Krille
Super Moderator
Jag har sett Det blåser upp en vind.
Det är en fiktiv semi-biografisk film om Jiro Horikoshi, ingenjören och designern bakom A5M- och A6M "Zero"-jaktplanen. Han drömmer i unga år om att bli pilot, men hans dåliga ögon hindrar det. Istället träffar han Giovanni Caproni i en dröm, där Caproni säger att det är bättre att bygga flygplan än att flyga dem.
Som med många andra biografiska filmer så är den till stor del baserad på fakta, men inte riktigt: huruvida Jiro drömmer om Caproni vet vi nog inte, och Naoko är en helt fiktiv person. Men å andra sidan så får vi se både Japan före kriget och Jiros karriär på Mitsubishi som flygingenjör.
Det finns tre huvudsakliga trådar i filmen: dels Jiros kamp att bli en bättre ingenjör och bygga bättre flygplan, dels kärleken till Naoko och deras relation och hur den påverkas av Naokos tuberkulos, och dels Japans väg mot kriget. Alla tre knyts ihop i Jiros drömmar, som ofta sveper in som dagdrömmar eller visioner. Caproni återkommer ofta som Jiros imaginära mentor och förebild.
Visionerna och relationerna gör att filmen kliver bort från att vara en biografi om Jiros liv, och den istället blir det en sorgfylld betraktelse om hur vackra ting fördärvas av mänskliga konflikter – inte bara hur de bombas sönder, utan hur deras själva syfte fördärvas. Jag kan inte låta bli att tänka på den klassiska betraktelsen om svärdet som samurajens själ: de bästa själarna förblir i deras skidor.
För filmens Jiro bygger flygplan för att flygplan är vackra, och flygmaskinernas rike är drömmarnas rike.
Det är en fiktiv semi-biografisk film om Jiro Horikoshi, ingenjören och designern bakom A5M- och A6M "Zero"-jaktplanen. Han drömmer i unga år om att bli pilot, men hans dåliga ögon hindrar det. Istället träffar han Giovanni Caproni i en dröm, där Caproni säger att det är bättre att bygga flygplan än att flyga dem.
Som med många andra biografiska filmer så är den till stor del baserad på fakta, men inte riktigt: huruvida Jiro drömmer om Caproni vet vi nog inte, och Naoko är en helt fiktiv person. Men å andra sidan så får vi se både Japan före kriget och Jiros karriär på Mitsubishi som flygingenjör.
Det finns tre huvudsakliga trådar i filmen: dels Jiros kamp att bli en bättre ingenjör och bygga bättre flygplan, dels kärleken till Naoko och deras relation och hur den påverkas av Naokos tuberkulos, och dels Japans väg mot kriget. Alla tre knyts ihop i Jiros drömmar, som ofta sveper in som dagdrömmar eller visioner. Caproni återkommer ofta som Jiros imaginära mentor och förebild.
Visionerna och relationerna gör att filmen kliver bort från att vara en biografi om Jiros liv, och den istället blir det en sorgfylld betraktelse om hur vackra ting fördärvas av mänskliga konflikter – inte bara hur de bombas sönder, utan hur deras själva syfte fördärvas. Jag kan inte låta bli att tänka på den klassiska betraktelsen om svärdet som samurajens själ: de bästa själarna förblir i deras skidor.
För filmens Jiro bygger flygplan för att flygplan är vackra, och flygmaskinernas rike är drömmarnas rike.