på att en Utvald skulle finna motståndsbiten, och vara den mest unika, speciella person som finns.

De fick Emmet, antagligen den minst speciella personen som funnits i legoland. Motståndsrörelsen är dömd. :)

Bra film, underhållande. Jag är typ inte dess målgrupp, utöver att jag gjort en massa grejer i lego i min barndom.

Betyg 4 av 5.

I'm Batman.

Attachments

krank

Så, ett litet retrospektiv.

FILMKLUBBEN 2014

2014 var klubbens andra år, och det märktes att entusiasmen bland medlemmarna svalnat något. I genomsnitt deltog ändå lite fler än fem forumiter per vecka.

Den skakiga forumflytten kombinerat med ett par försvunna forumveckor kring v37-40 ledde till en del oförutsedda informationsförluster, men överlag klarade sig klubben bra. Däremot kan vi nu slå fast att klubbens obestridde filmmästare är Krille -- jag missade nämligen troligtvis en vecka där i kaoset, vilket gör att han har två solida år där han tittat film varje vecka, medan jag bara har två år minus en vecka. Nu lär jag inte kunna komma ikapp med mindre än att Krille missar en vecka framöver. Man kanske skulle förgifta honom på Gothcon? =)

Nå; jag upplever filmklubben som fortsatt lyckad -- men det skulle jag ju säga även om det så bara var jag som satt och kollade film. Som synes fortsätter vi även 2015, och jag ser fram emot att ytterligare öka på mitt förråd av sedd film. Det handlar om allmänbildning! =)

krank

Grabbarna på Asylum har gjort filmen Age of Tomorrow, som kombinerar valda delar från Armageddon, Independence Day, Aliens och Predator. Plotten är inte superduperdum -- en asteroid kommer, ett gäng skickas att borra och spränga, det visar sig vara ett utomjordiskt skepp som prompt invaderar, de har dimensionsportaler hem, där deras drottning sitter...

Men det är trots allt Asylum. Det betyder skitdåligt skådespeleri och framför allt ett helt enormt dåligt manus. Här har man dragit in ett par B-kändisar som gjort annan scifi tidigare, och de gör väl vad de kan med manuset, men... näh.

Effekterna är inte jättedåliga. Ett par steg ovanför en genomsnittlig tv-serie skulle jag säga. Helt okej.

Jag gillade att de hade lika många kvinnor som män i gruppen hårda soldater som skulle upp och spränga. Kanske fixade de rentav bechdel.

BETYG: 2/5

Krille

Super Moderator
Jag missade faktiskt fem veckor i början på förra året, innan vi började med Bond. Så du ligger fyra veckor före.

krank

Krille;n60829 said:
Jag missade faktiskt fem veckor i början på förra året, innan vi började med Bond. Så du ligger fyra veckor före.
Åfan, coolt. Då har vi helt enkelt vunnit varsitt år då =)

Vimes

Sillkung
Jag såg John Carter. Den handlar om sydstadskavalleristen med samma namn som råkar beama sig själv till Mars. Där får han superkrafterna Hoppa och Superstyrka. Han hänger med indianer/orcher/ninjaturtles och blir kär i en cool prinsessa. Elaka magiker försöker göra Dumma Saker, men Carter lyckas utmanövrera dem med sina oortodoxa earthling wits. The end.

3 av 5 på krank-skalan.

Rhodryn

Hero
Ett lite onödigt, och onödigt långt, "svar/kommentar/liknande" på Kranks "retrospektiv filmklubben 2014" kommentar. :p

You have been warned. :wink:
Mitt film tittande är oftast väldigt spontant, sporadiskt/periodsmässigt, tillgångsmässigt, bulkmässig, etc.

Det kan gå veckor, om inte månader, mellan varje gång jag kollar på film, och när jag väl kollar på film så kollar jag på många på raken, ofta från jag går upp till jag går och lägger mig. Och det är som det är med det mesta jag intresserar mig för att göra, det kommer i oförutsägbara vågor... där en ny våg av någon annan av mina hobbys kan komma in när som helst och driva bort den tidigare.

Mycket av det beror på att jag måste vara i ett visst "tillstånd" för att kolla på film... för film kräver oftast att jag har min fulla konsentration och fokus på filmen för att jag ska känna att jag fick något från att ha sett den. Så om jag är i ett tillstånd där jag känner för att spela, hålla på med forum, eller mixtra med något annat alls, kanske har någon typ av rastlöshet... så kommer jag ha mycket svårt att konsentrera mig på filmen (detta gäller bara när jag är hemma dock... inte om jag går på bio eller något).

Så oftast när jag väl tittar på filmer så har jag inget som helst intresse av att mixtra med ett forum, eller allmänt skriva något... för att inte tala om att jag antagligen då har kollat på en fyra fem sex sju plus filmer på en och samma dag, under allt från 1 till 3 eller 4 dagar på raken. Och medan det pågår så vill jag inte igentligen sitta där och skriva något under, eller ens mellan, filmerna... utan vill bara fokusera på vad jag tittar på, och att starta nästa film direkt efter den tidigare slutade. För risken är, om jag börjar skriva på ett forum om filmen jag just såg, så skulle det antagligen sluta med att jag helt tappar intresset för att kolla på fler filmer och spenderar resten av dagen med att gå igenom och skriva på forumet. Varpå det skulle kunna ta veckor till månader innan nästa gång jag faller tillbaka in på att kolla på film igen (varpå antalet filmer jag har att gå igenom har vuxit).

Problematiskt är ju också sen efter jag haft den/dom dagen/dagarna med filmkollande, så har väldigt mycket av dom filmerna glömts bort, eller blandats samman med andra filmer, så det blir svårt att faktiskt skriva något om dom mer än "Den var ok... 3/5. Meh... 2/5. Amazing! 5/5." om jag ens kommer ihåg vad jag tyckte om filmen. XD Sen är det ytterst få filmer som jag någonsin kollar på mer än en gång, oavsätt hur bra dom var, så att få en refreshment av en sådan film genom att kolla på den igen är unlikely.

Enda gångerna det mönstret bryts med filmer är oftast om där kom ut någon film som jag bara var tvungen att kolla på så fort jag fick tag på den. Och det är oftast dom filmerna som jag har skrivit om i dessa filmtråderna. För då när jag väl är klar med filmen så är jag fortfarande kvar i den "intresse vågen" som jag råkade vara i just den dagen, vilket oftast gör det lättare för mig att skriva något. Specielt om jag råkar vara i "internet/forums/läsa/skriva grejer"-vågen.

Mina hobbys och intressen går alltid i vågor, som oftast kommer in rätt random, sporadiskt och/eller i bulk, och med en okänd tid av varaktighet och nivå av fokus på det... för att inte tala om att varje våg kan dö ut från ingen stans, med hastigheten av ett fingerknäpp. Spela spel är den största och mest "pålitiga" vågen, följt av "titta på tv-serier" vågen (som är en distinkt egen våg, och inte samma som film vågen, bl.a för att vissa typer av serier kan jag titta på samtidigt som jag spelar vissa typer av spel), följt en någerlundra bra bit bort av "forums/internet/etc" vågen. Sen där efter blir det väldigt mycket mindre pålitligt, och svårt att förutse när, hur länge, och hur fokuserad jag är, på alla andra "intresse vågor" som jag har.

Edit: Jag ska försöka att vara bättre med det nästa gång jag hamnar i en "film våg".

Lukas

Mannen i Gult
Som en del kanske minns så var jag tidigare aktiv i filmtrådarna, där jag körde att långt projekt där jag såg alla långfilmer som Christina Ricci varit med i.
Det var ett långt roligt projekt som avslutades i våras,
hur som helst så kunde jag inte göra ett vettig avrundning på hela projektet eftersom jag i dåläget inte kunde komma åt de äldre recentionerna (på grund av att de låg på gamla forum plattformen).
När jag avlutade projektet så var tanken att jag skulle skriva en sammanfattning när jag väll fick tillgång till de första recensionerna.

Nu har jag haft tillgång till dem ganska länge och ändå inte funnit lusten att göra den där sammanfattningen, för mig känns hela projektet som avslutat och något jag lämnat bakom mig, och att ta upp det igen har visat sig vara svårare än förväntat.
Men samtidigt som jag känner så, så känner jag en vilja att göra något,
Så Jag har beslutat att skriva en “livet efter Ricciprojektet” text,
Jag övervägde att ge den en egentråd, men låt oss vara ärliga, de få människor som skulle kunna tänkas finna det intressant lär finna här i filmtrådarna.

Jag kan inte fatta hur jag lyckades komma i genom ett så långt projekt som jag gjorde, det är väldigt olikt mig att fullfölja något som jag påbörjat, Men samtidigt är jag väldigt glad att jag gjorde det. Ni anar inte hur många gånger det senaste halvåret jag har tagit upp någon av hennes filmer, henne eller projektet i dialog med andra människor. Det har blivit en otroligt bra isbrytare.

Det är också spännade att tänka på vilka filmer det är man kommer ihåg bäst och vilka man faktiskt nämner i olika samanhang. Jag trodde tillexempel aldrig när jag såg “home of the brave” att den skulle bli den filmen som jag skulle nämna oftas i diskussioner. Det är något med den filmens krigs/pyskologi tema som gör att den väldigt naturligt hitar en plats i en dialog om film. (sedan tror jag också att det hjälper att sången “Try not to remember” ifrån filmen har funnit en plats på några av mina spotify ellistor).

En annan film som jag inte trodde jag skulle tänka specielt mycket på efteråt är “The man who cried” men den filmen har slagit så fast mycket fast rot i nott huvud att jag har kollat in mer saker som reggisören “Sally Potter” gjort. ( “Orlando” har förövrigt ett av filmhistoriens sämsta slut). Jag valde också att visa upp ett klipp ifrån “the man who cried” här filmen på ett seminarium om “problematiken med att tala för andra “ jag höll på när jag läste en universitetskurs om representation i film.

OM jag idag få frågan “vilken av alla ricci filmer tyckter du är bäst” så brukar jag svara att den filmen som ricci var bäst i var “black snakes moan” och den bästa filmen om ricci var med i var “The Laramie Project”

Jag har kommit fram till att jag kommer försöka att se alla nya filmer som kommer ut med ricci, det krävs ju inte speciellt mycket att hålla efter så att jag kan fortsätta säga att jag sätt allt som hon gjort.
Men jag tror dock att om jag i framtiden ser fler filmer av henne så kommer jag inte känna något behov av att posta av dem här.

Filmklubben har varit roligt, men jag tror nog inte jag kommer komma tillbaka som en aktiv skribent, iallfall inte om inte klubben får någon form av förändrad struktur där det innebär att fler kommer se samma film i så att vi faktit kan ha en meningsfull dialog om dem. Men samtidigt känner jag att en sådan strukturförändring skulle förstöra den prestigelösa inbjudande stämmningen som klubben har just nu har.
Så just nu känner jag mig ganska nöjd med att i tystnad läsa era recensioner och bli irriterad när ni har fel.

Ymir

Liten kantbaron
Lukas;n60891 said:
Filmklubben har varit roligt, men jag tror nog inte jag kommer komma tillbaka som en aktiv skribent, iallfall inte om inte klubben får någon form av förändrad struktur där det innebär att fler kommer se samma film i så att vi faktit kan ha en meningsfull dialog om dem. Men samtidigt känner jag att en sådan strukturförändring skulle förstöra den prestigelösa inbjudande stämmningen som klubben har just nu har.
Du sätter ord på mina känslor för klubben här.

Oavsett så har jag följt ditt Ricci-projekt med stort intresse och är väldigt sugen på att göra något liknande med Kinas stora stjärnskådis Zhou Xun. Får se om jag någonsin kommer till skott med det.