Jag har också sett
Fight Club, vilket markerar andra gången för min del. Sist jag såg den var någon gång i tonåren.
Bra film, modern klassiker, 5 av 5, typ två kvinnor som är med mer än i förbifarten (okej så Chloe har inte SÅ mycket utrymme) med hel hög med män, vilket dock i detta fall känns hyfsat motiverat med tanke på en av de teman som behandlas.
Thar be spoilers ahead. Obviously så kommer jag inte komma med mycket nytt för folk som sett filmen massor av gånger.
Huvudpersonen är ganska mycket som Hollywood-författare tänker sig kontorsarbetare (och jobbar för bilföretag, detta är viktigt, som så mycket annat). Tråkig, utan plan i livet, "fast" i ett meningslöst (men uppenbart ekonomiskt välställt) liv där hans kliniskt rena lägenhet är ett uttryck för honom lika mycket som hans tomma kylskåp. Som yttre manifestation av detta har han drabbats av sömnlöshet. Han börjar hallucinera, tills han finner en supportgrupp, där Durden först dyker upp (som ett flimmer och i tröjan) - och han får utlopp för sina känslor och börjar kunna sova igen. Typ ett år senare rubbar Marla hans cirklar, han "träffar" Tyler på ett flygplan (tredje gången han dyker upp i en scen) efter att ha riggat sin lägenhet för explosion och finner huset han själv började hyra för typ ett år sedan.
Förvecklingar inträffar, Fight Club bildas, kul citat och ett par scener där man får ledtråden ett gäng gånger att Tyler Durden inte finns (i regel i samband med Marlas uppdykanden), Tyler sprider sin propaganda och fler och fler lockas till honom, saker eskalerar... Och efter att ha drivit saker till sin spets (och försökt få huvudpersonen att spotta ut vad han vill med sitt liv) så försvinner Tyler efter en bilolycka, huvudpersonen spenderar en längre del där han försöker få tag i Durden med slutresultatet att poletten trillar ner för huvudpersonen, Durden kommer tillbaka och huvudpersonen försöker stoppa (och misslyckas) bombningen av kreditkortsföretag - i filmvärlden nollställs allas skulder till dem.
Det är lite till-Narnia-känsla över hur Durden och huvudpersonen "träffas" på riktigt, eller kanske mer träffande den typiska moderna romantiska komedin: Kvinna/Man lever inrutat liv, träffar vän/älskare som visar dem ett nytt sätt att se världen, fast med en elak vridning på sensmoralen om att finna sig själv (läs: sluta leva inrutat liv och var mer
spontan din tråkiga gråa människa). Det är också likt Matrix variant - grå kontorsråtta konfronteras med "den verkliga verkligheten". Så de har det gemensamt (vilket är Hjältens Resa, och Fight Club gör det bättr, IMHO, eftersom Matrix kör med säkra kort och har en "everyman"-huvudperson). Hur det byggs upp känns också smart skrivet. Twisten är förstås att om man tänker efter lite så är Tyler Durden, och de folk han samlat, helt jävla koko, även om filmen är på Durdens "sida" under det mesta av den. Men uppenbarligen drar Durdens frustration med sig folk, och jag kan se hur man som ung har just den där frustrationen, antagligen ännu värre idag. Man ser dock konsekvenserna av Fight Clubs handlingar - de vinner ingenting, gör ingen nytta - det enda de gör är ger uttryck för frustration (en del av den
från Durden) och känner sig viktiga genom sina meningslösa handlingar. Det är kanske inte så överraskande att "rebelliska" ungdomar idag hellre har filmen
V for Vendetta som förlaga - Fight Club är lite för uppmärksam på problemen, för komplext vävd som narrativ - det finns ingen "ondskefull stat" att besegra, det finns bara skitjobb som ingen vill göra och avsaknad av ett mål.
Med V för Vendetta nämnd - Fight Club har vissa likheter. Durden är lite
som en typisk superhjälte - en modern Batman eller just V, med en plan, om än med avsaknad vad gäller skurk. Han är ute efter att "rädda" folk, inklusive huvudpersonen. Huvudpersonen är som hans alter ego - Clark Kent till Durdens Stålman, så att säga. Problemet är förstås att även om Durden har karisman, planen, förmågan - så är han inte äkta. Han är Huvudpersonens alter ego - och även om det inte sägs rakt ut är Durden inte nöjd med den situationen. Det är briljant - för twisten med Batman och Superman (med flera) är ju att Bruce Wayne är Batmans mask (sedan Millers Dark Knight iaf), att Clark Kent är Supermans alter ego - de är passiva hemliga identiteter med kostymvarianten som äkta, proaktiv. Durden är proaktiv, men det är inte Huvudpersonens önskemål - han är i mångt och mycket en ren reaktion - han är Huvudpersonens motsats, inte hans alter ego. De har i princip helt motsatta syften. Och, likt V, begår hjälten självmord när denne uppnått sina syften.
Om det inte är uppenbart så tycker jag inte Durden har rätt. Han har inte helt fel, men hela hans sinne bygger på att vara anti-Huvudpersonen, och försöka göra Huvudpersonen mer som sig själv (för att få mer "skärmtid"?). Han framstår på ytan som den ärligare av de två, men ljuger troligen mest av dem. Han är någon slags ur-macho-fantasi som gått överstyr, en frustration över avsaknad av kontroll livet, ett uppror mot besvikelser, mållöshet och avsaknad av känsloyttringar (även om det i princip är macho-manliga känslor det handlar om i det här fallet). Hans positiva sida är att han vill få folk att se sina mål. Hans negativa ligger i att han vill riva allt andra byggt för att uppnå sina egna. Men att bo i ett utdömt skithus, vilket är aningen bättre än Durdens idealverklighet?
Fuck that shit.
Bra film. Finns säkerligen mer att ta på. Ser kanske om den om 1-2 år. Eller 10.
(Sedan är Durden Huvudpersonens totem I guess?
)