Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2014 v33

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
På förekommen anledning har jag sett Hook.

Den handlar om Peter Banning, som är en självupptagen, framgångsfixerad man som glömt hur man leker och som mest ser sina barn som nåt som är i vägen. medan han är och hälsar på sin frus mamma Wendy kidnappas hans barn av någon som lämnar efter sig ett brev undertecknat "kapten Krok". Och ja, neverland och pirater och pojkar utklädda till indianer och så vidare.

Jag skulle kunna börja den här recensionen med någon form av cynisk tolkning där Peter helt enkelt får ett nervsammanbrott och börjar hallucinera. Eller kanske något om Kapten krok som symbol för det civiliserade eller nåt.

Jag skulle kunna fortsätta prata om de ultratraditionella könsrollerna, om hur dåliga barnskådespelare är, om hur den här filmen kombinerar det allra mest cyniska leksakskrängandet med det allra slibbigaste känslosamheten.

Men... jag kan inte. Faktiskt. Jag har inget immunförsvar mot den här filmen. Jag blir glad när man ska vara glad, jag gråter en skvätt när man ska gråta en skvätt, jag njuter i fulla drag av ungar i extremt 90-taliga frisyrer glider runt på vinddrivna skateboards. Jag formligen älskar Dustin Hoffman som Kapten Krok, det kan vara min favorit av alla roller han spelat. Robin Williams visar att han, precis som Jim Carrey, är som bäst när han inte spattar ur under en hel film. Och massor av små cameos, men de missade jag mest.

Det här kan vara det orättvisaste betyget jag satt hittills, men det skiter jag i. BANGARANG!

BETYG: 5/5
Rymdhamster said:
BANGARANG!
Kärlekscraft said:
Kan den verkligen ses som en barnfilm, då en man torteras långsamt till döds i början? http://www.youtube.com/watch?v=TCx-M8dcDhk
/Är väl som litteratur: Spökhistorier - som sorteras under barnavdelningen???!!?
En av böckernas omslag visar en vandöds arm som kommer upp ur kyrkogårdsjorden - äckligt & stötande - lätt 18+ gräns om det var något annat...

obak

Hero
V for Vendetta

Jag läste serien för många år sedan och efter att ha sett om filmen så känner jag att det nog är dags för en andra genomläsning.
Det finns nämligen en sak jag inte kan minnas från serien, och det är huruvida Suttler låg bakom spridadet av något biovapen eller inte, har för mig att så inte var fallet och jag tycker hur som hellst att hela konspirationen förtar lite av filmens budskap, eller för att applicera Hanlons Razor "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.", och såsom världshistorien gång efter annan förklarat så behövs inga konspirationer, ingen illuminati, ingen dockmästare som drar i trådarna bakom scenen för att den metaforiska skiten skall träffa den proverbiala fläkten och skapa en ytterst bokstavlig röra av alltihopa.
Betyg?
4/5

Som slutord dumpar jag hela citatet från min favoritscen, den illegala TV sändningen:

“Because while the truncheon may be used in lieu of conversation, words will always retain their power. Words offer the means to meaning, and for those who will listen, the enunciation of truth. And the truth is, there is something terribly wrong with this country, isn't there? Cruelty and injustice, intolerance and oppression. And where once you had the freedom to object, to think and speak as you saw fit, you now have censors and systems of surveillance coercing your conformity and soliciting your submission. How did this happen? Who's to blame? Well certainly there are those more responsible than others, and they will be held accountable, but again truth be told, if you're looking for the guilty, you need only look into a mirror. I know why you did it. I know you were afraid. Who wouldn't be? War, terror, disease. There were a myriad of problems which conspired to corrupt your reason and rob you of your common sense. ”
-Allan Moore

Kärlekscraft

Swordsman
obak;n41254 said:
V for Vendetta

Jag läste serien för många år sedan och efter att ha sett om filmen så känner jag att det nog är dags för en andra genomläsning.
Det finns nämligen en sak jag inte kan minnas från serien, och det är huruvida Suttler låg bakom spridadet av något biovapen eller inte, har för mig att så inte var fallet och jag tycker hur som hellst att hela konspirationen förtar lite av filmens budskap, eller för att applicera Hanlons Razor "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.", och såsom världshistorien gång efter annan förklarat så behövs inga konspirationer, ingen illuminati, ingen dockmästare som drar i trådarna bakom scenen för att den metaforiska skiten skall träffa den proverbiala fläkten och skapa en ytterst bokstavlig röra av alltihopa.
Mja, filmen är lite annorlunda frånsett boken/serien. I filmen är televisionen det viktigare redskapet än radion som i serien, eftersom
filmen vill vara mer förankrad i nutiden med USA:s krig mot terrorismen et.al. Själva serien är en stor kritik mot Margaret Thatchers auktorism under 1980-talet med hela röran om Kalla kriget & kärnvapen som pålägg. Detta var inte längre aktuellt längre eftersom det nu var 2000-tal med terrorister, mjältbrandsbrev och bombningar.

I serien så är det inte något virus som släpps ut av partiet Norsefire, utan att världen drabbas utav tredje världskriget med kärnvapen, som ödelägger de bägge supermakterna samt stora delar utav Europa och Afrika också. Britannien klarar sig ”direkt” eftersom de gick ur NATO och monterade isär sina ’nukes’, dock drabbas de av dåliga väderförhållanden och radioaktivitet som slår hårt mot jordbruket och hela samhället – UK goes Somalia kan man säga.

Kan tilläggas att författaren Alan Moore inte hade så stor koll på efterdyningarna efter kärnvapenanfall när han skrev serien – så hela samhället borde egentligen ha gått under…Men landet räddas dock av partiet Norsefire med Adam Susan i spetsen! Som i filmen döps om till ”Sutler”(för att efterlikna namnet ’Hitler’ - för att filmmakarna tyckte att det lät bättre)
Vidare var inte författaren Alan Moore speciellt förtjust i filmen eftersom karaktären ’V’ är en anarkist ut i fingerspetsarna – i seriens slut kommer då frågan om anarki verkligen är ett bästa styrelsesättet….. Men i filmen porträtteras ’V’ som en vigilant som använder anarkistiska metoder för att uppnå störtandet av fascismen/diktaturen till förmån för demokrati etc. och ideologin anarki nämns inte alls som en del av slutmålet – vilket var en av huvudpoängerna med hela serien enligt Alan Moore; inte att ’V’ enbart skulle vara en frihetskämpe.
obak said:
Hör att en omläsning definitivt ligger i framtiden.
Som jag uppfattade filmens budskap var att antingen väljer du att ta ansvar för hur ditt land styrs, annars gör någon annan det åt dig. Temat anarki nosar man lite på i scenen med rånaren iklädd guy fawkes mask, men man hadede kunnat göra med av det och skita i den löjliga konspirations-plotten. Den förstörde inte filmen för mig, men den gjorde filmen som komentar på post 911 världen mycket mer farsartad.
obak said:
F.ö. tycker jag att nästa stora hollywood konspirations film skall handla om slemmiga brittiska agenter som köper upp får i mellanvästern för att sabotera den amerikanska textilindustrin under kriget 1812. Hjälten, spelad av Mark Walberg, och hans sidekick, den rappande slaven Sambo, besegrar dem såklart med en blandning av tortyr, halmgubbsargument och muskelbyggarredskap
chrull said:
Alan Moore gillar ju iofs ingenting alls annat än de sakerna har har gjort helt själv typ. Han är ganska bitter :)
Kärlekscraft said:
Alan Moore är ju iochförsig en tjurig gammal uv, minns hans klagande när 'Watchmen' filmatiserades - "det är en serietidning - den får inte filmas!!". Angående konspirationen i filmen så kan den ju ha gjorts annorlunda - mer korrekt så kunde de ju ha låtit terroristerna vara de verkligt skydliga.

Krille

Super Moderator
I serien Krille Kollar Klassiska Krigsfilmer så är det nu dags för The Desert Fox från 1951.

Överstelöjtnant Desmond Young (Desmond Young, med berättarröst av Michael Rennie) är krigsfånge i Nordafrika och möter fältmarskalk Erwin Rommel (James Mason), och blir läskigt imponerad av honom, så efter kriget reser han land och rike runt för att samla fakta så att han kan skriva Rommels biografi. Vid tiden när Young börjar skriva boken så tror alla att Rommel dog i sviterna efter ett allierat flyganfall, men Youngs efterforskningar börjar ta fram en annan story.

Och i den storyn så ger Adolf Hitler (Luther Adler) en hård order till Rommel att inte dra sig tillbaka i Nordafrika, utan kämpa och dö och inte vika en tum. Det sår ett frö av tvivel i Rommels sinne, ett frö som börjar spira när Rommel ligger på sjukhus senare och får besök av sin gode vän dr Karl Strölin (Cedric Hardwicke). Fröet får näring av Führerns vansinniga order och växer tills han går med i Strölins komplott och till och med försöker övertala sin rival och överordnade fältmarskalk Gerd von Rundstedt (Leo G. Carroll), men von Rundstedt är för gammal för revolutioner. Rommel försöker ändå övertala Führern, men Führern får ett av sina spel och skäller ut Rommel efter noter.

På vägen tillbaka blir Rommels konvoj beskjuten av allierade jaktplan och Rommel såras, och under tiden som Rommel ligger medvetslös på sjukhus så inträffar 20 juli-plotten, då överste Claus Schenk graf von Stauffenberg (Eduard Franz) försöker spränga Hitler i småbitar men misslyckas. I undersökningen av mordförsöket finns tillräckligt mycket bevis för att få Rommel fälld och avrättad, men Rommel får en möjlighet till att ta den hedervärda vägen ut och rädda sitt anseende och familj, och i synnerhet sonen Manfred (William Reynolds) och frun Lucie (Jessica Tandy).

---

Som synes så handlar The Desert Fox väldigt lite om Rommels påhitt i Nordafrika, och bra mycket mer om hans roll i 20 juli-plotten och försvaret av Normandie, vilket faktiskt förvånade mig en smula. Den är lite av en hyllning skriven av andra sidan, inte om det taktiska snillet som överlistade de allierade om och om igen i Nordafrika, utan om den medkännande människan som försökte rädda sitt land från Hitler.

James Mason spelar rollen som Rommel på ett intensivt och aggressivt sätt, som med nästan Stockholmssyndrom vägrar att inse hur fel Hitler har och vilket fördärv han kommer dra ner Tyskland i, och som gömmer sig bakom "jag är bara soldat, inte politiker" tills han inte längre kan. I stort sett är det en soloprestation, där alla andra spelar andrafiolen. Dr Strölin och von Rundstedt är visserligen viktiga bifigurer som drar Rommels personliga story framåt, men de är bara bifigurer. Men det är en bieffekt av att filmen bygger på en biografi om en person och för över den till den vita duken.

Ståryn bärs fram från de inspelade studioscenerna, som ofta bara är i ett rum, men eftersom filmen blandar friskt dessa scener med journalfilm och lämpliga övergångar utomhus så blir filmen bra mycket större än vad den egentligen är. Filmen är också i svartvit så den flyter ihop sömlöst med journalfilmer från bara sex år tidigare, vilket hjälper till att lyfta fram illusionen. Det känns som att någon journalfilmare har hängt med Rommel under hans sista år, en autenticitet som moderna filmer har svårt att få fram.

Intressant nog så talar alla engelska med engelsk brytning, ofta överklassengelsk brytning. De försöker sig inte ens på att bryta på tyska, vilket är ganska så uppfriskande men samtidigt skevt på något bakvänt sätt. Vi är så vana vid "vat are you zaying, verdammte Englishman?" att det blir fel när tyskarna inte bryter på tyska när de talar sitt hemspråk.

Filmen failar förstås Bechdel, eftersom den enda namngivna kvinnliga talrollen är frau Lucie Rommel. Det finns en talroll till i form av Rommels husa, men hon är inte namngiven och pratar aldrig med frau Rommel. Ur kvinnoperspektiv blir The Desert Fox ett dokument över hur den tyska officershustrun var under kriget och absolut inte någon förebild.

---

I samma box finns även The Desert Rats, men den tar jag nästa vecka. Jag gissar att den har mer öken än Desert Fox, faktiskt.