Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v27

Pilzefrau

hon/henne
Jag var och såg Mad Max: Fury Road förra veckan. Det borde jag egentligen skriva om i den veckans filmtråd, men nähä då! Jag har nämligen sett den på bio tre gånger till, den här veckan.

Det kan nästan räcka som min recension, tror jag. Den var så jävla bra alla fyra gångerna. Det här är första gången jag går mer än två gånger på samma film, och när jag gått två gånger innan har det varit övervägande pga sällskapet ("jaha, ni vill också se Avengers 2, tja, jag kan tänka mig att se den igen").

Jocke

Man med skägg
Jag har vart och sett Terminator: Genesys.
det är extremt usel 3d, så jag antar att den är pålagd i efterhand. Det är så jävla dumt. Håll er till bra 3d eller bra 2d. Att ha glasögon ovanpå ett par glasögon blir aldrig annat än störigt. Gör du inte en film med i alla fall Tintin-bra 3d, strunta i det.
Annyways:
Som Krank sa så är det en spoilertung film, efter som den handlar om att åka tillbaka i tiden till gamla Terminator filmer, typ.
Jag gillade den rätt mycket fram tills att de lämnar LA för San Fran. Där blir filmen lite tråkigare, bla gör de T3 igen och det är ju den sämsta terminatorfilmen. Det är mycket Arnold vi bjuds på och det är förvånansvärt bra Arnold, han är en stor del av behållningen.

Jag hade gärna sätt mer paralleller till den utmärkta tv-serien, typ att Summer Glau hade spelat en terminator som infiltrat människorna i en scen som är en tillbakablick eller nått.
Det är i alla fall inte en så dålig film som det sägs, det är en helt ok actionfilm och utna tvekan den tredje bästa i serien. Så jag tycker att den kan ta en stark trea (av fem).

Krille

Super Moderator
Jag har sett Dogma.

Bartleby (Ben Affleck) och Loki (Matt Damon) är två änglar som blev utkastade ur himlen av Gud och dömda att drälla i Wisconsin fram till det stora kraset. Men nu har de hittat ett hål i regelverket: kardinal Ignatius Glick (George Carlin) vill göra något åt katolicismens kassa rykte, så han lovar syndernas förlåtelse och garanterad väg in i himlen om man går genom porten till Red Banks-katedralen i New Jersey under en om-helgningsfestival. Och det hålet innebär att Gud inte är allsmäktig, och eftersom hela existensens, öh, existens hänger på Guds allsmäktighet så skulle avsaknad av Guds allsmäktighet helt enkelt innebära att existensen skulle sluta existera.

Det hade förstås inte inneburit något problem om inte Gud (Bud Cort) klivit ner på Jorden för njuta av det enkla i livet och blivit nerbankad av de stygiska trillingarna (Barret Hackney, Jared Pfennigwerth och Kitai Sakurai) på Azraels order (Jason Lee) och nu ligger i koma på ett sjukhus i New Jersey. Annars hade Hon helt enkelt kunna se till att det inte hände.

För att göra något åt saken så anlitas abortläkaren Bethany Sloane (Linda Fiorentino) av Metatron (Alan Rickman) att åka till New Jersey och rädda världen, eftersom hon råkar vara Jesus sista ättling. Men hon behöver inte åka ensam: till sin hjälp får hon musan Serendipity (Salma Hayek), den trettonde aposteln Rufus (Chris Rock) som aldrig nämndes i Bibeln eftersom han är svart, och de båda profeterna Jay (Jason Mewes) och Silent Bob (Kevin Smith).

---

Dogma fyller en underlig roll. Den är en komedi som driver med katolsk dogma, skriven och regisserad av Kevin Smith, en troende katolik. Jag får intrycket att den inte är så mycket en kritik av tron som av hur den organiserade religionen missbrukas och förvanskas. Det kanske var därför som den fick så mycket skit av katolska ligan som varande kättersk – den träffade lite väl nära hemma, om man säger så.

Jag gillar Dogma. Framförallt gillar jag dess casting, som är fullständigt spot on! Jag gillar humorn i den – Alan Rickman och Jason Lee kan leverera sina repliker så perfekt spot on deadpan, och även om jag normalt inte är förtjust i den sexistiska pundarhumorn som Jay står för så funkar den i sammanhanget. Men absolut bäst är att George Carlin, varande väldigt religionskritisk ståuppare, har rollen som kardinal Ignatius Glick,

Nä, förresten, absolut bäst är att Alanis Morissette spelar rollen som Gud.

Lukas

Mannen i Gult
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Spoilers för Iron man 3 kommer

Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)

Vecka 22: Iron man (2008)
Vecka 23: Iron man 2
Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)
Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)
Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)
Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)
Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)
Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)
Vecka 30: Thor The dark world (2013)
Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)
vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)
Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)
Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)
Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)
Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)
Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)
Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)
vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)
vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)
Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)
vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)
Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)
vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)
Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)
Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)
Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)
vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)
Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)
Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)
Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)
vecka 52: Ant man (2015)
Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.
[/FONT]

Jag gillade ju inte Iron man 1 eller 2, och jag tycker starkt illa om Tony stark som karaktär och hur han används, så jag hade inte så stora förhoppningar på att jag skulle gilla Veckans film Iron man 3.
Jag tycker mycket av det jag sagt som problematiskt med de här filmerna står kvar, men den här gången valde jag att skuta ifrån mig det och försöka uppskatta filmen ändå.

Och jag skall säga det, första halvan av den här filmen är nog det bästa jag sett (om vi begränsar oss till superhjältefilmer iallafall), vi får se Tony stark, svag, helt körd i botten, vi får se honom finna stöd i en ung pojke, och jag var helt såld.
Sedan blir stark påmind om att han är awesome och precis allt som var coolt bara faller bort. Och filmen reducerars till en ganska rak tråkigt actionfest som handlar mer om spektakel än karaktärs djup.

Lite lösa tankar;

Slutet var oerhört överraskande, och kändes konstigt. Så Tony förstörde alla sina Iron man dräkter för att visa att han hade släppt den fasen av sitt liv bakom sig, att han inte längre skulle vara besatt av att bygga dräkter. Men om Stark skall fortsätta vara Iron man,vilket jag tolkar det som när han säger ”I ´am Ironman” , så hade det väll varit mer logiskt att spara alla dräkter, sluta mecka med dem och låta dem samla damm tills de behövs, för nu hamnar han ju i en situation där han kan behöva bli besatt av att återbygga dräkterna om det dyker upp ett nytt hot.
Jag får känslan att det här slutet bara är här för att göra så att det inte är 14Iron-man dräkter som flyger omkring i nästa avenger film

Så var var resten av avengers och shield? Borde inte de blivit inblandade på någotvis ?

Jag var länge under filmen påväg att kritisera att de hade castat en engelsk (med indiska kopplingar) skådis för att spela ”[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]The Mandarin” men efter twisten så var det ju typ vettigt

Jag tyckte den här filmen var bra, actionscenernas var nog de snyggaste hittills och första halvan av filmen är så stark att den klarar av att bära den mycket sämre andra halvan.

Jag återkommer kort med kortfilmen all hail the king [/FONT]

Lukas

Mannen i Gult
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)
Vecka 22: Iron man (2008)
Vecka 23: Iron man 2
Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)
Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)
Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)
Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)
Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)
Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)
Vecka 30: Thor The dark world (2013)
Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)
vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)
Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)
Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)
Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)
Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)
Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)
Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)
vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)
vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)
Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)
vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)
Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)
vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)
Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)
Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)
Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)
vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)
Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)
Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)
Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)
vecka 52: Ant man (2015)
Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.
[/FONT]

All hail the king handlar om ”[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]The Mandarin” när han sitter i fängelset och vi får se en dokumentär filmare intervjua honom.
Jag är inte en sådan person som tycker det är kul med inkompetenta människor. Så jag ha rinte mycket humor att hämta här.
Men kortfilmen agerar också som en plantering av en framtida skurk (om planteringen inte leder till något så var den här kortfilmen helt värdelös)

Vi har även här en efter credit scen där vi får se skurken ifrån Iron man 2 klaga över att The mandarin är så fånig och dålig. Vilket hade varit kul om inte han själv hade varit en fånig och dålig skurk. [/FONT]

[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif]Så krank du blir nu ledig i två veckor där du inte behöver rätta mig, för om jag minns rätt skulle du inte se om tv-serierna med mig, och nu blir det två veckor med sådant. [/FONT]

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har såklart också sett Iron Man 3. Jag såg den ursprungligen i filmklubben 2013, vecka 17.

Jag har väl inte jättemycket att tillägga till Lukas' recension faktiskt. Det här ÄR helt klart en av Marvels bästa filmer. Den är lång som fasen och är ganska fokuserad, så till skillnad från i den spretiga tvåan så får faktiskt varje del den tid den behöver för att mogna och fungera. Det blir inte så hattigt.

Likt Lukas tycker jag att den första delen gör karaktären Tony Stark bäst. Den andra delen gör actionsekvenser bäst. Jag har svårt att tänka mig en film utan båda delarna och jag har svårt att tänka mig en svag Tony fungera i en så maffig actionscen som slutstriden här är. Så jag tror att de liksom var tvungna att låta Tony "skärpa sig" och komma med i matchen, även om det är skittråkigt att de bara handviftar bort hans PTSD/ångestanfall sådär efter att ha spenderat första delen av filmen med att etablera dem så jäkla bra. Jag väljer att tro att han även i fortsättningen har liknande anfall men att vi inte får se dem, typ. Han lär ju inte ha bearbetat klart New York bara för det här liksom.

Jag tror att de förstörde dräkterna dels för att rensa inför kommande filmer men också för att signalera att det här nog blir den sista egna Iron Man-filmen. Fan, de tar ju till och med bort Tonys granatsplitter i slutet.

Sen slutar han ju egentligen inte mecka, han byter bara inriktning. Men nu ska jag inte spoila Age of Ultron alltför mycket...

Jag funderar lite på om man borde se ensemble-filmerna som lite separerade från respektive hjältes egna kontinuitet. Mycket måste ju skalas bort från var och en för att de ska få plats vid sidan av varandra. I Avengers 1 ignorerades ju såklart Tonys alkoholism och väldigt mycket av Thors backstory och relationer försvann. Jag tror nog att jag ska börja se dem som lite lätt parallella världar. Kontinuiteten funkar bättre så =)

BETYG: 5/5 fortfarande, trots att jag såg den i 2D den här gången.

Jag har redan sett kortfilmen, men väntar med att skriva något tills Lukas gjort det =)

krank

Jag har också som sagt sett Hail to the King.

Jag tyckte att det var en helt OK liten bit fanservice. Den har en tydlig story med början, mitt och slut men den är inte lika bra som Item 47 till exempel.

Jag misstänker att etableringen av "ny" skurk i själva verket var ett sätt att säga

"Jaja, vi vet att vi ändrade jättemycket på The Mandarin jämfört med originalserien - hey, kolla här, vi antyder att snubben i Iron Man 1 var den riktige Mandarin och i själva verket lever. Då blir ni glada, va?". Dvs fanservice. Många blev skitarga på hur de hanterade Iron mans kanske töntigaste skurk i Iron Man 3. Av någon anledning ville en del tydligen ha en hacklande Fu Manchu-karikatyr med ringar som gav honom krafter. För att folk suger och har kass smak.

Lukas;n102257 said:
Så krank du blir nu ledig i två veckor där du inte behöver rätta mig, för om jag minns rätt skulle du inte se om tv-serierna med mig, och nu blir det två veckor med sådant.
Haha, det tror du va!

Jag kommer inte att se tv-serierna, men det kommer inte att hindra mig från att rätta dig. Dock mer utifrån minnet =)

krank

Jag kom förresten på en grej som hade löst en del av de problem jag har med Iron man-filmerna: gjort Rhodey till kvinna. Inte kvinna som Tony raggar på utan kompetent, rolig kompiskvinna. De hade kunnat använda de nuvarande manusen ganska rakt av och bara gjort en rak genderswap. Presto: kvinna med agens som inte måste räddas hela tiden utan är mer av en jämlike till Iron Man.

Lukas

Mannen i Gult
krank;n102262 said:
Jag kom förresten på en grej som hade löst en del av de problem jag har med Iron man-filmerna: gjort Rhodey till kvinna. Inte kvinna som Tony raggar på utan kompetent, rolig kompiskvinna. De hade kunnat använda de nuvarande manusen ganska rakt av och bara gjort en rak genderswap. Presto: kvinna med agens som inte måste räddas hela tiden utan är mer av en jämlike till Iron Man.
Helst då också en rasifierad kvinna, men vi skall kanske inte begära för mycket av Hollywood

krank

Lukas;n102264 said:
Helst då också en rasifierad kvinna, men vi skall kanske inte begära för mycket av Hollywood
Ja, jag förutsatte att de inte bytte hudfärg på hen... (Han är ju svart i serieoriginalet också).